"העובדה שנבחרה שופטת מהפריפריה מאוד משמחת"

חבר הוועדה לבחירת שופטים התייחס לעו"ד אתי-הגר אדרי מאופקים, שמונתה היום לשופטת בביהמ"ש לתעבורה ■ עוד ברשימת 22 השופטים שמונו היום: השופטים עינת רביד, עמי קובו וגאולה לוין, שמונו למחוזי

טקס השבעת שופטים  / צילום:שלומי יוסף
טקס השבעת שופטים / צילום:שלומי יוסף

מתנה ליום העצמאות: 25 חברים חדשים במערכת המשפט בישראל. 22 שופטים ושופטות חדשים, וכן 3 רשמות בכירות, הושבעו היום (ד') לכהונה בטקס שהתקיים בבית הנשיא בירושלים. מחצית מהשופטים - 11 במספר - מונו לשיפוט בבתי משפט שלום ברחבי הארץ; חמישה מונו לשיפוט בבתי משפט מחוזיים; עוד ארבעה בבתי דין לתעבורה; ושניים בבתי דין אזוריים לעבודה.

"אני סבור כי הפעם עשינו עבודה טובה. כל השופטים מקצועיים וראויים", אמר ל"גלובס" אחד מחברי הוועדה לבחירת שופטים. זאת, על רקע הסאגה האחרונה סביב בחירת שופטי בית המשפט העליון והמחלוקת שנתגלעה בין שרת המשפטים, איילת שקד, לנשיאת העליון, מרים נאור, על זהות השופטים שייבחרו.

"לאחר שעברנו את משוכת המקצועיות, ומבלי לצבוע את השופטים החדשים באף צבע, כיוון שהמקצועיות היא מה שחשוב, ולא המוצא או השיוך הגאוגרפי - אני מוצא המון יופי בעובדה שאחת מהשופטות החדשות היא גם אישה וגם מגיעה מהפריפריה הגאוגרפית, ולא משושלת משפטית. אין משהו שיותר משמח מזה", ציין חבר הוועדה, בהתייחסו לעו"ד אתי-הגר אדרי מאופקים, שנבחרה לשיפוט בבית המשפט לתעבורה במחוז מרכז.

חבר הוועדה התייחס גם ליחסים בין השרה שקד לנשיאה נאור וציין כי בין השתיים "שוררת אהבה". לדבריו, "אני מבלה עם שתיהן הרבה, ולשרה יש שכל ישר בלתי רגיל וצוות מקצועי, והיא מכבדת את המלצות הנשיאה ועצותיה, וכך גם נוהגת הנשיאה".

עינת רביד - למחוזי

בין השמות המוכרים ברשימת המינויים החדשים - השופטת עינת רביד המכהנת מאז נובמבר 2011 כרשמת ושופטת בפועל במחוזי בתל-אביב, ונבחרה כעת לשיפוט בבית משפט זה. רביד בעלת רקע במגזר הפרטי, במגזר הציבורי (עבדה במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים) וב"מגזר השלישי" (עבדה כיועצת משפטית בעמותת אקי"ם).

כשופטת עסקה רביד במספר תיקים שיצרו עניין ציבורי, בהם התיק בו דחתה בקשה של אם צעירה שהתאלמנה לפטור מאגרה בסך 75 אלף שקל עבור הליך משפטי למימוש פוליסת ביטוח החיים שרכש בעלה המנוח. רביד, שלא הבינה כיצד יכולה האלמנה לממן את שירותי עורך הדין אך לא את תשלום האגרה, כתבה בהחלטתה: "לא עלה בידי האלמנה להוכיח כי ידה אינה משגת לעמוד בתשלום סכום האגרה בה חויבה".

עוד תיזכר לשופטת רביד דחיית בקשתם של בני משפחת זאבי למתן צו זמני שימנע את פרסום תחקיר "עובדה" בערוץ 2 בנוגע לשר המנוח רחבעם (גנדי) זאבי. התחקיר עסק בהטרדות מיניות לכאורה שביצע, על-פי הנטען, מי שהיה שר התיירות, חבר כנסת ואלוף פיקוד מרכז. רביד קבעה כי אין כל "קדושה" בזיכרון המת כשלעצמו, והיא אינה גוברת על הערך הציבורי שבפרסום. 

נשמת הסנגור של השופט קובו

שופט בולט נוסף ברשימה הוא ד"ר עמי קובו מבית משפט השלום ברמלה, שמונה לשיפוט בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד. כמי שערך את כתב העת "הסנגור" (נוסף על עריכת כתב העת "משפטים" ועלון השופטים), הוא נחשב ל"סנגור בנשמתו" ומי שתמיד מונח לנגד עיניו הנזק שעלול להיגרם לנאשם.

עדות לכך היא פסיקתו יוצאת הדופן של קובו מדצמבר 2016, בה ביטל את הרשעתו של מי שהסיע שב"חים פלסטיניים, כדי לא לפגוע בסיכויי המורשע לקבל אזרחות ישראלית ולהשלים הליך אימוץ ילד שהחל בו עם בן זוגו. בפסיקה חריגה נוספת נמנע קובו מלהרשיע סטודנט שמכר קנאביס לחבריו, נוכח הנזק שעלול להיגרם לנאשם.

פסיקתו הלוקחת בחשבון את עתיד הנאשמים תואמת מחקר שביצע השופט קובו בנושא, ממנו עלה כי רבים מהנאשמים המופיעים בדיונים של "ימי ההקראות" (הליך מהיר לשמיעת תיקים פליליים) אינם מבינים מה קורה בהליך, על מה ויתרה התביעה, במה בדיוק הודו ומדוע.

גורם בוועדה למינוי שופטים אמר ל"גלובס" כי קובו הוא "אחד המצוינים שיש", וכי "היה קונצנזוס מלא לגביו בוועדה".

ברשימת השופטים החדשים ניתן למצוא גם את גאולה לוין, שכיהנה ב-7 השנים האחרונות כשופטת בית המשפט לענייני משפחה במחוז דרום וכשופטת מחוזית בפועל, ומונתה כעת לשופטת המחוזי בבאר-שבע במינוי קבוע. לוין הייתה מועמדת יחידה לתפקיד.

אחד מחברי הוועדה לבחירת שופטים אמר ל"גלובס" כי השופטת לוין מקצועית, אולם היעדר מועמדים נוספים לתפקיד העיב מעט על הבחירה. בהקשר זה הוא ציין כי "נפלה טעות בוועדה, לא היינו מספיק זהירים".

עורך דין ותיק בתחום דיני המשפחה במחוז דרום, שמעורה בפעילות לשכת עורכי הדין במחוז דרום, ציין כי אין כל פסול בכך שלוין הייתה מועמדת יחידה לשפיטה במחוזי בבאר-שבע, וכי גם לערכאות אחרות היו מועמדים יחידים, שלא נבחרו על רקע אי-התאמתם. לדבריו, העובדה שלוין נבחרה, מעידה על רמת ההערכה כלפיה.

עורך הדין ציין כי לוין היא שופטת מוערכת שהוכיחה את עצמה כמשפטנית "מעולה", וכי "על רמת הידע וההתנסחות שלה אין חולק". עם זאת, הוא הוסיף כי היא איננה לוחצת די על הצדדים להגיע לפתרונות במהירות.

השופט שייצג את "האופונובנק 2"

לשיפוט בבית משפט שלום במחוז מרכז ימונה עו"ד ארז מלמד, המצוי בתחום הפלילי כ-23 שנה ומשמש, בין היתר, כעורך דין חיצוני עבור הסנגוריה הציבורית, בדומה לעו"ד סימי פלג-קימלוב, שמונתה לכהונת שופטת שלום במחוז חיפה. עו"ד מלמד התפרסם, בין השאר, כשייצג את גבי קורסונסקי ("האופנובנק 2"). האחרון הואשם בביצוע 14 מעשי שוד בבנקים שונים, באופן סדרתי ושיטתי, תוך שימוש בנשק, כאשר באחת הפעמים ירה במאבטח הבנק וגרם למותו. עניינו ממתין להכרעת דין.

בולט ברשימה אף מינויה של עו"ד אירית קלמן-ברום, המשנה לפרקליטת מחוז תל-אביב (אזרחי), לשופטת במחוזי תל-אביב. זאת, מבלי שתכהן קודם, כנהוג, במשרת שיפוט בבית משפט השלום.