ההיית או חלמתי? המלצות לטיולים נטולי מנגל בכינרת

לא כל חופי הכינרת הם מסיבות אלכוהול רועשות ■ יש עדיין די פינות חמד, שבילי הליכה רגועים וחופים נטולי מנגל ■ גזור ושמור

הפרסומים על המתחולל בחופי הכינרת במהלך חופשת פסח לא הוסיפו כבוד לישראלים, וגרעו לא מעט משמו הטוב של האגם, שכאילו לא די בשפל מימיו, קולל כעת גם בשפל ההתנהלות של נופשיו. אבל יש כינרת ויש כינרת. החופים המקיפים את האגם רבים וארוכים ולא בכולם מתחוללות הבכחנליות הפרועות, הרועשות, הספוגות אדי אלכוהול.

את רוב הכינרת מקיף כיום שביל סובב כינרת, שגופים ירוקים נאבקו במשך שנים על הכשרתו החוקית ועל פריצתו. לאורך השביל, שניתן כמובן ללכת גם קטעים קצרים ממנו, ישנן פינות חמד רבות, שבודדים מגיעים אליהן. כזה הוא למשל קטע השביל שבין קיבוץ האון לקיבוץ מעגן. חלקים גדולים מהשביל מוצלים ובקטעים מסוימים השביל חולף בתוך מנהרות של קנים שיוצרות אשליה מסתורית של יער עבות.

לצד פינות החמד המוצלות בצידי השביל, ישנם שבילים המסתעפים ממנו ומובילים אל החוף. גם למרגלות אכסניית ימק"א בואך עינות רקת ובחוף גינוסר, יש שפע פינות מוצלות ורוגעות. העובדה שאין כביש שמוביל עד אליהן, העדר התשתיות והצורך לשאת את הציוד על הגב מדללים פלאים את כמות המבקרים. אל עיינות רקת ניתן להגיע גם במסלול הליכה נחמד, מוצל בחלקו מחוף גרין. לאורכו שפע נקודות הנושקות לקו המים.

ליד צומת מגדל נמצא אחד המעיינות הנגישים הסמוכים לכינרת - עין נון, שבו בריכת שכשוך נאה שבה דגים רבים (נון בארמית הוא דג) ופינות פיקניק נחמדות. לעיתים המקום הומה, רועש ומלוכלך ולעיתים הוא רוגע ונקי ואין בו כמעט נפש חיה. עניין של מזל.

סביב הכינרת פזורים אתרים נוצריים רבים, חלקם נושקים לחוף. במתחם כפר נחום האורתודוקסי, המוקף גן מקסים שבו מהלכים טווסים באין מפריע, ניתן להגיע עד שפת המים, אבל יש לציין שהכניסה למתחם מחייבת לבוש צנוע ולא ניתן לשכשך כאן במים. בין המתחם הקתולי של כפר נחום לטבחה ישנה טיילת חדשה (יחסית) ונאה שממנה נשקפת הכינרת. בסמוך לטבחה יורד ממנה גרם מדרגות אל עין איוב (המעיין נקרא כך מכיוון שלפי המסורת מימיו ריפאו את איוב מהשחין שהשטן היכה בו), שמימיו נשפכים אל הכינרת במפל נחמד. בחוף אין תשתיות מסודרות, אבל גם ההמולה, הרעש והלכלוך המאפיינים חלק מהחופים אינם.

סביב הכינרת כמה חופים המנוהלים על-ידי איגוד ערים כינרת, המתיימרים להציב סטנדרט נופש ברמה גבוהה יותר מיתר החופים. חוף חוקוק, שהגישה אליו היא מכביש מס' 90, כשלושה קילומטרים צפונית לקיבוץ גינוסר, הוא החוף היחיד בכינרת שבו אסורה הדלקת מדורות ומנגלים. בנוסף, נאסרת בו השמעת מוזיקה במערכות הגברה, הכנסת בעלי חיים והפעלת גנרטורים, מה שהופך אותו לשקט ולנעים יחסית. הוא מכוון וממוען למשפחות, ויש בו מגוון אטרקציות לפעוטות, מתחם כדורעף חופים, שולחנות פינג-פונג, מדשאות, סככות מצלות, שירותים ומלתחות, תאורה, ברזיות ואפילו נקודה להטענת טלפונים ניידים. ניתן לשכור בחוף כיסאות ומיטות שיזוף וגם אוהלים וקרוואנים ללינה. יש אינטרנט אל-חוטי ומסעדה הפעילה בשעות היום. לשבחו יש לציין גם שהחוף כולו מונגש לבעלי מוגבלויות: חניה, שירותים, שבילי גישה למים וכיסאות גלגלים אמפיביים שמאפשרים כניסה למים.

מול חוף חוקוק, בעברה המזרחי של הכינרת, נמצא חוף צאלון. בחוף חורשות נחמדות שמעניקות צל רב. גם כאן אסורה השמעת מוזיקה. חובבי הקמפינג ימצאו בחוף מתחם המותאם ללינה באוהלים, מדשאות, תאורה, שמשיות, שירותים ומלתחות ועמדה להטענת טלפונים ניידים. בעלי מוגבלויות יימצאו כאן חניית נכים, שירותים ומלתחות, פינות פיקניק וברזיות מונגשות. בחוף מזנון המופעל על-ידי זכיין.

דרומה מחוף צאלון, מעט צפונית לעין גב, נמצא חוף גופרה, הקרוי על שמה של נביעה עשירה במינרלים מצפון לו. לאורך החוף עצי איקליפטוס רבים וגם בו אסורה השמעת מוזיקה במערכות הגברה. בחוף גופרה ישנו שיפוע מיוחד המותאם להשקת אופנועי ים וסירות. בחלקו הצפוני מתחם מסודר לקרוואנים ומתחם אוהלים מאובזרים (עם חיבורי חשמל, מים, מקררים וכו').

חוף מפרץ אמנון נמצא לצד כביש מס' 87, כשני קילומטרים מערבית לגשר אריק. זהו החוף היחיד בין חופי הכינרת המתהדר בדגל כחול - אות המציין סטנדרט בינלאומי לאיכות מי הרחצה, לבטיחות, לניקיון, לרמת השירותים ולניהול סביבתי.

גם בחוף זה נאסרת הפעלת מערכות הגברה. יש בו שירותים, מלתחות, צליות, שולחנות פיקניק, מדשאות ונקודת חיבור לתאורה ולמכשירי ניפוח. גם חוף זה מונגש במלואו לבעלי מוגבלויות וגם בו כי סאות גלגלים אמפיביים.

פסטיבל גשר

פסטיבל גשר הבינלאומי חוגג השנה עשור עם מגוון עשיר של אירועים, הצגות והפקות בינלאומיות של תיאטראות מובילים במוסקבה לצד בכורות ישראליות חדשות ומסקרנות, מופעי ילדים איכותיים, כיתות אמן, מפגשים עם אמנים, הצגות אורחות ומופעי מוזיקה מיוחדים. השנה יוצא הפסטיבל אל המרחב היפואי תוך שיתוף פעולה עם מוסדות התרבות המובילים בעיר. 3.6-18.5 לפרטים וכרטיסים:

www.gesher-theatre.co.il