חקירת השחיתות בתע"א: 6 מחברי הוועד הושעו מתפקידיהם

נכשל הניסיון של יו"ר ההסתדרות למנוע את המהלך ■ הושעו יו"ר הוועד ובנו של שר העבודה והרווחה חיים כץ ■ מקורבים לוועד: "מדובר בניסיון לשבור את רוחו של הוועד ולנגוס בסמכויותיו"

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

הניסיונות של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, למנוע את השעיית חברי ועד העובדים של התעשייה האווירית שנחקרו במשטרה בחשד למעורבות בפרשיית השחיתות הנחקרת בחברה - לא הועילו: מנכ"ל תע"א, יוסי וייס, החליט בסוף השבוע להשעות מתפקידם את ששת חברי הוועד ובהם את היו"ר אהוד נוף, וחבר הוועד יאיר כץ, בנו של יו"ר הוועד לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה, חיים כץ. חברי הוועד הושעו לתקופה של 3 חודשים.

ההחלטה של וייס התקבלה חרף הפצרותיו מהשבועות האחרונים של יו"ר ההסתדרות ניסנקורן להימנע מצעד זה, בטענה שאין להשעות עובדים בשל חשדות בלבד.

על רקע הכוונה להשעות את חברי הוועד, הכריזה ההסתדרות בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בתעשייה האווירית.

היום נמסר מההסתדרות, בתגובה להחלטת וייס, כי "ההסתדרות לא תיתן ידה לצעדים חד-צדדיים שמובילה הנהלת התעשייה האווירית בהיעדר תום לב ותוך הסבת פגיעה בלתי מתקבלת על הדעת במרקם יחסי העבודה בחברה. שמירה על חזקת החפות היא אחת מהזכויות הבסיסיות של כל אזרח במדינה דמוקרטית, וראוי לנהוג בזהירות המתבקשת בטרם נקיטה בצעדים לא מידתיים. אנו סומכים על רשויות אכיפת החוק וקוראים להנהלת התעשייה האווירית להתעשת, לנהוג באחריות ולהמתין להשלמת החקירה בנושא".

גורמים שמקורבים לוועד העובדים בחברה הגיבו היום בזעם על החלטת ההנהלה: "מדובר בפועל יוצא של מאבק של חלק מחברי דירקטוריון החברה ורשות החברות הממשלתיות בוועד העובדים, תוך ניצול העובדה שלחברה אין יושב ראש. זה ניסיון לנצל את האווירה בחברה, שנמצאת תחת חקירה כדי לשבור את רוחו של ועד העובדים ולנגוס בכוחו ובסמכויותיו", נטען.

אותם גורמים טענו כי ההסכם הקיבוצי שמונהג בתעשייה האווירית אכן מתיר למנכ"ל החברה לשקול השעייתו של עובד שנחקר במשטרה, אך עם זאת טוענים כי "הנהלת תע"א נותנת לסעיף זה פרשנות נרחבת שעל בסיסה היא משעה 6 חברי ועד - מה שמהווה שימוש לרעה בהסכם הקיבוצי. אם העובדים האמורים יואשמו בגמר החקירה - תואיל תע"א ותחליט את החלטותיה".

באחרונה דיווחה התעשייה האווירית כי אחד החשודים הבולטים בפרשת השחיתות הנחקרת, חבר הדירקטוריון תא"ל (במיל') אמל אסעד, יחדל מכהונתו בתפקיד זה ולא יכהן בכל תפקיד אחר בחברה.

עם חשיפת פרשת השחיתות בתע"א בחודש מארס האחרון, אסעד היה מראשוני הנחקרים במשטרה. הוא נחקר בחשד שקידם לכאורה בתמורה לשוחד התקשרות בין תע"א לחברת "דרוזנט" המייצרת עבורה רכיבים הקשורים לכלי טייס בלתי מאוישים.

בעלי תפקידים נוספים בחברה ובוועד העובדים חשודים במרמה, שוחד, הטיית מכרזים והפעלת לחצים על עובדים תוך סחיטה - כדי שיתפקדו לשורות הליכוד.