לין: "היבוא האישי באינטרנט יוצר תחרות לא הוגנת לרשתות"

נשיא איגוד לשכות המסחר בוועידת הקמעונאות: "העובדה שכיום כל יחיד בישראל יכול להזמין ביבוא אישי מוצרים בערך של עד 75 דולר ללא תשלום מכס, מס קנייה ומע"מ - בעוד שהרשתות משלמות את מלוא מסי היבוא – יוצרת אי-שוויון"

אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור
אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור

"המגמה של הטלת קנסות מינהליים יוצרת את עריצות הפקידות. כל שגיאה, ואפילו פעוטה, הופכת מיד להטלת קנסות חסרי פרופורציה בגובה של עשרות אלפי שקלים ולפעמים אף יותר מזה" - כך אמר היום (ד') עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בפתח ועידת הקמעונאות השנתית ה-9.

לדברי לין, "מגזר רשתות השיווק הקמעונאיות (לא כולל רשתות המזון) מהווה כיום את אחד ממגזרי המשק החשובים ביותר. פדיון מגזר זה מתקרב ל-200 מיליארד שקל, הוא כולל כ-60 רשתות קמעונאיות, מעסיק קרוב לרבע מיליון מועסקים ומהווה את בית היוצר של מקומות העבודה". 

לדבריו, בין שלל הנושאים המעסיקים כיום את מגזר הקמעונאות, כמו ריבוי חקיקה צרכנית, בולט במיוחד נושא ההתמודדות מגזר זה עם הרכישות האינטרנטיות המבוצעות היום על-ידי יחידים ביבוא אישי.

"העובדה שכיום כל יחיד בישראל יכול להזמין ביבוא אישי מוצרים בערך של עד 75 דולר ללא תשלום של מכס, מס קנייה ומע"מ (17%), בעוד שהרשתות במגזר הקמעונאי משלמות את מלוא מסי היבוא - יוצרת אי-שוויון ותחרות לא הוגנת בפער גדול, הפוגעת בעסקים שהשקיעו שנים רבות בפיתוח וקידום עסקם", אמר לין.

לדבריו, "מדינה יכולה להנהיג מדיניות של הוזלת מוצרים בדרך של רכישות אינטרנטיות, אבל אסור לה לעשות זאת אם היא יוצרת תחרות לא הוגנת מול מגזר הקמעונאות המקומי. חובה היום להפחית את המסים על מוצרי היבוא הנמכרים ברשתות הקמעונאיות, כדי ליצור שוויון מוחלט בתחום המס בין יבוא אישי של מוצרים לבין רכישות בשוק המקומי".

לין ציין כי איגוד לשכות המסחר הגיש השבוע לשרי האוצר והכלכלה תוכנית רב-שנתית המציעה מתווה שלפיו בתקופה של 3 שנים ייווצר שוויון זה.