"פנו למבקר המדינה, חממו אותו, שיבדוק משרות בתאגיד"

חשיפת "גלובס": הלחישות של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לעובדי רשות השידור בוועדת הכלכלה ■ "ביום שיהיה שם יו"ר חדש, נגיד לו שיפתח את כל המשרות"

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

1.

יום שני בצהריים, אולם ועדת הכלכלה של הכנסת. המופע היומי של דוד ביטן יצא להפסקה, אבל לא כולם מיהרו לעזוב את המקום. שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת והזרוע הארוכה של ראש הממשלה נתניהו, הסתודד עם כמה מעובדי רשות השידור, ובראשם איתי לנדסברג, ראש מחלקת התעודה בערוץ הראשון.

השיחה התנהלה כמעט בלחישות, שזעקו לשמיים מרוב בעייתיות. "את האנרגיות שאתם משקיעים פה תפנו למבקר המדינה, צריך לחמם אותו", המליץ פילבר, עובד מדינה להזכירכם. "עשינו עליו תחקיר לא נעים ב'מבט שני', אז אני לא יודע כמה הוא יעזור לנו", ענה לו לנדסברג. לא נעים זו לשון המעטה: התחקיר ששודר בינואר האחרון הציג את המבקר יוסף שפירא כשומר סף חלש, כזה שבניגוד לכאורה לקודמיו לא עומד בלחצים ומביא ל"ריכוך" דוחות ביקורת.

אבל פילבר לא מתייאש. "הוא רוצה כותרות", אמר על שפירא. "תכוונו אותו לכיוון העובדים. תגידו לו שבכל משרה בכירה בתאגיד אמורה להיות ועדת איתור עם פרוטוקול, משקולות ודירוגים סופיים לכל תפקיד. תבקשו ממנו לבדוק כל פוזיציה", הוא הוסיף.

פילבר עשה יותר מזה: מדבריו השתמע, לפחות ברמז, כי בקרוב מאוד, ואולי בחסות אותה בדיקה של המבקר, תימצא ההזדמנות לאייש מחדש משרות שכבר אוישו בתאגיד, או לכל הפחות לערער על הקיים. "ביום שיהיה שם יו"ר חדש, נגיד לו שיפתח את כל המשרות", הוא הבטיח.

התיקון לחוק, שאושר סופית לפנות בוקר, קובע כי חטיבת החדשות של התאגיד תהפוך לתאגיד נפרד, עם הנהלה ומועצה אחרת. להלן: יו"ר חדש.

פילבר משתף את העובדים בשלב הזה בחוויותיו השליליות מול מבקר המדינה, וחושף את דעתו על רמת המקצועיות שלו ושל אנשיו. "הוא בא אלינו, המבקר, למשרד התקשורת והוציא אלפי מסמכים בעניין 'השוק הסיטונאי' וההתנהלות שלנו עם בזק. היו לו כל מיני טענות, ואני הראיתי לו בדיוק איך הבדיקה שלהם לא הייתה מעמיקה. מה אמר לי המבקר? אנחנו לא יכולים לעשות דוח אינסופי... יעני התלבשנו עליכם, ואכלתם אותה, ואנחנו לא זזים".

כשאחת העובדות שואלת למה לא ניתן היה לסגת מפתיחת התאגיד, פילבר לא מצביע על שר האוצר משה כחלון, אלא על היועץ המשפטי לממשלה והדרגים המקצועיים באוצר. "זה בעיקר אבי ליכט (המשנה ליועמ"ש) וההוא מה שמו, הממונה על התקציבים (אמיר לוי - ש"נ)", הוא מסביר.

בהמשך, יש לו גם תובנה: "זה לא ימין מול שמאל, זה שני יריבים מתקוטטים על בור שומן, משרות לחלק לברנז'ה, למועדון. לנדסברג, אתה לא ימני, אבל אתה גם לא תל-אביבי...".

עובד נוסף העריך לקראת סוף השיחה כי מה שהרתיע את ראש הממשלה נתניהו מפני התאגיד הוא תוכנית התחקירים המתוכננת שמפיק חיים סלוצקי עם העורכת טלי בן-עובדיה. "אני לא יודע, לא נראה לי", השיב פילבר, "אני מאמין שבן אדם שיש לו חמאה על הראש, בסוף הסיפור עליו יוצא בין אם זה ב'עובדה' או במקום אחר. נתניהו כל כך הרבה זמן בפוליטיקה, אני חושב שמאז דוד המלך לא היה מישהו שנמצא בשלטון יותר ממנו, ועד עכשיו אין כלום".

או כמו שאומר המלך: לא יהיה כלום, כי אין כלום (פילבר אמר לנו בהמשך כי אין לו מה להסתיר, וכי הוא עומד מאחורי הקריאה שלו לפנות למבקר המדינה בעניין התנהלות התאגיד, שלקתה לדבריו בחוסר מינהל תקין).