לא משעממת: מיני מבחן לטויוטה יאריס 2017

שדרוג אמצע החיים של היאריס מודל 2017 לוקח את המכונית מעבר לטריטוריית "הסחירות והאמינות"

בשבוע שעבר הציגה טויוטה ביפן את הדו"ח השנתי שלה. הנתונים הצביעו על ירידה של כ-20% בהכנסות נטו וצפי לירידה של כ-1.5% ברווח התפעולי. אמנם לא צריך לדאוג לטויוטה - מדובר ברווח של כ-16 מיליארד דולר - אבל אקיו טויודה, היו"ר הכריזמטי של טויוטה ונצר למייסדי הקבוצה, נשמע מוטרד. "אנחנו צריכים לבדוק היטב אם אנחנו מספקים ללקוחות שלנו את מה שהם רוצים", הוא אמר.

עם זאת, הוא גם מתח קו אדום וברור במסר שלו לתקשורת: "היו פעמים בהן נאמר שהמכוניות של טויוטה משעממות או שחסר להן אופי. אבל כעת אני מרגיש, שמבחינת חוויית נהיגה ועיצוב, הלקוחות מעריכים אותנו מחדש".

מבט אחד ביאריס המחודשת, שנחתה החודש בארץ, ממחיש זאת היטב. מזמן לא פגשנו בסופר-מיני שמתאמצת כל כך להיראות "לא משעממת". יש לה חרטום דמוי X, שבגרסת 2017 כוללת גם שבכת גריל שחורה וענקית בולטת למרחוק; פנסים גדולים מלפנים ומאחור; פגושים עגלגלים ומצועצעים, ובגרסת 2017 - גם דלת אחורית שחלקה התחתון משתלב בקו העיצובי של הפגוש. ביחד עם צביעה דו-גונית של צבע מטאלי עמוק וגג שחור (אופציה של רכב ההדגמה), מקבלים סמל אופנה אורבני. כמובן שמחזיקי כרטיס "אזרח ותיק" יוכלו להמשיך לקבל את המכונית בצבע לבן מלא.

גם מעצבי הפנים עשו מאמצים ניכרים לפנות לקהל צעיר יותר. העיצוב הבסיסי אמנם לא השתנה אבל יש שפע של אפשרויות להתאמה אישית, כולל דיפונים בצבע תואם לצבע הגוף. המושבים עטופים בבד צבעוני, מחוגי לוח המחוונים בוהקים בכחול, פתחי האוורור עגולים ושקועים, לחלק מהדיפונים יש טקסטורות מעניינות ומערכת המולטימדיה שופעת אפליקציות עדכניות. החומר הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה, אך איכות הייצור והגימור מרשימה. ראוייה לציון גם הערכה של מערכות מתקדמות לסיוע לנהג, שהיא עדיין די נדירה בפלח הזה. עם זאת, התא לא חף מבאגים: מסך המולטימדיה המעודכן אינו ברור מספיק מעמדת הנהג, הכיסוי השקוף של לוח המחוונים מחזיר את האור בזווית מסוימת ומערכת ה"קונקט", שמותקנת בארץ, זקוקה לליטוש. המרחב מכובד ל-4 מבוגרים אם כי יש בפלח מכוניות עם יותר מרווח רגליים מאחור והמיקום הגבוה של המושב האחורי מגביל את מרחב הראש.

החידוש המרכזי ביאריס 2017 הוא החלפת מנוע ה-1.3 ליטר הנושן. השמרנות של טויוטה - סליחה, "האחריות הצרכנית" - עדיין מונעת ממנה לאמץ מנועי טורבו קטנים כמו רוב המתחרים האירופיים. כדי לשדרג את הביצועים והעידון היא בחרה בפתרון לא שגרתי של הגדלת נפח המנוע ל-1.5 ליטר, שלווה בהגדלת ההספק ל-111 כ"ס ובתוספת 10% למומנט. מתחת לרדאר שודרגה גם התיבה הרציפה.

המנוע החדש מרגיש הרבה יותר חלק, מעודן ושקט מקודמו בתנאי נהיגה רגילים. יציאה לעקיפה או האצה בעליה עדיין מביאות אותו לסל"ד גבוה וקולני, אם כי שימוש במתגי השליטה הידניים של תיבת ההילוכים (יש דבר כזה, והוא לא מיועד רק ליופי) יכול להחליק את הזרמת הכוח ולמתן את הצליל. זה עדיין לא המרץ והביצועים של מנועי הטורבו עתירי המומנט שמוצעים כיום בשוק הסופר-מיני, אך אפשר להתנחם בכך שהמנוע האטמוספרי של טויוטה ישמור כנראה על נעוריו שנים רבות. צריכת דלק של כ-21 ק"מ לליטר מרשימה על הנייר, בפועל, נהגים רגועים לא יתקשו להשיג כ-17 ק"מ לליטר בנהיגה אמיתית.

על הכביש, השינוי במודל 2017 אינו דרמטי. זו עדיין מכונית קלילה ונעימה ונוחה מאוד בהתנהלות עירונית, ששומרת על יציבות סבירה גם במהירויות בין עירוניות רציניות ולא מפגינה תנודות מיותרות בנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים.

מחיר של 101-107 אלף שקל ליאריס 1.5 אוטומטית מציב אותה בטווח המחירים העליון בפלח עתיר מתחרות שחלקן חזקות ומרווחות יותר. אבל היאריס היא מהמכוניות האחרונות בישראל שהביקוש להן בשוק היד השנייה עולה על ההיצע, ודי בכך להבטיח את מעמדה. בגרסת 2017 היא לפחות לא משעממת.