"הארץ" יפיץ עיתוניו ע"י "בר הפצה"; שוקן ומוזס יהיו שותפים

רשות ההגבלים אישרה את בקשת "הארץ" לסגור את חברת ההפצה שלו ולעבור להפצה באמצעות "בר הפצה" של נוני מוזס ועידו ברגמן ■ בנוסף, "הארץ" וקבוצת "ידיעות" יהיו שותפות בחברה בשם "בר הום דליברי" שעושה משלוחים לבתים

רשות ההגבלים העסקיים אישרה לפני יומיים את בקשת עיתון "הארץ" לעבור לעשות שימוש בשירותי ההפצה של חברת "בר הפצה" ולהפסיק את השימוש בחברת ההפצה העצמאית שלו, שמפיצה כיום את עיתוניו. על הבקשה דווח לראשונה ב"גלובס".

החלטה זאת הופכת את "בר הפצה" - שבשליטת "ידיעות תקשורת" של נוני מוזס וענוג סחר ויזמות של עידו ברגמן - לשליטה כמעט יחידה בשוק הפצת העיתונים למנויים. כבר היום מפיצה "בר הפצה" לבתי המנויים את עיתוני קבוצת "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"גלובס", וכעת, כאמור, יימנו עם לקוחותיה גם "הארץ" ו"דה מרקר".

העיתון היחיד שיופץ כעת לבתי המנויים באמצעות חברה עצמאית בשם "אינטלקט" הוא "ישראל היום", שמפיץ כמות קטנה של עיתונים לבתי המנויים, ואת החלק המכריע של הגיליונות שלו מחלק בחינם בנקודות הפצה שונות.

אגב, כבר כיום "בר הפצה" היא שמפיצה את כל העיתונים, כולל "הארץ", לנקודות ההפצה הקמעונאיות.

מלבד העובדה ש"הארץ" שבשליטת משפחת שוקן יהפוך להיות לקוח של "בר הפצה", העסקה בין הגופים כוללת רובד מעניין נוסף. כאן מדובר במיזוג בין שתי חברות שעוסקות בתחום הצומח של הפצה ומשלוח של חבילות עד הבית: "קשר הארץ", שבבעלות העיתון "הארץ", ו"בר הום דליברי", שבבעלות "בר הפצה". לאחר המיזוג תחזיק "הארץ" ב-50% מהחברה, ואילו "בר הפצה" - ש-50% ממנה שייכים כאמור לנוני מוזס - תחזיק ב-50% הנוספים מהחברה המשותפת, כך שמוזס ושוקן יהפכו להיות למעשה שותפים עסקיים.

בעיתוניו של שוקן, "הארץ" ו"דה מרקר", נמתחת לעתים קרובות ביקורת חריפה על התנהלותו התקשורתית של מוזס ועיתוניו, כפי שקרה לאחרונה למשל סביב פרשת "הקלטות ביבי-נוני".

"החיים יוצרים שיתופים מעניינים", אמר על כך אתמול ל"גלובס" מו"ל הארץ, עמוס שוקן. "תחרות בעיתונות לא צריכה להפריע לשיתוף-פעולה בתחומים אחרים, ומבחינתנו אין קשר בין תוכן העיתון לבין העסקים".

שוקן גם מזכיר כי בין העיתונים הייתה כבר קיימת בעבר הרחוק, בין השנים 1968 ל-1982, שותפות במיזם מודעות שכונה "הלוח הכפול". כמו כן, ב-1990 העניק מוזס לשוקן הלוואה בהיקף כמה מיליוני דולרים על רקע קשיים אליהם נקלע העיתון "חדשות".

המהלך של "הארץ" לביטול חברת ההפצה העצמאית שלו הוא חלק ממהלך הקיצוצים שנאלץ העיתון לבצע בתקופה האחרונה. אתמול (ד') קיים דירקטוריון "הארץ" ישיבה מן המניין, שככל הידוע לא התקבלו בה החלטות חדשות לגבי קיצוצים בעיתון, אך שוקן לא מסתיר כי כרגע העיתון לא עומד ביעדים שלו מבחינת ההכנסות משוק הפרסום ב-2017 - על רקע המצב הקשה בשוק ממנו סובל הענף כולו - וכי אם המצב הזה יימשך, יצטרכו לבצע שם צעדים נוספים מעבר לאלה שבוצעו לאחרונה, שחלקם עדיין לא הסתיימו. צעדים אלה כללו בעיקר פרידה מעיתונאים מבוגרים שעברו את גיל הפנסיה וצמצום מסוים בכמות העמודים של מוספי סוף השבוע "מוסף הארץ" ו"מרקר וויק".