פלאפון עוצרת את מהלך העברת הדאטה ל-BehavioReal

זאת בעקבות חשיפת "גלובס" ■ בקבוצת בזק, שאליה שייכת פלאפון, נושא הדאטה רגיש, שכן היא מקימה, באמצעות וואלה, חברת דאטה עצמאית ■ למה הופסקה ההתקשרות עם BehavioReal? תלוי את מי שואלים

דאטה היא אחד הנושאים החמים בתחום השיווק, הפרסום והתקשורת, אך החברות שיכולות לשמש כספקיות דאטה לצד שלישי נוהגות בחשאיות בכל הנוגע לחלקן בתחום - בין היתר בשל אי-הבהירות המשפטית שיש סביב הנושא והעניין הגובר והולך שמגלה בו משרד המשפטים.

על כך ניתן ללמוד מההתנהלות של פלאפון בכל הקשור לנושא. ל"גלובס" נודע כי על רקע הפרסום במדור זה, שלפיו רשת הפרסום הפרוגרמטית ארטימדיה הייתה במשא-ומתן מתקדם עם הסטארט-אפ BehavioReal על שימוש בפרופילים שלה להשבחת הדאטה של ארטימדיה, והחשיפה ש-BehavioReal אמורה לספק את נתוני הדאטה מהרשתות של סלקום ופלאפון, הוחלט בפלאפון לעצור את המהלך ולהקפיא את העבודה מול BehavioReal.

הדאטה היא נושא רגיש עבור רוב החברות, אך בקבוצת בזק - שאליה משתייכת פלאפון - הנושא רגיש שבעתיים. הקבוצה מקימה בימים אלה, באמצעות אתר וואלה, חברת דאטה עצמאית שאמורה לכלול חלק מהדאטה הנאספת בקבוצה.

בפלאפון לא יידעו חברות אחרות בקבוצה על המהלך המסתמן, אולם חלק מהמקורבים לחברה טוענים כי בפלאפון כלל לא ידעו עליו, שכן הוא נעשה בעקיפין. לפלאפון יש הסכם עם חברת טכנולוגיה שנקראת אלוט, המבצעת עבורה פרויקטים רחבי-היקף. לאלוט ול-BehavioReal יש הסכם שיתוף-פעולה, שמתוקפו נתוני פלאפון היו אמורים לשמש לצורך דאטה פרסומית.

BehavioReal פיתחה טכנולוגיה שיושבת על הרשתות של החברות, אוספת את נתוני הגלישה של המנויים, מנטרת ומנתחת אותם. מנתונים אלה נבנים קלאסטרים שמיועדים לקמפיינים פרסומיים.

על-פי הגורמים המקורבים לפלאפון, בחברה לא אישרו מראש מהלך כזה, אולם גורמים אחרים המכירים את הנושא מספרים שבפלאפון היו מודעים לכך היטב, ועל הפרק היה גם הסכם חלוקת רווחים עם BehavioReal.

עם פרסום הידיעה, בפלאפון לא הכחישו את שיתוף-הפעולה עם BehavioReal, אך טענו כי לא ניתן אישור לשיתוף-פעולה של החברה עם ארטימדיה. כך או כך, הפרסום על הנושא גרם למהומה בקבוצת בזק, שמנהליה ממילא מתקשים לפעמים לפרגן זה לזה, ולכן המהלך הוקפא.

עוד לפני פלאפון, החברה הראשונה שהייתה אמורה לעבוד עם BehavioReal הייתה סלקום, שהשתמשה בשלב ראשון בנתונים בעיקר להשבחת קמפיינים שלה.

גם בסלקום לא התקבלה החשיפה בשמחה, ושם מדגישים כי לא יאפשרו בשלב זה ל-BehavioReal לפעול עם ארטימדיה. עתה נותר לראות מה יקרה כשאור הזרקור התקשורתי ידעך.

יש סוגים רבים של דאטה, אך יש שני סוגי דאטה הנחשבים לאיכותיים יותר: הדאטה שמצויה בחברות כרטיסי האשראי והדאטה שמצויה בחברות הסלולר. חלק ניכר מהגלישה באינטרנט נעשה באמצעות המכשירים הסלולריים, והם מהווים כלי למגוון רחב של פעילויות.

לכאורה הדאטה שייכת לחברות הסלולר, ואפשר לשאול מדוע הן זקוקות לחברה חיצונית על-מנת להשתמש בה. אך התשובה לכך פשוטה: אין להן טכנולוגיה לאסוף את המידע ולהפוך אותו לקלאסטרים, ואין להן מדיה "לשפוך" לתוכה את הקלאסטרים ולהפוך אותם לפרסום אפקטיבי.

מפלאפון נמסר בתגובה: "בפלאפון לא מתוכננת עבודה פרסומית עם אלוט ו-BehavioReal".