כחלון ושקד רוצים "שוק הון בורסאי" לחברות קטנות ובינוניות

שרי האוצר והמשפטים הקימו צוות שימליץ כיצד לאפשר "הקלות רגולטוריות להשקעה בחברות קטנות"

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

בעוד הבורסה לניירות ערך בתל-אביב מחפשת דרך לשקם את שוק המניות המקומי, הנתון במשבר מתמשך, הוציאו אמש שר האוצר, משה כחלון, ושרת המשפטים, איילת שקד, הודעה משותפת בדבר "הקמת צוות לבחינת שוק הון בורסאי ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים". לטענת שני השרים מדובר ב"מהלך שיסייע לחברות הקטנות והבינוניות, שמהוות את קטר הצמיחה של המשק", שלהן יש לסייע גם באמצעות "הקלות רגולטוריות ייעודיות".

לצורך כך הודיעו שני השרים כי יקימו צוות בין-משרדי, שבו יהיו חברים מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי) - ולשעבר בכיר ברשות ניירות ערך; פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, שכבר הוציא קול קורא למציאת פתרונות לחברות קטנות ובינוניות; משה אשר, יו"ר רשות המסים; אמיר לוי, ראש אגף התקציבים באוצר; איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, שהציג מוקדם יותר השבוע תוכנית אסטרטגית חדשה שמטרתה לשקם את שוק המניות המקומי, ובין היתר מכוון לאוכלוסיית החברות הקטנות והבינוניות; ונירית איבי, יועצת למנכ"ל האוצר. על חברי הצוות להמליץ בתוך חודשים ספורים המלצות אופרטיביות לשרים בנוגע לדרך הראויה והנכונה ליצירת "שוק הון בורסאי" שכזה. רשות שוק ההון ובנק ישראל אינם לוקחים חלק בצוות.

הודעת השרים סתומה במידה רבה, ואינה מפרטת מהו אותו "שוק הון בורסאי", ומציינת רק כי "שוק הון בורסאי ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים יאפשר הקלות רגולטוריות להשקעה בחברות קטנות, שהן לרוב חברות טכנולוגיות. וכך הן תוכלנה לצמוח לטווח ארוך בשוק המקומי, חלף מכירה בשלבים מוקדמים למשקיעים זרים", תוך שהם מצרפים תקווה שלפיה "לשוק הון בורסאי ייעודי זה כאמור עשויה להיות השפעה חיובית גם על הבורסה הראשית לחברות גדולות, שהפעילות בה הצטמצמה בשנים האחרונות ותפקודה היעיל חיוני לכלכלה ולשוק ההון, והוא עשוי להוות צעד משלים לשינוי מבנה הבורסה (שינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה 'רגילה' למטרות רווח, ר'ש')". עם זאת, ייתכן ובסוף לא יהיה מדובר בהקמת בורסה חדשה, כי אם ביצירת שוק משני בתוך הבורסה הקיימת.

זה שנים שבמדינה ובשוק מנסים ומקדמים מהלכים שנועדו לקרב את העסקים הבינוניים והקטנים לקבל מימון מגופים חוץ-בנקאיים - ופעילויות בתחומים אלה מתרבות ומתרחבות, אך עדיין לא הגיעו לכדי מסה קריטית.