נתניהו מתערב בענייני האוצר? הפעם כחלון דווקא מרוצה

שר האוצר הבין, גם אם באיחור, שסיפור קצבאות הנכים הוא תסבוכת שאי-אפשר לצאת ממנה ללא פגע ■ לא הייתה לו בעיה להעביר לידי נתניהו את תפוח האדמה הכי לוהט במדורה ■ פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (ד') על הקמת צוות נוסף לבחינת הגדלת קצבאות הנכים ואופן התשלום שלהן, זאת זמן קצר בלבד אחרי שכבר הוגשו המלצות בעניין על ידי ועדה ששר האוצר משה כחלון מינה, בראשה עמד פרופ' ירון זליכה. לפי אותן המלצות, הקצבאות אמורות היו לגדול באופן מדורג על פני חמש שנים עד לכדי 4,000 שקל בחודש עם הצמדה למדד בתוספת אחוז בשנה - גידול של עשרות אחוזים ביחס לקצבה הנוכחית.

הקמת הצוות החדש סוכמה בתום פגישה שנחשפה אתמול ב"גלובס" בין נתניהו, כחלון, יו"ר הקואליציה דוד ביטן ושר הרווחה חיים כץ. בראש הצוות יעמוד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון. ההודעה של נתניהו נועדה בעיקר לחלץ את הסנדול ההדדי של כחלון וביטן, לאחר שביטן איים שלא לתמוך בתוכנית שר האוצר להגדלת נקודות הזיכוי להורים עובדים אם לא יודיעו רשמית על הגדלת קצבאות הנכים - ואילו כחלון איים שמפלגתו לא תצביע על התיקון לחוק השידור הציבורי. בעקבות הסיכום, אישרה מליאת הכנסת באופן סופי הן את תוכניתו של כחלון והן את סוגיית תאגיד השידור.

לכאורה, כחלון אמור היה להתרגז שוב מהעובדה שנתניהו מכניס את עצמו לסוגיה כלכלית בוערת שמונחת על שולחנו של שר האוצר, תוך ביטול הלכה למעשה של עבודת הוועדה שנעשתה והוזמנה על ידו. אלא שכחלון, כך לפחות נדמה, יצא מחויך מהפגישה. אפשר לנחש שגם מלמל לעצמו "ברוך שפטרנו" קטן. כחלון הבין, גם אם באיחור, שסיפור קצבאות הנכים הוא תסבוכת שאי-אפשר לצאת ממנה ללא פגע.

הקופה ריקה, העודפים חולקו

מצד אחד, קופת המדינה ריקה, כל העודפים כבר חולקו, ואי-אפשר להוציא עוד שקל ב-2019 וב-2020 מבלי לשנות את כללי האחריות הפיסקאלית. מהצד השני, ארגוני הנכים מרימים ציפיות לשמיים ויחד עם חברי הכנסת ושרים מהליכוד שופכים נפט לתוך המדורה: רק לפני חודש המליץ פרופ' זליכה להגדיל את קצבאות הנכים ב-50% לרמה של כ-3,500 שקלים בחודש, אלא שבתוך זמן קצר ארגוני הנכים וחברי הכנסת השונים הצליחו לצרוב בתודעה מספר אחר שאפילו כחלון נזהר שלא לסגת ממנו: 4,000 שקל בחודש.

הכניסה של השר כץ אל הזירה הצליחה להקפיץ את המספר הזה כבר ל-5,300 שקל בחודש, בהתאם לקמפיין שמבקש להצמיד את הקצבה לשכר המינימום. "השר כץ הציע להשוות את קצבת הנכים לשכר המינימום בארבע פעימות, החל משנת 2018", נמסר אמש מלשכתו לאחר הפגישה עם נתניהו. זה כבר לא אילן גילאון ממר"צ או דוד ביטן מהליכוד, אלא שר בכיר בממשלה שאמון בעצמו על חלוקת הקצבאות. אם נתניהו מוכן להיות נדיב כמו כץ, מבחינת כחלון שיהיה בהצלחה לשני הצדדים.

אנשיו של נתניהו הסבירו כי החליט להיכנס לעובי הקורה לאור המשמעות התקציבית והחברתית של ההחלטה הצפויה. פרופ' שמחון לא התבטא עדיין בנושא, אך אם לשפוט לפי העמדות שהשמיע בעבר, אפשר להעריך בזהירות שגם הוא - כמו זליכה - מצדד במודל שיתמרץ נכים לצאת לעבודה ובצמצום הטבת המס, בהיקף 1.1 מיליארד שקל לשנה, ממנה נהנים גם נכים בעלי הכנסה גבוהה.

קשה להניח ששמחון ייתן יד לתוכנית שתביא להגדלת ההוצאה התקציבית במיליארדי שקלים לשנה - במיוחד לאור "חוק הנומרטור" שנחשב לבייבי של ראש הממשלה נתניהו ולגישה הכללית במשרד ראש הממשלה הדוגלת באחריות תקציבית. חוק הנומרטור, שנחקק בשנה שעברה, אינו מאפשר לממשלה לקבל החלטה בעלת משמעות תקציבית, ללא מציאת מקור תקציבי שיממן אותה.

גם פרשנים ותיקים התקשו להסביר היום את המהפך שחל בראש הממשלה - מדוע בחר לעסוק בנושא כל-כך בעייתי מבחינה פוליטית כשהחליט לתפוס את המושכות ולהזיז את כחלון הצידה. כחלון, כאמור, היה האחרון שהתנגד לרדת למדרון אחורי ולהעביר לידי נתניהו ואנשיו את תפוח האדמה הכי לוהט במדורה.