חדשות 2: הדוח הגנוז של השמאי הממשלתי על מחירי הדיור

שר האוצר  אסר על השמאי הממשלתי הראשי לפרסם דוח בנוגע למחירי הדיור, אך השמאי המשיך לאסוף נתונים - שדווקא מחמיאים למדיניות של כחלון ■ המסמך מצביע על ירידה של 0.6% במחירי הדיור ברבעון הראשון של השנה ■ מחירי הדירות

טל אלדרוטי / צילום: איל יצהר
טל אלדרוטי / צילום: איל יצהר

הערב (ה') נחשפו במהדורה המרכזית של חדשות 2 נתוני הדיור שאסף השמאי הממשלתי הראשי - הדוח שבאוצר לא רצו שיתפרסם. עם זאת, גם מהדוח האסור בפרסום עולה כי ניכרת תחילתה של ירידה במחירי הדיור - ירידה של כ-0.6% מתחילת 2017.

העובדה שנאסר על השמאי הממשלתי טל אלדרוטי לפרסם את הדוח לא מנעה ממנו להמשיך ולבדוק אילו שינויים חלים בשוק. בסקירה שלו שהגיעה לידי חדשות 2 הוא אומר כי "יש היפוך מגמה בעוצמה נמוכה בענף הנדלן".

לפי השמאי הממשלתי בחודשים ינואר עד מרס, כלומר ברבעון הראשון של השנה, חלה ירידה של 0.6% במחירי הדיור - נתון שתואם גם את אלו של הלמ"ס, עם כי עד כה הגופים לא תמיד הם היו מתואמים במידע שנאסף: השמאי הממשלתי בודק דירות ארבעה חדרים ב-16 ערים ברחבי הארץ, בעוד הלמ"ס בודקים בכל הארץ - וישנם גורמים שמעריכים שדווקא השמאי בודק טוב יותר.

איזו עיר הובילה את הירידות במחירי הדיור? בערי השרון, כפר סבא ונתניה חלה ירידה של 5% ברבעון הראשון של השנה. בחיפה הירידה היא של 4%, ובהרצליה ובתל אביב לא חל שינוי: דירת ארבעה חדרים בתל אביב עולה 3.2 מיליון שקל.

בראשון לציון ורחובות רואים עלייה של 3%, במודיעין עלייה של 2% ודירה ממוצעת של 4 חדרים עולה שם כ-2 מיליון שקל.