רמי לוי חוגג עשור בבורסה של ת"א עם 600% תשואה

לוי ל"גלובס": "בלעדינו סל המזון בישראל היה גבוה ב-20%-30% ממה שהוא היום" ■ "2017 תהיה יותר טובה, כי זו השנה שבה אנו מרגישים את הקריסה של מגה"

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

בימים הקרובים תרשום רשת קמעונאות המזון רמי לוי  ציון דרך, כשתציין עשור להנפקתה בבורסה בת"א - 10 שנים אותן ניתן לסכם כסיפור הצלחה ענקי, הן למשקיעים במניות הרשת, שנהנו מתשואה תלת-ספרתית מאז החלה להיסחר במאי 2007, והן לבעל השליטה והמנכ"ל, רמי לוי, ששווי החזקותיו ברשת, יחד עם הדיבידנדים והשכר שקיבל ממנה, הפכו אותו לאחר מאנשי העסקים העשירים והנזילים בישראל.

מאז הונפקה רשת הדיסקאונט של רמי לוי, צמח היקף פעילותה באופן דרמטי, והיא הפכה לאחת מהרשתות הארציות המובילות (תגיע בקרוב ל-50 סניפים), בעוד שבזמן בו הגיעה לבורסה הייתה רשת מוכרת בעיקר באזור ירושלים עם מספר סניפים חד-ספרתי. בהתאם הציגה הרשת בתקופה זו צמיחה ניכרת בנתוני הפעילות העסקית העיקריים שלה.

רמי לוי הונפקה לפי שווי של כחצי מיליארד שקל אחרי הכסף (גייסה כ-170 מיליון שקל במניות ובאג"ח), ומאז ייצרה המניה למשקיעים תשואה של כ-600%. כיום נסחרת הרשת לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל - שנייה בשווייה רק לרשת שופרסל, הגדולה ממנה בהרבה.

בפעילות השוטפת צמיחתה הדרמטית של הרשת באה לידי ביטוי בעלייה של יותר מפי 7 בהיקף ההכנסות השנתי, שהסתכם אשתקד ב-4.5 מיליארד שקל, ובשורה התחתונה רווחיה יותר משולשו והגיעו כבר ליותר מ-90 מיליון שקל, לעומת פחות מ-30 מיליון שקל בשנת ההנפקה.

מימש מניות במאות מיליונים

קיראו עוד ב"גלובס"


כאמור, הנפקתה של רמי לוי עשתה טוב גם למצבו הכלכלי של בעל השליטה ברשת, איש עסקים שבנה את עצמו בעשר אצבעות. בחישוב גס, הרשת ייצרה עבורו בעשור שמאז ההנפקה ערך של כ-2 מיליארד שקל.

לוי החל לפעול באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת באמצעות חנות קטנה בשוק מחנה יהודה בירושלים, דרך שיווק מוצרים לחנויות ורשתות שיווק במהלך שנות ה-80, ועד שפתח ב-1992 סניף ראשון של של סופרמרקט מוזל בעיר הבירה.

את עיקר השווי ייצרה ללוי הקפיצה בשווי הרשת מאז הונפקה - שווי החזקותיו כיום (קצת פחות מ-50% ממניות החברה) מתקרב ל-1.1 מיליארד שקל, וזאת לאחר שמאז ההנפקה מימש בכמה הזדמנויות נתחים מהחזקותיו בהיקף המצטבר ליותר מ-400 מיליון שקל נוספים.

בנוסף, מאז ההנפקה חילקה רמי לוי דיבידנדים לבעלי המניות בהיקף של כ-670 מיליון שקל, וחלקו של לוי בחלוקות אלה הצטבר עד כה לכ-400 מיליון שקל. הרשת גם מייצרת ללוי "כסף קטן" תמורת שירותיו כמנכ"ל, שהצטברו לסך של כ-37 מיליון שקל בעשור.

בנוסף לכל אלה, ללוי יש פעילות נדל"ן ענפה, והוא מחזיק באופן פרטי לא מעט קרקעות ונכסים, בעיקר באזור ירושלים, וכן הוא מחזיק בבעלות בחלק מהנכסים שבהם פועלים סניפי הרשת שלו - החזקה המייצרת לו הכנסה שנתית נוספת של כמה עשרות מיליוני שקלים.

"ההנפקה עזרה לצמיחת הרשת"

לוי סיפר היום (ב') ל"גלובס" כי "מה שדחף אותי להגיע לבורסה היה הרצון לשמור על ההמשכיות של הרשת. בנוסף, רציתי לשתף את הציבור בהצלחה שלנו, שיוכל ליהנות לא רק מהמחירים הזולים שאנחנו מציעים אלא גם מהרווחים שלנו".

הוא מוסיף כי "אחד הדברים שעזרו לצמיחת הרשת והתרחבותה הייתה ההנפקה בבורסה, קודם כל בגלל השקיפות שהיא מספקת - שזה הבסיס של הפעילות שלנו. אם חברה לא מפחדת להיות שקופה, והאסטרטגיה שלה טובה לכולם - גם לצרכן וגם למשקיעים, אני ממליץ לה ללכת להנפקה, כי זה יכול לעזור להתפתחות שלה".

לגבי העלייה הניכרת במספר הסניפים שמציגה רמי לוי בעשור האחרון, הוא מספר כי "לאחר ההנפקה כשהצהרתי שאני רוצה להגיע ל-30 סניפים, כולם התפלאו. שנתיים אחר כך כבר אמרתי שאני רוצה להגיע ל-50, וגם גבות הורמו, והנה בחודשים הקרובים נגיע לזה, כשאנחנו פרוסים מאילת ועד קריית שמונה.

"מאז שנכנסנו לבורסה, שוק קמעונאות המזון השתנה - התחרות גברה וכולם התחילו לדבר על המחירים הזולים. לפני ההנפקה לא הכירו אותנו מספיק, אבל מאז עזרנו להורדת יוקר המחיה, ואני מעריך שבלעדינו סל המזון בישראל היה גבוה ב-20%-30% ממה שהוא היום".

עוד הוסיף לוי כי "התרחבות הרשת גם הגדילה משמעותית את מספר העובדים שהיא מעסיקה, וזו מצווה גדולה, ובגלל זה אני מרגיש נחת, סיפוק והצלחה".

"2017 תהיה עוד יותר טובה"

- איפה אתה רואה את רשת רמי לוי בעוד עשור?

"אני מאמין שנמשיך להיות פורצי דרך ונמשיך להתאים לצרכנים עם האסטרגטיה שלנו. במבט קדימה אנחנו רואים את עצמנו מתפתחים בצורה משמעותית במכירות און-ליין, בסניפים בתוך הערים, ואנחנו רוצים להיכנס לתחומים נוספים משיקים, כי עולם הקמעונאות הוא רחב מאוד, ויש לנו במחשבה הרחבה כיווני התפתחות שיכולים לחולל מהפך כמו שעשינו בשוק".

לוי מציג לדוגמה את פעילות הרשת בתחום התקשורת הסלולרית, שם לדבריו, "נכנסנו ועשינו מהפך, ואנחנו היום עם כ-150 אלף מנויים, אחרי שגדלנו בצורה נכונה ובזהירות, לא עם הרבה רעש וחובות ולא תוך לקיחת סיכונים גדולים, כמו חלק מהמתחרים שנעלמו אחרי השקעות גדולות שביצעו. אנחנו פועלים בצורה שקולה עם עלויות נמוכות שמיטיבות עם כולם, ואנחנו רווחיים כבר מחודשי הפעילות הראשונים שלנו בתחום".

לוי, כמו מרבית מתחריו הנסחרים בבורסה ובראשם שופרסל, סיכם באחרונה את שנת 2016 בחיוב, על רקע קריסתה של רשת מגה שסייעה לשיפור בתנאי השוק של הרשתות. לוי מעריך כי "השנה הנוכחית שלנו תהיה יותר טובה, כי מבחינתנו לא הרגשנו את הקריסה של מגה בשנה שעברה, אבל אנחנו מרגישים אותה עכשיו, וגם נרגיש בשנה הבאה".

רמי לוי
 רמי לוי