פוקר או קלאש רויאל?

אם סותמים רק חור אחד בסכר, מה ההצדקה לשימור האיסור על משחקי פוקר?

משחק פוקר / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
משחק פוקר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"גובלין בארל, סקלטון, ארנה, הורדתי לו את הטאואר, הלג'נדרי הכי שווה", וכמובן הצעקה: " לא, לא, לא...". שירים יד ההורה שלא שמע אוסף קריאות כזה בחופשת החג האחרונה.

בשנה האחרונה שוטף את הארץ גל ה"קלאש רויאל", משחק וידיאו אסטרטגי שזמין למכשירים סלולריים. המטרה במשחק היא להפיל כמה שיותר מהמגדלים של היריב, אבל תוך כדי להשאיר את המגדלים שלך עומדים. מנצח השחקן שנשארו לו יותר מגדלים (אם מפילים את המגדל הראשי של היריב המשחק נגמר אוטומטית). היריבים הם שחקנים בשר ודם מכל העולם, ללא הפליה, כולל מדינות שאיתן אין לישראל יחסים דיפלומטיים.

בבתי-הספר - מתגודדים הילדים בהפסקות ומשחקים. במכשירים הסלולריים כמובן. בחופשות רובצים הילדים על הספות ומשחקים באייפד, בלפטופ ובסלולרי, ומתחילים שוב ושוב בקרב אחרי קרב. כל קרב נמשך 3 דקות. בכל שעה, בכל זמן, ללא הגבלה, יש אפשרות לכל ילד לסיפוק מיידי. וכמובן, יש את היהלומים, המטבע של המשחק, הניתנים לרכישה בכסף אמיתי. וכבר שמענו שהורים רבים נדהמו כאשר קיבלו מחברת האשראי חיובים באלפי שקלים.

כמו שהבנו כולנו לא מדובר בפרויקט פילנתרופי. "קלאש רויאל" הוא עסק המגלגל מיליארדי דולרים בשנה. ההוצאות אפסיות - תכנות ואינטרנט; ההכנסות - אסטרונומיות. התשלום מתבצע באמצעות החנות המקוונת דרך אפליקציית המשחק, בלחיצת כפתור. אין קל מזה. ושירים יד ההורה שלא קיבל תחינות מילדיו - "רק עוד קנייה אחת, וזהו" להיום, או לשבוע הקרוב.

אז מה בין קלאש רויאל לבין הימורים? אין קשר לכאורה. קלאש רויאל הוא משחק אסטרטגיה מתוחכם המחייב הערכה של הכוחות שלך מול הכוחות של היריב.

אולם ההבדל המשמעותי בין השניים הוא, שבעוד שקלאש רויאל מותר וחוקי ללא ההגבלה, הרי שמשחקי הימורים אסורים. כך, לדוגמה, לא ניתנת האפשרות להשתתף ולשלם מישראל, במשחק פוקר טקסס הולד'ם ברשת האינטרנט.

האם ההבחנה הזאת מוצדקת? האם ניתן לאסור באופן מוחלט משחק פוקר מקוון, ולהתיר ללא הגבלה משחק מקוון כגון קלאש רויאל?

שני המשחקים ממכרים בה במידה. סביר להניח, שקלאש רויאל ממכר אף יותר. בשניהם יש מידה מסוימת של יכולת, אולם בסופו של דבר, בשניהם יש חשיבות מכרעת לקלפים שבידך - בין שאלה קלפי משחק ובין שאלה קלפי קלאש רויאל שעולים במהלך המשחק.

האם בעידן המודרני יש הצדקה להותרת האיסור על משחקי פוקר על כנו, כאשר קיימות בשוק החופשי אלטרנטיבות פשוטות וממכרות לא פחות, בדמות משחקי מחשב? האם לא הגיע הזמן לבחון מחדש את המדיניות בנושא?

אם המטרה היא מניעת בזבוז זמן, אנרגיה וכסף על משחקי סרק, אז יש לשקול איסור על משחק קלאש רויאל באותה מידה שמשחק הפוקר אסור.

ולחלופין, אם סותמים רק חור אחד בסכר, משחק הפוקר, ללא טיפול בחורים אחרים - כגון קלאש רויאל - אז מה ההצדקה לשימור האיסור על משחקי פוקר? הרי שני המשחקים ממכרים, מבזבזים זמן וכסף בה במידה.

■ הכותב הוא עורך דין.