המשנה ליועמ"ש: אין הקפאה של צווי הריסה במגזר הערבי

עו"ד ארז קמיניץ: "בשום מקרה לא הסכמנו ולא נוכל להסכים להקפאה גורפת של צווי הריסה או הליכים אחרים נגד מבנים בלתי חוקיים. צר לי כי הציבור עלול למצוא עצמו מוטעה לחשוב אחרת"

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר
ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר

"בשום מקרה לא הסכמנו ולא נוכל להסכים להקפאה גורפת של צווי הריסה או הליכים אחרים נגד מבנים בלתי חוקיים. צר לי כי הציבור עלול למצוא עצמו מוטעה לחשוב אחרת, בעקבות אמירות כאלה ואחרות בדבר הקפאת אכיפה, אשר אינן על דעת היועץ המשפטי לממשלה" - כך כתב אמש (ב') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, לח"כ אכרם חסון, בעקבות מכתב שהעביר האחרון לראשי רשויות ערביות ודרוזיות, בו בישר על הקפאת ההליכים נגד בנייה בלתי חוקית.

על-פי המכתב שנשלח על-ידי ח"כ חסון, הושגה הסכמה להקפיא את צווי ההריסה באדמות פרטיות לתקופה של שנתיים, כדי לתת שהות לקדם תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות.

כאמור, למרות המכתב והפרסומים השונים שהיו בעקבותיו, במשרד היועץ המשפטי לממשלה מבהירים כי אין הסכמה למהלך שכזה מצידם. "הופתענו מהאמירות המופיעות בשמך, כאילו קיים סיכום כלשהו להקפאת הליכי אכיפה ביחס לעבירות תכנון ובנייה", כתב עו"ד קמיניץ לח"כ חסון. "אני מבקש להבהיר כי אין ולא הייתה כל הסכמה של הגורמים המוסמכים במערכת אכיפת החוק להקפאה גורפת של הליכי אכיפה נגד בנייה בלתי חוקית, אשר במילותיו של בית המשפט העליון הפכו בשנים האחרונות ל'מכת מדינה'. כידוע, היועץ המשפטי לממשלה, כראש התביעה הכללית, הוא הגורם הבלעדי המוסמך להכריע בעניין ניהול הליכים לאכיפת החוק, ואין לגורם כלשהו, בכיר ככל שיהיה, סמכות להורות ליועץ המשפטי לממשלה להקפיא הליכים אלה".

עוד כותב קמיניץ כי "במסגרת הדיונים בכנסת בתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, הוקדשו שעות רבות לסוגיית הבנייה הבלתי חוקית במגזר הערבי והדרוזי, כאשר נשמעו טענות על מחסור ארוך-שנים בתכנון, המייצר אילוץ, לכאורה, לבנייה בלתי חוקית; אלא שתמונת המצב המלאה, כפי שהתבררה בדיונים אלה, העלתה כי בשנים האחרונות ניתן לראות שינוי ממשי של המציאות בהיבטי התכנון והפיתוח במגזרים השונים.

"כך למשל, בטוחני כי ידוע לך כי בהמשך להחלטות הממשלה האחרונות, ובהוראת שר האוצר, נעשים מאמצים משמעותיים מאוד לקדם תכנון מהיר בישובים הדרוזיים והערביים. משכך, ודווקא מתוך רצון לאפשר מימוש התכנון העדכני ותכליותיו, הובהרה חשיבותה של אכיפה יעילה וממוקדת. להווה ידוע כי ללא מניעת עבריינות בנייה, לא רק ששלטון החוק ייפגע, אלא תרד לטמיון העבודה הרבה המושקעת בקידום התכנון, ונימצא חוזרים למציאות של היעדר תכנון, באשר הבנייה הבלתי חוקית תסכל אותו".

במקביל מודה עו"ד קמיניץ כי במסגרת הדיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שדנה ואישרה את תיקון 116 לחוק התכנון ובנייה, תיקון שמעניק סמכויות אכיפה נרחבות יותר, הוצג מסמך שהתייחס לשינוי סדר עדיפויות בפעילות נגד הבנייה הבלתי חוקית: "הצגנו לוועדת הפנים בכנסת מסמך מדיניות אכיפה של היחידה הארצית לתכנון ובנייה במגזר הערבי (הרלוונטית בשינויים המחויבים גם למגזר הדרוזי), שנערך בשיתוף של משרד המשפטים ומשרד האוצר. כפי שהובהר במסמך האכיפה, הוחלט ליתן קדימות לאכיפה על-ידי המדינה במקרים של בנייה מחוץ ל'קו הכחול' ואף בנייה בתחומי הקו הכחול, שמסכלת תכנון כמו בנייה שאינה במקומות המיועדים לפיתוח, בנייה על תשתיות וצורכי ציבור, בנייה חדשה ועוד, כמפורט במסמך. מאליו מובן כי בנייה קיימת בתחומי שטחי תכנון מיועדים לפיתוח היא בסדר עדיפות נמוך יותר".

אולם, באותה הנשימה חוזר ומדגיש עו"ד קמיניץ כי אין כל החלטה שהתקבלה ואושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה אודות הקפאה גורפת.