חודשה החקירה בתיק הרצח של עו"ד יורם חכם; נעצר חשוד

שאר הפרטים אסורים בפרסום ■ עו"ד חכם, שהיה אחד הסנגורים הפליליים הבולטים בארץ וייצג ראשי משפחות פשע ועבריינים מוכרים, נרצח ביוני 2008 באמצעות פיצוץ ברכבו

הג'יפ המפוצץ של יורם חכם / צילום: רוני שיצר
הג'יפ המפוצץ של יורם חכם / צילום: רוני שיצר

האם אחרי שנים ארוכות וחקירה מפותלת שנעשית תחת צווים האוסרים על פרסום פרטיה, תפסה המשטרה את האדם האחראי לרצח של עו"ד יורם חכם בשנת 2008? ולא פחות חשוב מכך - האם סוף-סוף יש בידי המשטרה מספיק ראיות כדי להביא להעמדתו לדין של החשוד?

היום (ד') הסיר בית משפט השלום בראשון-לציון, לבקשת המשטרה ובאופן חלקי מאוד, את צו איסור הפרסום על הפרשה, באופן שמתיר לנו לפרסם כי המשטרה חידשה את החקירה במישור הגלוי שלה. עוד נודע כי נעצר חשוד בתיק, שיובא להארכת מעצר מחר. שאר הפרטים עודם חסויים, אבל הם עשויים להתברר בשעות ובימים הקרובים.

עו"ד חכם, שהיה אחד הסנגורים הפליליים הבולטים בארץ וייצג ראשי משפחות פשע ועבריינים מוכרים, נרצח ב-11 ביוני 2008, בהיותו בן 53, ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, באמצעות פיצוץ רכבו. היה זה זמן קצר לאחר שחכם יצא ממשרדו במגדל טויוטה שברחוב יגאל אלון ונסע בג'יפ האיסוזו טרופר שלו מכיוון דרום לצפון. סמוך לשעה 19:00 אירע פיצוץ חזק ברכב, סמוך מאוד להיכל הספורט יד-אליהו. חכם, כאמור, נהרג במקום.

הפיצוץ אירע כתוצאה ממטען חבלה בגודל בינוני שהוטמן בג'יפ. על יתר פרטי החקירה וממצאי הזירה הוציא בית המשפט צו איסור פרסום, והחקירה נמשכה שנים ללא קצה חוט. זאת, למרות שמלכתחילה היה ברור כי מדובר בחיסול מתוכנן היטב מראש, שקדמה לו הכנה הכוללת תצפיות ומעקב, ושבוצע על-ידי מקצוענים.

במחצית שנת 2015, במסגרת החקירה רחבת-ההיקף המכונה "פרשה 512", שבמסגרתה נעצרו ראשי וחברי ארגוני פשע רבים, הגיע למשטרה מידע נוסף שאפשר את המעבר לחקירה גלויה של אחד מראשי הארגונים המוכרים בארץ. ואולם, למרות מאמצים רבים, לא הצליחה המשטרה לאסוף מספיק ראיות כדי להעמיד לדין מי מהמעורבים. בשבועות האחרונים הצליחה המשטרה להגיע למידע נוסף, והיא מאמינה שהפעם התוצאה תהיה שונה וחיובית.

יורם חכם נולד ב-1954, ולאחר השחרור בדרגת סרן מחיל צנחנים, למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב. את ההתמחות עשה דווקא אצל עורך דין אזרחי, אורי ולדמן, אך כשהוסמך פזל לתחום הפלילי, חבר לעו"ד דוד יפתח ועבד עימו על ייצוג הרצל אביטן וחברתו אורית ארביב. את משרדו העצמאי הקים חכם ב-1987, והוא מוקם במגדל טויוטה ברחוב יגאל אלון בתל-אביב.

בתקופה האחרונה לחייו עסק חכם בעיקר בייצוג פלילי. אחד מלקוחותיו הראשונים היה יוסי הררי, מראשי כנופיית רמת עמידר, אותו הכיר אישית מילדות. בהמשך ייצג גם את אריה אלפרון וכמה מראשי ארגון הפשיעה חרירי-עיאט מהמשולש.

כחצי שנה לפני הירצחו קיבל חכם את ייצוגו של אסי אבוטבול, בתיק הפשע המאורגן שבו הורשע אבוטבול לבסוף. בין חכם לאבוטבול התגלעו חילוקי דעות על רקע הייצוג. אבוטבול גם דרש לאחר הרצח כספים שחכם לטענתו נותר חייב לו. גם אשתו של אבוטבול, קארין, נעצרה בזמנו עם אישה נוספת בחשד למעורבות בפרשה.

בתחום הצווארון הלבן ייצג חכם את רפ"ק אריה סילברמן מהיאחב"ל, שחקר את אנשי "ידיעות אחרונות" בפרשת האזנות הסתר והורשע בהפרת אמונים (בשל קשריו עם עפר נמרודי) ובשיבוש החקירה. כן ייצג את ראש עיריית לוד לשעבר, בני רגב, הנאשם בשוחד.

בתקופות מסוימות התמקד חכם במשפט אזרחי ומסחרי, אך תמיד שמר על הגחלת בתחום הפלילי. בין היתר ייצג את השחקן יוסף שילוח בתביעה נגד חברת החדשות של ערוץ 2 וכן את הרב אמנון יצחק.

לאחר מותו הטרגי של חכם אמרה ל"גלובס" ידידתו, עו"ד רויטל סויד, כיום חברת כנסת מטעם המחנה הציוני: "יורם היה איש מקסים ועורך דין מבריק, ואין ספק שמדובר ברצח מזעזע שגרם לאבידה גדולה לעולם המשפט".

עו"ד ח"כ סויד ציינה אז כי אין לה ספק ש"יורם לא איבד את חייו בגלל עיסוקו כעורך דין בתחום הפלילי. עבריינים יודעים היטב שהיום בו יחששו סנגור או קהילת עורכי הדין הפליליים בכלל מלקוחותיהם, יהיה היום בו יפסיקו לייצג עבריינים".

חכם היה נשוי לעדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון, שהודיעה השבוע על פרישה מתפקידה. השניים אמנם ניתקו קשר 3 שנים לפני הרצח, אבל 4 הבנות המשותפות עדיין גורמות לחכם להישאר מעורבת בכל הקשור לתעלומת הרצח של בן זוגה לשעבר.

בראיון למוסף G של "גלובס" שפורסם ב-9 באוגוסט 2015 דיברה חכם על תעלומת הרצח של מי שהיה אבי בנותיה. "זה יושב שם כמו צל שמלווה אותך, אבל זה לא צץ בכל יום. זה עולה באירועים, ביום ההולדת שלו, באזכרה שלו. פתאום חסר אבא ואין אבא", אמרה חכם. "יש דברים שמציפים את הזיכרונות. בכל פעם שיש פרסום על מישהו שנהרג בפיצוץ של רכב או שיש תמונה של הג'יפ המרוסק של יורם בעיתון, זה מציף את הילדות, וכל השדים יוצאים. אבל הן כבר למדו לחיות בלי אבא בתוך המערכת. ארבעתן מאוד קשורות אחת לשנייה, ומן הסתם זה התחזק בגלל הרצח. הן חברות בינן לבין עצמן. נפגשות, יוצאות יחד. לפעמים אני באה לסלון ורואה אותן יושבות על כוס יין, משוחחות".