חלומו של השכיר הישראלי: ימי חופשה ללא הגבלה - ובתשלום

במשך שנה עובדי חברת Clicktale נהנים ממדיניות ימי חופש ללא הגבלה ■ "הרווחנו עובדים אנרגטיים ומסורים שמרגישים אחריות על עצמם ועל התפוקות שלהם" ■ "יש אנשים שקל להם יותר לדפוק את המערכת, אבל זה לא המערב הפרוע פה" ■ מדריך ימי חופשה

ימי חופשה ללא הגבלה נשמע כמו חלומו הרטוב של השכיר הישראלי, שמוצא את עצמו מתקמצן ומתחשבן על כל חצי יום חופש. בעיקר כשמדובר בהורים שנאלצים להתמודד עם ימי חופשה רבים של הילדים שלא מתואמים עם שלהם.

חברת Clicktale הישראלית החליטה לפני כשנה להגשים את החלום הזה למאתיים העובדים שלה בארץ ולחמישים העובדים בארה"ב. כמו טרנדים רבים שאימצנו פה בארץ, גם הטרנד הזה הגיע ממעבר לים והתחיל בחברות כמו workday, Riot games, VMware, נטפליקס ועוד.

מיכל גולדשטיין, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Clicktale, מעידה ממקור ראשון על יתרונות השיטה לארגון.

- רגע. תני לי להבין, העובדים יכולים פשוט לקחת כמה ימי חופש שהם רוצים, בלי שיורידו להם ימי חופשה? פשוט ככה?

"נכון. הכל כמובן בתיאום עם המנהל הישיר והצוות ובהתחשב במשימות. אבל אנחנו לא מתחשבנים עם העובדים במשכורת על ימי חופשה".

- וכמה העובדים מנצלים את ימי החופש האלו?

"זה אולי מפתיע, אבל מספר ימי החופשה לא השתנה בהרבה. בפועל יוצא שעובד לוקח כ-20 ימי חופשה בשנה בממוצע, שזה גם בערך מה שהיינו נותנים להם לפני שהתחלנו את הנוהל".

- אז מה השתנה בעצם?

"קודם כל, עכשיו העובדים באמת לוקחים את ימי החופשה. לפני שהתחלנו את הנוהל הזה הרבה מהם היו מתקמצנים על הימים וצוברים אותם ואז היה צורך לפדות אותם בתשלום כשהם עוזבים. הם אפילו לא היו לוקחים ימי חופש גם אם הם היו צריכים. המטרה היא שעובד יעבוד כשהוא צריך לעבוד וינוח כשהוא צריך לנוח ושלא יתחשבן על כל יום חופש. מעבר לזה צמצמנו את הבירוקרטיה ואת ההתעסקות בימי החופשה במשכורות. והכי חשוב, הרווחנו עובדים אנרגטיים ומסורים שמרגישים אחריות על עצמם ועל התפוקות שלהם".

- את רוצה להגיד לי שאף אחד לא מגזים ומנצל את זה קצת יותר מדי?

"ברור שלא על כולם קל לסמוך ויש אנשים שקל להם יותר לדפוק את המערכת, אבל זה לא המערב הפרוע פה. אנחנו אמנם לא מתחשבנים עם העובדים במשכורת על ימי החופשה אבל אנחנו כן מבצעים מעקב ואחת לרבעון מוציאים דו"ח ומראים להנהלה את השימוש בימי חופשה. אם רואים שיש חריגות צריך לטפל בזה ולחנך את העובדים.

"לרוב זה לא קורה, אבל קרה שקלטנו שעובדת אחת לקחה המון ימי חופש ובאמת עם הזמן הבנו שהיא לא התאימה לתפקיד והיום היא באמת כבר לא איתנו. אנחנו לא נחזיק פה אנשים שרוצים לתחמן את המערכת אבל בסך הכל רוב האנשים הם נורמטיביים וכן עושים הערכה הגיונית של ימי החופשה שהם לוקחים".

- זה שווה את הסיכון?

"מה שארגונים אחרים עושים זה להעביר כל דבר מסכת של אישורים ובירוקרטיות כדי שזה לא יקרה. אנחנו מעדיפים לסמוך על הרוב ופה ושם לטעות מאשר מראש לא לסמוך על כולם".

- אז למה זה לא קורה בעוד הרבה ארגונים בארץ לדעתך?

"הרבה ארגונים בארץ מנוהלים פה באופן קצת צבאי כי הם גם מאוד מושפעים מהצבא, וקודם כל לא סומכים על העובדים. דברים כאלה קורים יותר בחברות הייטק חדשניות בסיליקון ואלי למשל. אצלנו זה התחיל בהבנה שהופכים להיות חברה גלובלית וחייבים להתחיל לרוץ מהר וקדימה. אנחנו חברה שנמצאת בקדמת הטכנולוגיה ואם אנחנו עובדים מול העולם אנחנו גם מתאימים את עצמינו בגישה. בעיני זה יכול לעבוד בכל חברה צריך לסמוך על העובדים ולהיות מוכנים לשלם את המחיר של טעות פה ושם. באופן כללי כל הרעיון הוא ליצור סביבת עבודה שתאפשר לעובדים שלה חופש ובחירה, לחסוך את הבירוקרטיה ולאפשר להם להתעסק כמה שיותר בעבודה עצמה". 

- איזה ביטויים לגישה הזאת?

"למשל, אנחנו מאפשרים לעובדים לבחור עבור עצמם את סוג פוליסת הבריאות שהם רוצים, עליו הם מקבלים החזר כספי במשכורת. בקרוב אני מתכוונת להטמיע בחברה גם מערכת להזמנת טיסות באופן עצמאי שכבר מוטמעת בארגונים בארה"ב. העובדים יקבלו תקציב, יבחרו לעצמם את חברת התעופה, הטיסות, השעות, המלון, הכל. בשביל מה צריך להתעסק באישורים או להעסיק סוכן נסיעות בחברה?"