בופה המסים של טראמפ

על התוכנית המהפכנית להפחתת מסים בארה"ב

סטיבן מנוצ'ין / צילום: רויטרס
סטיבן מנוצ'ין / צילום: רויטרס

"תוכנית הורדת המסים" הגרנדיוזית שהציג ממשל טראמפ האמריקאי, רגע לפני "חגיגות 100 הימים" לשלטונו, היא מסמך עקרונות לאקוני בן עמוד אחד, הרחוק מרחק רב מתוכנית מסים המפרטת ברחל בתך הקטנה את החקיקה המוצעת, ומביאה את ההשפעות החזויות על היחידים, החברות והקופה הציבורית של ארה"ב.

נציגי הממשל לא פירטו את העלויות הכספיות של כל שינוי בחקיקה, לא ציינו אם מדובר בהקלות מס מוגבלות בזמן או פרמננטיות, ולא הסבירו מה הם מקורות המימון של התוכנית. אולם על אף שמדובר במסמך כלכלי בוסרי, ברור כי יישומו המלא יהיה מהפכה של ממש במערכת המסים של ארה"ב. מהפכה כזו צפויה להיות בעלת השלכות עצומות הן על כלכלת ארה"ב והן על כלכלת העולם הקשורה בעבותות למגמה הכלכלית בארה"ב.

המטרות המוצהרות של הממשל החדש הן להשיב ולהעלות את הצמיחה בארה"ב לשיעור של 3% ויותר מממוצע של 1.6% בלבד בעשור האחרון; להוסיף מיליוני משרות חדשות בארה"ב; לפשט ולהקל בנטל המס ולהקל על מעמד הביניים בדגש על הקלות לתא המשפחתי. התוכנית תואמת כמעט במלואה להצהרות הנשיא דונלד טראמפ. היא עמוסה בכוונות טובות, אולם, כך אומרים גם על הדרך לגיהינום.

גולת הכותרת של התוכנית הכלכלית של הנשיא טראמפ היא הפחתת מס החברות מ-35% ל-15%, ומעבר למס טריטוריאלי שבמסגרתו חברות ישלמו מס מופחת רק על רווחים שנבעו בארה"ב, ולא מפעילות גלובלית. מדובר בהבטחת בחירות של טראמפ אשר נראתה בזמנה כהזויה, וכעת היא הבסיס לתוכנית הפיסקאלית של הממשל. ניתן להעריך, כי מדובר בעמדת פתיחה למשא-ומתן קשה, אשר עשוי להסתיים בהפחתת המס ל-20%.

מטרת התוכנית היא לתקן את המצב הכלכלי שאליו נקלעה ארה"ב. ארה"ב איבדה את כושר התחרותיות שלה בכל האמור ליכולת למשוך תאגידים לפעול במדינה, גם כי מס החברות בארה"ב הוא מהגבוהים בעולם המערבי. התוכנית מיועדת, בין השאר, לטפל בסוגיה זו ולמשוך חברות זרות לארה"ב.

בכוונת הממשל להעניק לתאגידים אמריקאים הטבת מס חד-פעמית לפרק זמן מוגבל על רווחים כלואים מחוץ לארה"ב, במטרה לייצר הכנסה חד-פעמית גדולה על רווחים אלו. הפחתת מס חד-פעמית כזו צפויה להחזיר חלק מהותי מרווחים אלו לארה"ב, ולייצר הכנסה חד-פעמית גדולה למימון "התוכנית להפחתת המסים".

יצוין, כי הממשל האמריקאי לא נקב בשיעור המס החזוי על הרווחים הכלואים, כך שלא ניתן להעריך את אטרקטיביות הטבת המס האמורה ואת תקבולי המס מתוכנית זו.

בנושא רפורמת המס בנוגע למיסוי יחידים בארה"ב, בכוונת הממשל החדש להביא לביטול 7 מדרגות מס הכנסה של יחידים, ולהביא לבניית שלוש מדרגות מס - של 35%, 25% ו-10%; וכך להפחית בנטל המס ולפשט את מערכת המס בארה"ב. התוכנית כוללת הכפלת ניכוי המס ליחידים לרמה של 24,000 דולר בשנה לזוגות נשואים. קרי, על הכנסה שנתית בהיקף זה, לא ישולם מס הכנסה. כן תימשך ההכרה בהוצאות על ריבית המשכנתא, הוצאות על חיסכון לפרישה ועל תרומות.

מנגד, יבוטלו הוצאות מוכרות רבות, דוגמת מסים מקומיים, במטרה לממן את הגדלת ניכוי המס. לא ניתן פירוט למשמעות הכספית של ביטול הטבות המס הקיימות ליחידים, כך שלא ברור מה היא תוספת ההכנסה הפנויה נטו החזויה לאזרח האמריקאי. עוד בתוכנית, ישנה כוונה להקל על משפחות עם ילדים, באמצעות הכרה בהוצאות טיפול ושמירה על ילדים, אולם לא ניתן פירוט כמותי לסעיף זה בתוכנית.

רכיב נוסף בתוכנית, הוא הכוונה להפחית את מס רווחי הון ב-3.8%, לשיעור של 20%. מדובר במיסוי שהוטל בזמנו של הממשל הקודם, כדי לממן את "רפורמת הבריאות של אובמה". כעת, כדי לתמוך בהשקעות בארה"ב, יש כוונה לבטל מיסוי זה; ובנוסף, יש בתוכנית כוונה לבטל את מס הירושה.

מדובר בעמדת פתיחה לתוכנית מסים גדולה מאוד, כך שהיא תעבור דיאטה וקיצוצים מהותיים בדרך לאישורה כתוכנית סופית. כישלון המאמץ לבטל את "תוכנית הבריאות של אובמה" ולהחליפה ב"תוכנית בריאות זולה", שתותיר משאבים למימון הפחתת המסים היה צפוי להגביר את התמריץ של הממשל האמריקאי להטיל מס גבולות על תוצרת מיובאת. אולם התוכנית שחשף האוצר האמריקאי לא כללה הטלת מס גבולות, ולפיכך הפער בין ההוצאות להכנסות של יישום התוכנית עשוי להגדיל באופן ניכר את יחס החוב-תוצר של ארה"ב.

עמדת הממשל היא כי תוכנית המסים שעליה עמלו במשרד האוצר האמריקאי, במהלך 100 הימים הראשונים של הממשל, תאיץ במידה ניכרת את הצמיחה הכלכלית, ובשילוב עם ביטול הטבות מס קיימות ומיסוי רווחים כלואים - ניתן יהיה לממן באופן מלא את תוכנית הפחתת המסים.

ב"מרכז למדיניות המס" של ארה"ב מעריכים, כי הקטנת מס-החברות ל-15% תעלה למשלם המסים בארה"ב באובדן הכנסות של 2.6 טריליון דולר בעשר שנים. בנתונים אלו, וללא מקורות מימון ייעודיים למימון התוכנית, מדובר בתוכנית נועזת על גבול ההרפתקנות הפיסקאלית, החסרה מקורות מימון וצפויה לעורר התנגדות הן מתוך המפלגה הרפובליקנית ובוודאי בקרב הדמוקרטים.

בשבועות הקרובים יעסקו הצדדים בגיבוש המתווה הפוליטי לאישור תוכנית המסים, והשאלה היא - איזו תוכנית תאושר בסופו של דבר. תוכנית מסים הדומה מאוד לזו שהוצגה, תאיץ מחד את הצמיחה הכלכלית בשנים הבאות באופן מהותי; ומאידך, תאיץ את האינפלציה בארה"ב, ותגדיל את הגירעון הממשלתי.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון.