"הירידה במשכנתאות לא מצביעה על ירידה במחירי הדיור"

אורי יוניסי, מנהל זרוע המשכנתאות של הבנק: "נתוני לקיחת המשכנתאות מוטים באופן מלאכותי. 10,000 זוכי מחיר למשתכן פשוט עדיין לא הגיעו לבנקים כדי לממש את המשכנתא" ■ ריבית משכנתא מעודכנת

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

הקיפאון בשוק המגורים ובשוק המשכנתאות אינו מצביע בהכרח על ירידת מחירים קרובה. זו הערכת המצב כרגע של בנק מזרחי טפחות, הגוף הגדול ביותר בישראל בתחום המשכנתאות. אורי יוניסי, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית ומנהל זרוע המשכנתאות של בנק מזרחי טפחות, אמר בכנס "נדל"ן על הבר" שערך מרכז גלובס לנדל"ן, כי התמונה שמצטיירת לאחרונה בתקשורת שונה ממה שנעשה בשטח.

בחודשים האחרונים נרשמת ירידה עקבית בהיקפי המשכנתאות שנוטלים הישראלים. ברבעון הראשון של השנה נטל הציבור משכנתאות חדשות בהיקף של 13 מיליארד שקל, ירידה של כ-20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יוניסי ציין בכנס כי הוא אינו מתרגש מהנתונים, שלדבריו מוטים באופן מלאכותי בלבד, בגלל מכרזי מחיר למשתכן.

לדבריו, "נוצרת כאן תמונה לא נכונה שמשתקפת לא נכון בשוק המשכנתאות ביחס לשוק הדיור. אנו אכן רואים איזושהי האטה בשוק הנדל"ן וכתוצאה מכך בהיקף המשכנתאות המוצעות, אך ההאטה הזו מוסברת בכך שמרבית העסקאות בשוק היד ראשונה בוצעו במסגרת פרויקט מחיר למשתכן. למעלה מ-10,000 איש שזכו בפרויקטים עדיין לא הגיעו לבנקים כדי לממש את המשכנתא. כרגע הם משתמשים בהון העצמי שלהם, איתו הם משלמים ליזם ולקבלן, והם מחכים לתהליכי הבנייה לפני שהם נוטלים את הכסף מהבנק. כלומר הביקושים רק הוסטו ונדחו בכמה חודשים והם אינם מבשרים על ירידת מחירים".

בנוגע להשפעות תכנית מחיר למשתכן, טוען יוניסי כי " לא ראינו בהירות של ממש באשר לכוונות הממשלה. יש תחושה כי אין יד מכוונת שתוביל את השוק, לאחר שהבטיחו לנו שזו תכנית להורדת מחירי הדיור ואח"כ אמרו לנו שזה למעשה פיתרון למחוסרי הדיור".