נציבות שירות המדינה: נוסיף 7 תקנים של "משנים למנכ"ל"

ועדת השירות אישרה היום את המלצות השרים שקד ולוין בכפוף למספר סייגים, לרבות החלטה להקים צוות נוסף לבחינת אופן יישום התכנית

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

"ועדת השירות" של נציבות שירות המדינה, המורכבת ממספר מנכ"לים של משרדי ממשלה ולצידם נציגי ציבור, אישרה היום (א') כצפוי את המלצות הוועדה בראשות שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין, שנועדו להקל על השרים לבצע מינויים פוליטיים נוספים בין היתר באמצעות איוש משרות בכירות ללא מכרז. האישור נעשה בכפוף למספר סייגים, לרבות החלטה להקים צוות נוסף שייבחן את אופן יישום התכנית.

על פי ההחלטה, השרים יורשו מעתה למנות משנה למנכ"ל ללא ועדת איתור, אלא כמשרת אמון בדומה למינוי מנכ"ל. בנוסף, ועדת השירות אימצה את ההמלצה להגדיל את המשקל של השר בוועדות האיתור לתפקידים בכירים במשרדי הממשלה, זאת על ידי צמצום מספר החברים בוועדות מחמישה לשלושה, כך שכוחו של מנכ"ל המשרד שמשמש כיו"ר הוועדה, יהיה רב יותר.

היות והמנכ"ל מתמנה לתפקיד במשרת אמון, הנחת העבודה היא שגם בחירת המועמד באמצעות ועדת איתור עם הרכב כזה תהווה הלכה למעשה מינוי מקצועי אך פוליטי. עם זאת, נקבע כי חבר הוועדה השלישי, שיהיה לצד מנכ"ל המשרד המשלתי ונציב שירות המדינה, ייבחר אך ורק בהסכמה בין המנכ"ל לנציב - זאת לעומת ההמלצה המקורית שלפיה תספיק "היוועצות" של המנכ"ל בנציב.

גורמים בנציבות שירות המדינה הבהירו היום ל"גלובס" כי בניגוד לחשש כאילו מדובר בתכנית להוספת 25 תקנים חדשים לתפקיד משנה למנכ"ל בעלות של כ-17 מיליון שקל בשנה, הרי שוועדת השירות אישרה כי תוספת התקנים תינתן רק ל-7 משרדי ממשלה שבהם אין כיום משנה למנכ"ל. בדרג הפוליטי אולי לא יאהבו את זה, אבל ככל שזה תלוי בנציבות שירות המדינה - בכל אותם משרדים שכבר יש משנה אחד או יותר למנכ"ל, השינוי היחיד שייעשה הוא רק בהגדרה. כלומר, הנהלת המשרד תגדיר את המשנה למנכ"ל הקיים כנושא משרת אמון - זאת למרות שנבחר בוועדת איתור. בצורה הזו, לכל הפחות, בעת חילופי שרים ניתן יהיה להחליף גם את המשנה למנכ"ל, ככל שהדבר מתבקש על ידי השר החדש.