רשות המסים הקפיאה חשבון בנק של ישראלי בהונג-קונג

עד כה הסתפקה רשות המסים בצווי הקפאה לרכוש של חשודים ישראלים בישראל ■ מומחי מס: "ישראלים שחיו בחו"ל יהיו חשופים להקפאת חשבונותיהם בארץ, תיווצר אנדרלמוסיה"

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

במסגרת פרשה פלילית רחבת-היקף בגין עבירות מס חמורות והלבנת הון, הקפיאה רשות המסים חשבונות בנק של חשוד ישראלי בבנק זר - בנק HSBC בהונג-קונג. זאת, לצורך חילוט הכספים בהמשך ההליך הפלילי. בחשבונות הוחזקו כ-7 מיליון שקלים באירו - כך נודע ל"גלובס".

מדובר במהלך חריג, אשר לא נעשה כלל עד לאחרונה במסגרת החקירות הכלכליות בישראל. עד כה הסתפקו רשויות החקירה בהוצאת צווי הקפאה לרכוש וכספים של חשודים ישראלים בישראל.

צו הקפאת החשבון במזרח הרחוק התקבל במסגרת חקירת פרשה שהחלה לפני כ-3 שנים (פרטי הפרשה שמורים במערכת), שבראשיתה הוקפאו חשבונות בנק של החשודים בפרשה בישראל, אך עד כה לא נעשה כל ניסיון להקפיא חשבונות בנק בחו"ל. לאחרונה, החליטה רשות המסים להרחיב את תפיסת הרכוש של החשודים למטרות חילוט, איתרה חשבונות בנק של אחד החשודים בפרשה בחו"ל ופנתה לבית משפט השלום בראשל"צ בבקשה למתן צו הקפאה.

השופט גיא אבנון נעתר לבקשה. בהמשך לכך, פנתה פרקליטות המדינה (המחלקה הכלכלית) לרשויות בהונג-קונג בבקשה לאכוף את הצו, ואלו אישרו את הקפאת חשבון הבנק של החשוד הישראלי (הליך אכיפת צו של מדינה אחת בגבולות מדינה אחרת דורש אישור בתי המשפט שם - וכך נעשה גם במקרה זה).

המהלך המפתיע תפס את החשוד לא מוכן, במיוחד נוכח העובדה שתיק החקירה בעניינו הסתיים זה מכבר והוא מתמודד בימים אלה עם כתב אישום בפרשה. לדברי גורם בכיר בתחום החקירות ברשות המסים, "זה נכון שתיק החקירה עבר לפרקליטות לפני תקופה ארוכה ומתנהל בבתי המשפט, אבל החקירה היא 'ספק הסתיימה', כי כל הזמן מתגלים דברים חדשים ונוספים, ונעשות פעולות השלמות חקירה - וכך גם המהלך הזה של הקפאת החשבון בהונג-קונג, שנולד על רקע גילויי כספים חדשים, ונעשה על דעת ובתיאום מוחלט עם פרקליטות המדינה".

 

המגמה: שיתוף-פעולה גלובלי

הקפאת חשבון בנק של ישראל בחו"ל לצורך חילוט הכספים בהליך פלילי מהווה עליית מדרגה נוספת באכיפה הכלכלית ובמאבק בהון השחור ובעבירות המס. בשם מאבק זה התעצמה בשנים האחרונות המגמה לשיתוף-פעולה גלובלי ולהעברת מידע בין המדינות, וכן התגבר שיתוף המידע בין גופים פיננסיים ובנקים ברחבי העולם לבין רשות המסים. במסגרת שיתוף מידע זה הועברו לרשות המסים, בין היתר, רשימות של ישראלים המחזיקים בחשבונו בבנק השווייצרי HSBC, הכוללת מידע אישי, דפי חשבון ופרטים נוספים; וכן בבנקים נוספים, בהם בנק UBS. מידע זה הוביל לחקירות פליליות וכתבי אישום נגד ישראלים שהחזיקו במיליוני שקלים בחשבונות בנק זרים, מבלי לדווח לרשות המסים בישראל.

במקביל, המשיכה רשות המסים במאמצי אכיפה ובהגשת כתבי אישום נגד מעלימי מס ומלביני הון בזירה הבינלאומית, שאינם קשורים בהכרח לחשבונות בנק, אלא נולדו על רקע עבריינות קלאסית ותרמיות חובקות עולם. במסגרת זאת נתפסו, הוקפאו וחולטו כספים ורכוש של אותם חשודים בישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים; אולם, עד כה, לא נעשו מהלכים של רשות המסים להקפאת חשבונות בנק של החשודים הישראלים בחו"ל.

מומחי מס טוענים כי מדובר בעליית מדרגה בפעולות האכיפה של רשות המסים, וכי להקפאת חשבונות בנק של ישראלים בחו"ל במסגרת חקירה פלילית עלולות להיות השלכות שליליות על הכלכלה הישראלית. לדברי עו"ד המתמחה באיסור הלבנת הון ובחילוטים, "מדובר במקרה חריג ובעליית מדרגה. הרשויות בישראל למעשה מנסות להשתכלל באמצעות בניית קונסטרוקציות משפטיות בכדי לתפוס כספים במדינות וגופים שעד כה לא הייתה לה אפשרות לעשות זאת".

לדבריו, "מצב זה הוא מאוד בעייתי, משום שלעתים הפנייה של הרשויות בישראל לאותם בנקים במדינות מרוחקות, נובעת מ'יד קלה' על ההדק של הרשויות פה ומרצון להביא תוצאות של חילוט זמני, אך הדבר גורם לאנדרלמוסיה, שמביאה לקריסת החברה של החשוד הישראלי במדינה הזרה. כל תהליך כזה צריך להישקל בכובד ראש ולקבל אישור מגורם בדרגה גבוהה מאוד במדינה, שיאשר שאכן הקונסטרוקציה יכולה לעמוד מבחינה משפטית בחו"ל".

ביקורת חריפה על המהלך של רשות המסים ועל העומד בראשה, משה אשר, מגיעה גם מצד מי שכיהן בעבר כסגן נציב מס הכנסה, עו"ד ורו"ח אודי ברזילי. לדבריו, מדובר ב"דרמה", לא פחות. ברזילי מציין כי צו ההקפאה לחשבון הבנק הזר משקף צעד ענק קדימה של רשות המסים, אך לגישתו, לא בטוח שמדובר בצעד חיובי עבור המדינה. "צריך להצדיע לרשות המסים על המהלך ותפיסת כספים בחו"ל. מדובר בהישג משמעותי של הרשות", הוא אומר, אך מזהיר: "צריך להבין שזה מהלך מאוד-מאוד קשה עבור חלק מאזרחי המדינה... החשש הגדול הוא שכשמדינת ישראל עושה את זה במקומות אחרים, יבואו רשויות מסים אחרות ויעשו מהלכים מגבילים פה בישראל - דבר שהוא טעות גדולה מבחינת מדיניות כלכלית".

לדבריו, "הגישה של ישראל תמיד הייתה 'אנחנו נלשין על הישראלים שלנו אחרונים, לא ראשונים', ועכשיו היא כבר לא יכולה לעמוד מאחורי גישה כזו. יש הרבה מאוד אנשים - עולים חדשים ותושבים חוזרים - שמחזיקים פה חשבונות ישנים ולא דיווחו על הכספים האלה שהם הרוויחו לפני שנים באותה ארץ שהם חיו בה".

"העשרה של ארגז הכלים"

צו ההקפאה לחשבון הבנק במזרח הרחוק מעורר הדים בקרב מומחי המס, אך ברשות המסים לא מבינים על מה כל ההתרגשות. מבחינתם, מדובר בצעד טבעי ומתבקש. "זו לא הפעם הראשונה שגורמי אכיפה בישראל עושים מהלכים שמטרתם תפיסת נכסים בחו"ל. זה נעשה בתיקים אחרים, בעיקר בחקירות בינלאומיות של המשטרה בשיתוף עם גורמים בינלאומיים. במובן הזה לא המצאנו את הגלגל, אבל זה נכון שאצלנו ברשות המסים זה חריג וזה חדש - אבל זה שלב נוסף ומתבקש באכיפה", אומר ל"גלובס" גורם בכיר ברשות.

וכאמרת הביטוי הידוע "עם האוכל בא התיאבון", הרי שהצלחת הרשות בהקפאת החשבון בהונג-קונג מעוררת את התיאבון שלה לתפיסת נכסים נוספים של חשודים ישראלים ברחבי העולם. "ברור שאחרי שחריג אחד מצליח, אז יבואו אחריו עוד 3, 30 ו-300 צווים וחילוטים מהסוג הזה, במקרים המתאימים כמובן", אומר הגורם הבכיר.

לדבריו, "ברשות המסים הולכים בימים אלה למגמה מאוד-מאוד ברורה של חיזוק הפעילות הבינלאומית ושיתופי-הפעולה הבינלאומיים, וחיזוק תחום החקירות הבינלאומיות. זה נכון לרשות המסים, וזה נכון לרשויות אכיפה בישראל בכלל. זה העולם החדש שאנחנו נמצאים בו - ואחד הסממנים לדבר הזה זה ביצוע מהלכי אכיפה לתפיסת רכוש של חשודים ונאשמים בחו"ל".