תאגיד השידור לבג"ץ: הוצאת מחלקת החדשות - בלתי חוקתית

הנהלת תאגיד השידור טוענת בעתירה כי הוצאת מחלקת החדשות מהתאגיד, כפי שאושר אמש בכנסת, פוגעת בחופש הביטוי שלא לתכלית ראויה, בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולכן התיקון לחוק הוא בלתי חוקתי ובטל

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

הנהלת תאגיד השידור הציבורי עתרה היום (ה') לבג"ץ, בטענה כי הוצאת מחלקת החדשות מהתאגיד, כפי שאושר אמש בכנסת, פוגעת בחופש הביטוי והיא בלתי חוקתית. 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד דורי קלגסבלד, נטען כי הסמכות והזכות של תאגיד השידור הוקנו לו בחוק. תיקון מספר 8 לחוק השידור הציבורי "עוקר מן התאגיד את מחלקת החדשות והאקטואליה שלו ומשאיר אותו כתאגיד שידור בעל משמעות שולית. התיקון מעביר את ליבת חופש הביטוי לתאגיד חדש שיקום". העתירה מבקשת צו ביניים שיעכב את פיצול התאגיד עד להחלטת בית המשפט. 

לפי העתירה, "ליבת חופש הביטוי של התאגיד היא הסמכות והזכות לשדר שידורי חדשות ואקטואליה, הגרעין של חופש הביטוי שמשרת אינטרס ציבורי של קבלת מידע, החלפת דעות, דיון בענייני המדינה והחברה. גרעין זה של חופש הביטוי הוא זכות חוקתית מוגנת מכוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

"הסמכות והזכות של התאגיד הוקנו לו בחוק. תיקון מספר 8 עוקר מן התאגיד את מחלקת החדשות והאקטואליה שלו ומשאיר אותו כתאגיד שידור בעל משמעות שולית. תיקון מספר 8 מעביר את ליבת חופש הביטוי לתאגיד חדש שיקום".

עוד נטען כי "הסיבה האמיתית לתיקון מספר 8 באה לידי ביטוי בעשרות רבות של התבטאויות של יוזמי החוק: התאגיד הוא 'תאגיד השמאל', המנהלים מזוהים עם השמאל, מחלקת החדשות בעלת אג'נדה אנטי ממשלתית ואנטי-ליכודית, הממשלה חייבת לשלוט בתאגיד. התבטאויות אלה חסרות כל בסיס ענייני, גם מהטעם שהתאגיד טרם החל את עיקר שידוריו,.

העותרים מדגישים כי "לפי הדין, פגיעה בזכות חוקתית מוגנת לא תיפסל רק אם היא עומדת בתנאי 'פיסקת ההגבלה' (סעיף 8 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו), דהיינו שהיא 'לתכלית ראויה' וכן 'במידה שאינה עולה על הנדרש' (פרופורציונית).

"תיקון מספר 8 אינו לתכלית ראויה; להפך - הוא נועד לתכלית פסולה. כל תכלית רציונלית שיכולה לעמוד ביסוד תיקון מספר 8 יכולה להיות מושגת ללא פגיעה בזכויות היסוד של התאגיד. כיוון שכך, הפגיעה גם אינה מידתית, אינה פרופורציונית. מדובר בפגיעה שאין תכלית מוצהרת של תיקון מספר 8 שיכולה להצדיק אותה, ולכן תיקון מספר 8 הוא בלתי חוקתי ובטל".