שחקן מעו"ף: הסיפור השבוע מצוי בדולר/שקל, בכלל לא במעו"ף

בוודאות גבוהה מאוד, השקל צפוי למהלך של יותר מ-1% לכיוון מול הדולר וייתכן אף כפול מכך ■ איך כדאי להיערך? ■ מדריך מט"ח

מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הערכנו כי גם לאחר יום העצמאות, המדד יישאר בסביבות הרמה בה שהה. ביצענו בהתאם אסטרטגיה המניחה דשדוש מוחלט דרך האופציות השבועיות. בפועל, לא היה צריך כלל להמתין ליום ד' כי הירידה הקלה מתחת ל-1,400 הובילה לתשואה כבר כמה שעות מאוחר יותר, אם כי אין ספק שהרווח ביום ד' היה משמעותי לאין שיעור בגלל אלמנט השחיקה.

השבוע הדברים מורכבים יותר, בגלל הבחירות בצרפת. האירוע הוא פחות דרמטי מכפי שנדמה עבור השוק המקומי, גם אם נניח תנועה חדה לכאן או לשם בעולם. הסיבה היא הזינוק/צלילה בשער היורו מול הדולר, וכפועל יוצא מהלך אלים בדולר/שקל, שימסך השפעה ישירה.

אם מקרון ייבחר, היורו יעלה לסביבות 1.1, הדולר יצלול ל-3.57 לערך והארביטראז' השלילי יקזז מהלך עליות באירופה, שספק כמה ממנו יגיע לניו יורק. אם לה פן תפתיע והבורסות בעולם יצללו, הדולר יזנק כמובן וישלח את הדואליות לספק תמיכה על מחצית ממדד המעוף.

במצב דברים זה, עת לשחקני המעוף אין כמובן כל מידע עודף, מוטב שלא לסחור אופציות על המעוף עצמו אלא על שוק בו רמת הוודאות גבוהה יותר. במלים פשוטות, הסיפור השבוע מצוי בדולר/שקל ובכלל לא במעוף. בוודאות גבוהה מאוד, המטבע המקומי צפוי למהלך של יותר מ-1% לכיוון מול הדולר וייתכן אף כפול מכך. הדרך הנוחה, מבלי לבחור כיוון, הינה כמובן רכישת אוכף,  קרי PUT 3.6 ובנוסף אליו 3.6 CALL. אם יעד הרווח הוא 5%-10%, די בתנועה של 1% לאחד הכיוונים ביחס למדד הפותח בכדי לסגור ברווח מהיר.

הבונוס הפעם: בנק ישראל מבין שמדובר ברמה קריטית, ויהיה עליו להתערב באופן אגרסיבי. אם יעשה כן, נקבל לחץ ועליה בסטייה המשרתת אותנו. אם הבנק המרכזי יימנע המתערבות, הסוחרים על המטבע יבינו כי סופית הבנק איבד את זה וגם רמת 3.55 שקל לדולר אינה מחוץ לטווח. גם במצב זה, הסטייה תעלה ונדמה כי גם ללא הבחירות בצרפת היינו צפויים לדרמה עם פתיחת המסחר במט"ח, כל שכן בשעה שמתרחשת סערה בגזרת המט"ח העולמית.

החוכמה באסטרטגיה המוצעת היא לא התחכום, אלא דווקא המשמעית עצמית. חשוב, וכאן נופלים סוחרים רבים לא פעם, לסגור מיד עם בוא התנועה ולא להעדיף ולהחזיק פוזיציה של צד אחד, כי הרי "ברור" שלא יהיה תיקון; בנק ישראל יכול להיכנס לפעולה ו/או יותר מדי גורמים שפשוט לא ניתן להעריכם. הפיתוי להמשיך עם PUT/CALL קנוי ולרכוב על המגמה לעבר עשרות אחוזי רווח אמנם גדול, אבל כמובן הסיכון גדול ממש כמוהו. לאורך זמן מוטב לעבוד עם יעדי רווח צנועים, המאפשרים להיות כמה שפחות זמן בשוק ולפיכך פחות חשופים למקרי קיצון.

אתר שחקן מעוף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.