עוד שבירת הבטחה

אזור המחיר של 3.60: מבצר שאכזב רבים וטובים בזירת המט"ח המקומית העיקרית ■ מדריך השקעה במט"ח

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

הירידה מתחת ל-3.60, ביום שישי האחרון, היוותה מכה פסיכולוגית לא קטנה עבור המאמינים בדולר אצלנו. זו נראתה כרמה עגולה, יפה במיוחד, ובמיוחד ככזו שהבנק המרכזי שלנו היה מוכן להגן עליה. זה לא קרה, או לפחות זה לא קרה בצורה משכנעת מספיק על מנת למנוע את הגלישה של המחיר מטה מן הרמה הסמלית.

עוד נפרט על האלמנטים הטכניים היפים שיכלו להתגשם, אבל לפני כן כמה מילים על הבעייתיות הגדולה של המטבע האמריקאי אצלנו. כפי שציינתי בפורום זה בעבר, על מנת שנראה שינוי בזוג המטבעות העיקרי אצלנו חייבים לקרות שני דברים בו זמנית:


ראשית, תחושה קרירה קצת יותר של המשקיעים כלפי המשק הישראלי בכלל, כולל פעילות רכישות והשקעות, וכולל כניסת הכספים לצורכי נדל"ן מניב; ושנית, שהדולר בעולם ישתף פעולה בכך שהוא יעלה מול המטבעות העיקריים, ובעיקר מול היורו האירופי.

הבה וחשבו על נקודות אלו: האם יש לנו משק ישראלי פחות אטרקטיבי מבחינת נתוני המאקרו שלו? בינתיים לא. על פי הסמן המגיע מחברות הדירוג אנו עדיין במצב מצוין כאשר רק הצמיחה המקומית נראית קצת בעייתית. אך, מאזן התשלומים, ועודף ההכנסות ממיסוי, עדיין מראים על משק בריא מאוד ביחס למדינות ה-OECD.

ומה לגבי הדולר בעולם? יש שם עליות ומורדות אבל, בגדול, אנו רואים מגמה עולה רשמית ברורה במטבעות הנוגדים את הדולר, ובעיקר ביורו. מהלך הבחירות בצרפת סיפק לרגע סיבה למימוש במטבע האירופי אבל התוצאות של אותן בחירות היו למעין מנוע טורבו חזרה מעלה כאשר מחירו של זה הגיע מהר מאוד מאזור ה-1.08 לאזור ה-1.12.

וכך, למרות מאמצי הבנק המרכזי שלנו להראות קצת שרירים סביב 3.6 המציאות הסביבתית הייתה ועודנה קשה. הנה הגרף השבועי של מחיר הדולר אצלנו:

משה-שלום-דולר-23-05
 משה-שלום-דולר-23-05

אין ספק שנקודת השבירה המשמעותית הייתה סביב 3.73-6. אזור זה נשמר כרצפה בצורה מאז אמצע 2015, ועד תחילת 2017! אבל כאשר אזור זו נשבר סופית, צונאמי של פקודות קטיעת ההפסד הכניס את המומנטום השלילי למהלך מזורז.

די מהר ראינו את אזור המחיר של 3.60 כאשר אזור זה היה מאוד קרוב לתיקון השני שליש Fibonacci אשר תמיד מהווה את האזור הנורמטיבי האחרון של תיקון טכני. במקרה הזה, תיקון טכני יורד של העלייה היפה מ-3.4 ועד 4.066, אשר התרחשה בחלק האחרון של שנת 2014.

כאשר בנק ישראלי נלחם על 3.6 קבלנו שיא מינורי סביב 3.68, וכך זה האחרון משמש אותנו ליצירת הגבול העדכני של המהלך היורד כולו, דהיינו קו המגמה 1 כחול. שימו לב שכאשר נשברה 3.73 ראינו גם קריסה של המומנטום, ב-2 סגול, לדרגות גבוהות יותר של שכנוע עצמי שלילי, וזה עדיין ממשיך לגדול, ולא לקטון.

ומה עכשיו? התורה הטכנית מורה לנו שכל עוד המגמה קיימת, אנו נאמין בהמשכה, וזה מה שנעשה. ולכן, מה הוא היעד הבא למחיר? בעלייה של 2014 היו מעט מאוד נקודות אחיזה, ולכן נשארו לנו רמות ה-Fibonacci להתייחסות. הרמה הבאה בתור נמצאת סביב 3.55. זו מכילה את אזור התיקון 78.6% (3 סגול) עם קו המגמה 1 כחול, יחד עם קו מגמה מקביל מן שיאים (1 סגול). קו אחרון זה הוא מעין התייחסות לזווית של הירידה על פי נקודות החולשה של הקונים.

אבל רגע, אולי הדברים ישתנו. איך נדע זאת? הנה סדר הדברים: תחילה, התייצבות בירידה במחיר, ובמומנטום. שנית, פריצה מעלה של קו המגמה 1 כחול, ומעבר מעלה של המומנטום מעל הרמה של השפלים הקודמים (קווים סגולים מקבילים), ושלישית, מה שנראה כרגע די רחוק, יצירת זוג של שיאים ושפלים עולים אשר יהוו אישור רשמי למגמה עולה.

בינתיים, אוי ליצואנים, ואבוי למחזיקי השקעות לא מוגנות במטבע האמריקאי.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים

ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.