הירוקים נגד פייסבוק

פסיקה באוסטריה ממחישה את הסכנה הגדולה ביותר לעתידה של הרשת

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה אתמול ידיעה לפיה בית משפט באוסטריה פסק, כי חברת פייסבוק מחויבת להסיר פוסטים המכילים תכני שנאה כנגד מנהיגת מפלגת הירוקים במדינה. בית המשפט הוסיף, כי פייסבוק חייבת להסיר פוסטים אלה לא רק באוסטריה, אלא בכל מקום אחר מחוץ למדינה, בו מוכפשת מפלגת הירוקים האוסטרית.

מעבר לכך, דרש בית המשפט להסיר העתקים של דברי שנאה ששותפו על ידי חברים בפייסבוק באשר הם, גם אם שוכפלו בתגובות לפוסטים. כאב ראש לא קטן, גם אם מוצדק, לקברניטי פייסבוק ולאנשים הטכניים שלה.

מפלגת הירוקים הודיעה, שמעבר לזכייה בפסק הדין היא תפנה גם לערכאות משפטיות גבוהות יותר על מנת לחייב את פייסבוק לשלם פיצויים למי שנפגעו מפוסטים של שנאה והכפשה. "פייסבוק חייבת להשלים עם כך שהיא הפלטפורמה הגדולה בעולם לשנאה, והיא איננה עושה דבר נגד זה", הודיע דובר המפלגה.

מפלה משפטית

זו איננה הפעם הראשונה שפייסבוק סופגת מפלה משפטית באוסטריה. בספטמבר 2016 הבאנו כאן את הסיפור של פסק הדין התקדימי של בית משפט באוסטריה כנגד פייסבוק. בסופו של הליך משפטי שארך כשנתיים קבע בית המשפט העליון של המדינה שתביעתו של מקס שרמס, סטודנט בן 28, כנגד פייסבוק, תועבר לטיפולו של בית המשפט של האיחוד האירופי, לצורך קבלת החלטה בנושא פגיעה אפשרית בפרטיותם של מיליוני החברים ברשת החברתית. ההליך המשפטי הזה התחיל בשנת 2014, כשמקס שרמס תבע את פייסבוק בשל השימוש שהיא עושה למטרותיה העסקיות באין סוף מידע שהיא אוספת לגביה משתמשיה.

אבל בית המשפט האוסטרי איננו היחיד במאבק. בחודש שעבר אישרה ממשלת גרמניה תוכנית לקנוס רשתות חברתיות בסכומים של עד 50 מיליון אירו, במקרים בהם לא יוסרו תכנים פוגעניים באופן מיידי. באנגליה יש התארגנות של חברי פרלמנט להעביר חקיקה שתסדיר פיקוח על תוכן ברשתות חברתיות, במקרים בהם תוכן זה עשוי להתפרש כמעודד פשעי שנאה או טרור.

במדינות נוספות בהן פייסבוק היא פלטפורמה פופולרית (איפה היא איננה כזו?), כולל במדינת ישראל, הולכים וגוברים הקולות הקוראים לחייב את פייסבוק לשפר באופן משמעותי את יכולותיה לטפל בפוסטים המעודדים שנאה, בדברי הכפשה והסתה וכמובן בעידוד טרור.

בחודש פברואר השנה פירסם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג את המניפסט שלו, בו התווה את החזון שלו לעתיד הנראה לעין, לחברה שהקים. אחד הנושאים שזכו להתייחסות נרחבת במניפסט היה נושא הטיפול של פייסבוק ב'פייק ניוז', בפוסטים של נאצה, גזענות ושנאה, ובתמונות פוגעניות. זהו תחום שבו ספגה פייסבוק ביקורות קשות, גם כאן בישראל, בשל מדיניותה העמומה משהו בנושאים אלה ומה שמתפרש במקומות רבים כעידוד אנרכיה דיגיטלית, הגובלת בהסתה ובעידוד פשעי שנאה.

כתב ההגנה של צוקרברג לעניין זה במניפסט הסביר, שפייסבוק מתקשה ליישם מדיניות גלובלית אחידה, כי מה שמקובל בתרבות אחת מתפרש כפגיעה קשה בתרבות אחרת, ומה שנחשב במקום אחד כסאטירה לגיטימית ייחשב במקום אחר כעבירה על החוק. צוקרברג גם התייחס לאתגרים הקשים העומדים בפניו בבואו לפתור את הבעיה הזו באמצעות טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית וניתוח אוטומטי של טקסט ותמונות. הוא ציין, כי יש מיליארדי פוסטים כל חודש בפייסבוק ואפילו אחוז בודד של טעויות בניתוח הפוסטים האלה, משמעותו מיליוני טעויות.

הוא הבטיח שפייסבוק תתמודד עם נושא הידיעות השקריות, ועם פוסטים מסיתים ופוגעניים תוך התבססות רחבה על חברי הקהילה ועל אלגוריתמים שינתחו לעומק את התייחסות הקוראים, את התנהגות הכותבים וגם ייקחו בחשבון גורמים כמו דמוגרפיה, קונטקסט וקישורים חברתיים על מנת לתקן את הכאוס השורר במידה רבה ברשת כיום.

אבל ההסברים האלה אינם מספקים את קובעי המדיניות במספר הולך וגדל של מדינות. הדאגה מדברי שנאה והסתה השתלבה בחודשים האחרונים עם דאגה אמיתית לאושיות הדמוקרטיה בעולם המערבי לאור העדויות המצטברות לגבי שימוש של האקרים ברשתות החברתיות לצורך הפצת ידיעות המוטות לטובת מועמד פוליטי כזה או אחר, שימוש במיליוני פרופילים מזויפים, שתילת ידיעות מגמתיות ושקריות והשפעה בלתי דמוקרטית על דעת הקהל.

עדיין טיפה בים

כל זה מגביר את הלחץ על פייסבוק לעשות מעשים אמיתיים, מעבר לנקיטת עמדות וכתיבת מסמכים מרשימים. ואכן, פייסבוק החלה לעשות. לקראת מערכת הבחירות שבאה לסיומה השבוע בצרפת וגם מתוך ציפייה למערכת הבחירות המתקרבת באנגליה הודיעה פייסבוק שלאחר בדיקות שביצעה נמחקו עשרות אלפי חשבונות מזויפים ששימשו להפצת ידיעות שקריות.

בנוסף, פייסבוק פרסמה מודעות בעיתונות הצרפתית והבריטית, בהן קראה לציבור להתייחס בזהירות יתר לידיעות שקריות המופצות ברשתות החברתיות. החברה גם הודיעה כי היא מתכוונת לגייס עוד 3,000 עובדים לקבוצה המונה כבר 4,500 עובדים, שתפקידם לטפל בתלונות לגבי דברי הסתה ושנאה וידיעות שקריות.

ואולם, כל זה עדיין מהווה טיפה בים. ברשת המונה כשני מיליארד משתמשים, המעלים מיליארדי פוסטים ותמונות בכל שבוע, יש צורך בהשקעה מסיבית ובהכרה שמדובר בצורך קריטי, שחייב להשתלב באופן אסטרטגי בתוכניותיה של החברה. פייסבוק והעומד בראשה חייבים לאמץ לעצמם מטרות אגרסיביות ביותר במלחמתם למען ניקיון הרשת. פוסטים של שנאה והסתה חייבים להיות מוסרים אוטומטית, או תוך זמן תגובה של בין דקות לשעות, אם באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים ואם בעזרת שיתוף פעולה הדוק עם חברי הקהילה ועם רשויות האכיפה.

וזה חשוב, לא רק כי פייסבוק רוצה להיות חברה נחמדה וידידותית לסביבה. זה חשוב מאוד, כי אם יימשך קצב הצמיחה הנוכחי של דברי הכפשה ושנאה וידיעות שקריות, הרי שתוך שנים מועטות פייסבוק הגדולה תהפוך לפלטפורמה לא אמינה, לא נעימה ולא רלוונטית, קרקע נוחה לפעילותם של עבריינים מסוגים שונים וטיפוסים מפוקפקים, מקום שבו הקהל הענק של משתמשיה הנאמנים של היום לא ירצו להמשיך לבלות בו את זמנם.

כדי למנוע את הנפילה הכואבת הזו, כדאי לפייסבוק ולמארק צוקרברג להתאמץ הרבה יותר. הם לא צריכים לחכות שבית משפט באוסטריה או בכל מקום אחר יסביר להם מה עליהם לעשות, כדי שכולנו נרגיש קצת יותר בטוחים וקצת יותר מוגנים ברחבי האימפריה הדיגיטלית הגדולה מכולם. כי עד כמה שזה נשמע מוזר, זו אולי הסכנה הגדולה ביותר לעתידה של פייסבוק - ולכן כדאי להשקיע דווקא בגזרה הזו כל מאמץ אפשרי. נקווה לטוב.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.