חברי מועצה: עקב מכרז ערוץ הכנסת שלחו לנו חוקר פרטי

שניים מחברי מועצת הכבלים והלוויין סיפרו כי לאחר פרסום תוצאות המכרז על ערוץ הכנסת, נפגש איתם אדם שככל הנראה היה חוקר פרטי וניסה לבדוק את קשריהם עם בעלי ערוץ 20 שזכה במכרז ■ חבר מועצה: "ניסיון להלך אימים על נציגי ציבור"

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

אדם שככל הנראה פעל כחוקר פרטי פנה לשניים מחברי מועצת הכבלים והלוויין לאחר פרסום תוצאות המכרז על ערוץ הכנסת, וניסה לדלות מידע על קשר שלכאורה יש להם עם גורמים בערוץ 20, שזכה במכרז.

שני חברי המועצה הם אורלי יחזקאל והרצל מקוב, המכהנים במועצה כנציגי ציבור. יחזקאל אף פנתה בעקבות המקרה ליו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, במכתב בו סיפרה על פרטי המקרה ועל לחצים נוספים שמופעלים עליה כחברת מועצה מיום היוודע דבר תוצאות המכרז. 

מקוב ויחזקאל סירבו לפניית "גלובס" לשוחח על פרטי המקרה. גורם המקורב למקרה אמר ל"גלובס" כי ישנם חברי מועצה שחשים כי מדובר בחציית גבול שייתכן שאף גובלת בפלילים. ככל הידוע, החוקר הציג את עצמו כתורם שמעוניין לתרום למוסדות שבהם עובדים השניים, ובהמשך, באמצעות שאלות שנגעו לשוק התקשורת בארץ, ניסה לגשש לגבי קשריהם של השניים עם ערוץ 20 ובעליו. 

נציג ציבור נוסף במועצה, אלי דוקורסקי, ראש עיריית קריית ביאליק, אמר היום (ג') כי אליו לא פנה אדם שניסה לחלץ ממנו מידע, וכי הוא לא חש שהופעלו עליו לחצים כלשהם לפני המכרז או אחריו. יחד עם זאת, כמו יתר חברי המועצה, הוא בהחלט מודע לשני המקרים האחרים. "הם (יחזקאל ומקוב) סיפרו לי על זה, ובהמשך הופץ מייל על-ידי יו"רית המועצה לכל חברי המועצה שמיידע אותם על המקרה", הוא אומר. "אני חושב שזה מעורר סלידה וגועל, ואני חושב שזה ניסיון להלך אימים על נציגי ציבור".

תוצאות המכרז על ערוץ הכנסת פורסמו בראשית חודש מאי, ונקבע בהם כי החל מחודש יולי השנה תעבור הפעלת הערוץ לידי ערוץ 20. עד כה, במשך יותר מעשור, הופעל הערוץ על-ידי חברת החדשות של ערוץ 2, והיא השתתפה גם במכרז הנוכחי. בנוסף לה נטלו בו חלק גם RGE (בעלת השליטה בערוץ 10) וקבוצה של תיא תקשורת ויסמין TV. 

עם פרסום התוצאות דיווחו במועצה כי ערוץ 20 ניצח במכרז בפער גדול, לאחר שההצעה שלו זכתה ל-930 נקודות (מתוך 1,000 אפשריות), בעוד הצעת RGE שהגיעה למקום השני זכתה ל-822 נקודות, והצעת חברת החדשות של ערוץ 2 זכתה ל-814 נקודות. 

יחד עם זאת, עוד לפני פרסום התוצאות וגם לאחריהם עלו טענות בשוק על מעורבות פוליטית לכאורה במכרז. ב"גלובס" פורסם כי נעמי שחורי, נציגת ציבור במועצה, נאלצה לפרוש זמן קצר לפי מתן הדירוג במכרז בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ובניגוד לדעתה. לאחר שנודעו התוצאות, פורסם ב"דה מרקר" כי חבר מועצה נוסף, רועי הורביץ, לא נטל גם הוא חלק בניקוד הסופי. 

על רקע הפרסומים הללו חשים לפחות חלק מחברי המועצה תחושות קשות, שנובעות מהצגתם כמי שלא פעלו בתום-לב והונעו ממניעים זרים. חבר המועצה דוקורסקי התייחס היום לעניין בשיחה עם "גלובס": "במרבית הפרמטרים דירגתי הכי גבוה את ערוץ 20, והיו פרמטרים שבהם דירגתי הכי גבוה את ערוץ 10 (הכוונה להצעת RGE, בעלת השליטה בערוץ, י' כ'). התוצאה הייתה מובהקת אצל כל חברי המועצה, ואי-אפשר לחשוד בנטיות ליבם של חבריי המועצה כאילו הן נטיות לב אחידות. זאת פשוט הייתה הצעה שהייתה איכותית יותר, היו בה חדשנות, רעב ורצון לנצח. זאת הייתה התחושה הכללית, וזה היה ממש מובהק".

- אבל אפשר לטעון כלפיך שאתה איש ליכוד, ולכן היה לך רצון שערוץ 20 שמזוהה עם הימין הוא זה שינצח. 

"מה זה קשור בכלל? זאת טענה של חלשים, זאת טענה של מי שבא לתרץ תירוצים. אני לא מייצג שם את הליכוד, וחובת הנאמנות שלי היא כלפי המועצה. תדע לך שלמרות השיוך הפוליטי שלי ברמה הארצית, כראש רשות אירחתי ופתחתי כנסים של יאיר לפיד ובוז'י הרצוג. אני נוהג באופן ממלכתי בכל התפקידים שלי ותמיד רואה לנגד עיניי את טובת הציבור. לא נפגשתי עם אף אחד לפני המכרז, ולא פנה אליי אף אחד כדי להיפגש, וגם אם היו פונים, לא הייתי מסכים". 

במועצה לשידורי כבלים ולוויין אישרו כי חברי מועצה פנו ליו"רית וטענו כי חוקרים פרטיים נשלחו כדי לבלוש אחריהם בקשר עם תוצאות המכרז לערוץ הכנסת. יו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, פנתה לבקשתם ליועץ המשפטי של המועצה לברר מה הן הבטוחות העומדות לחברי מועצה כאמצעי מגן בכל הנוגע לתפקידם.

ערוץ 20 עלה לאוויר באוגוסט 2014 כערוץ ייעודי לענייני מורשת. הערוץ מזוהה עם האגף הימני של המפה הפוליטית ונמצא בבעלותם של יצחק מירילשווילי ושל המנכ"ל אבי בר. בקרוב יחל הערוץ לשדר גם מהדורת חדשות יומית, ואין ספק כי הזכייה שלו במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת מעניקה לו דחיפה משמעותית קדימה.

כאמור, ערוץ 20 יתחיל להפעיל את ערוץ הכנסת בעוד כחודשיים, ולרשותו יועמדו 25.2 מיליון שקל (כולל מע"מ) מדי שנה לצורך כך. ההתנהלות תהיה דרך חברה נפרדת שהוקמה כחלק מתנאי המכרז, שבראשה עומד כמנכ"ל מוטי שקלאר, לשעבר מנכ"ל רשות השידור ויו"ר מועצת הרשות השנייה. 

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, לפחות חלק מאנשי התקשורת והטאלנטים שיופיעו מטעם ערוץ 20 בערוץ הכנסת החדש יהיו עיתונאים המזוהים עם הימין, וביניהם אראל סג"ל (ערוץ 20 וגלי צה"ל), קלמן ליבסקינד (רשת ב', ערוץ 20 ו"מעריב"), מתי טוכפלד ("ישראל היום") וליטל שמש (ערוץ 20).

בשידורי הערוץ אמורים ליטול חלק גם עירית לינור (גלי צה"ל וערוץ 20), בן דרור ימני ("ידיעות אחרונות"), סלימאן א-שעאפי (לשעבר חדשות 2) וגם הזמר יהורם גאון, שאף הגיע לפרזנטציה שערכו אנשי הערוץ בפני חברי המועצה. 

לערוץ יהיה גם פן קליל יותר, ובו ייקחו חלק כוכבת הילדים שיר מורנו, שאמורה להגיש תוכנית כנסת לילדים, והקומיקאי דודו ארז, שיגיש תוכנית בידור קומית עם תכנים הקשורים לערוץ.