השווקים בחרו

מבט על תגובת השווקים כלפי המועמדים לנשיאות צרפת

בחירות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן יתמודדו בסיבוב שני (צילום: רויטרס)
בחירות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן יתמודדו בסיבוב שני (צילום: רויטרס)

זו התקופה הטובה ביותר לדבר על הבחירות בצרפת. מדוע? כי למי שאינו יודע הכתבה הזו מתפרסמת בין שני הסיבובים הקובעים של אותן בחירות: זה שקבע מי הם שני המועמדים הסופיים, וזה שיקבע מי יהיה נשיא(ה) של הרפובליקה.

כזכור, מרין לה-פן, מנהיגת הימין הקיצוני הצרפתי, ועמנואל מקרון, איש המרכז ויורשו הרוחני של פרנסואה הולנד, הם אלו שיצאו מנצחים מאותו סיבוב ראשון. תחילה, נשאל את עצמנו מדוע בחירות אלו חשובות כל כך? התשובה נמצאת כולה באפקט הדומינו. החשש היה שיעלו לסיבוב השני שני קיצוניים, משמאל, ומימין, כאשר שניהם הצהירו במערכת הבחירות על רצונם לשנות את כללי המשחק של האיחוד האירופי.

ובמידה וזה לא יתאפשר, שניהם הבטיחו לקיים משאל עם הדומה לזה שהיה בהשתלשלות האירועים של ה-BRExit, וזאת על מנת לקבוע אם צרפת תישאר באיחוד, או תבצע FRExit משלה. במצב כזה אין ספק שלבנת יסוד מבסיסו של המבנה האירופי הייתה נסדקת, ואף נשברת, וכל המערכת, הן הפוליטית, והן הפיננסית, היו נכנסות למצב של תוהו ובוהו.

כאמור, זה לא מה שקרה, וקיבלנו רק מועמדת קיצונית אחת, מימין, ומולה סמל של המשך התנהלות "נורמטיבית". עמנואל מקרון הוא ארכיטיפ של ממסד: התחנך בכל המוסדות האליטיסטיים, היה בנקאי בבנק רוטשילד, יועץ פוליטי-כלכלי של הנשיא היוצא, שר הכלכלה, ועכשיו מייצג את הסוציאל-דמוקרטיזם בצורה הקלסית ביותר.

כיורשו הרוחני של הנשיא הסוציאליסטי הנוכחי הוא רוצה לקיים מנגנון הגנה חברתית מספיק גבוה, ובנוי משליטה ממשלתית מרכזית, וכבוגר התפיסות האנגלו-סקסיות שהוא רכש לאורך השנים הוא רוצה לשנות את הכלכלה להיות יותר קשובה למעסיקים, ופחות לעובדים. עד כאן לא נורא. הבעיה היא עם אירופה, והגלובליזציה.

מקרון מהווה את חלומם הרטוב של כל מי שמרוצה מן התהליכים המודרניים: אותה גלובליזציה של תנועה חופשית של הון, אנשים, ומוצרים, והכול בנוי על "כלכלת היצע". מלחמת המחירים, והשורה התחתונה, היא חיונית וחיובית בעיניו כי זהו הכוח לסינון החלשים, והכושלים. זאת ועוד: העדפה לאומית, והגנה במסגרת המדינתית, הם משהו מן העבר הרחוק בעיניו. המדינה צריכה פשוט לעזור לנכשלים, ולחלשים להתאים את עצמם למצב החדש.

כנגד, אנו פוגשים במרין לה-פן. מעבר לצד הלאומי-תרבותי, היא מנסה לייצג מדיניות כלכלית סופר-סוציאלית, המתחרה בזו של השמאל המסורתי, ואף הקיצוני, כאשר היא שמה את עצמה כמגינת השכבות הנפגעות מאותה מודרנה: האזורים התעשייתיים המאבדים את מקום העבודה לזרים, החקלאים הנמקים בכפרים, וכל מי חושב שצרפת סגורה יותר תוכל להוות משקל נגד לכוחה השולט באירופה של גרמניה.

בינתיים, מקרון מוביל בסקרים לזכות בנשיאות, וזאת עקב ההתגייסות הגדולה של כמעט כל המפלגות המסורתיות כנגד מרין לה-פן. וכך, לא הופתענו כאשר השווקים השתתפו באנחת הרווחה של ערב הסיבוב הראשון. הנה גרף 5 דקות של המטבע האירופי באותו מעמד:

משה-שלום-יורו-02-05
 משה-שלום-יורו-02-05

בפתיחת המסחר הראשוני, זה שהיה לאחר היוודע תוצאות הסיבוב הראשון, נפתח פער מחירים עצום, ואחרי תיקון של שליש, דהיינו תיקון המראה את חוזקו של השכנוע העצמי של הקונים, ראינו מהלך המשך של כ-140 פיפסים נוספים. סה"כ 300 פיפס, דהיינו עלייה של כ-2.8%. וזה הרבה מאוד במטבע, תאמינו לי.

אנחת הרווחה הזו מראה כמה מתח היה אצור לקראת ההכרעה הראשונית הזו, וכמה כל אירופה יכלה הייתה להיות מושפעת מ"תאונה" אפשרית של שתי מועמדויות קיצוניות לאומיות הדוגלות ביציאה בשלבים מן האיחוד והיורו. האם הפתעה כגודל ה-BRExit ו-טראמפ אפשרית בצרפת? הסיכוי נמוך, אבל מי שיהמר על כך, וזה אכן יקרה, ייהנה מפרמיה גדולה למדי.

משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים. ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom.

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.