בוטל מכרז המוניות מנתב"ג: ממחר כל מונית תוכל לאסוף נוסעים

(עדכון) - מוניות הדר פרשו מהמכרז בשל "תמחור לא ריאלי שיוביל את הנהגים לחרפת רעב" ■ רשות שדות התעופה תצא במכרז חדש ■ ומה יהיה עם ההנחה לנוסעים?

חברת מוניות הדר, שנהנתה ממעמד של מונופול בנתב"ג במשך עשרות שנים, הודיעה היום (א') על פרישתה מהמכרז להפעלת המוניות בנתב"ג. בעקבות הודעת מוניות הדר, הודיעה רשות שדות התעופה כי המכרז מבוטל, וכי בכוונתה להוציא מכרז חדש.

עקב כך, החל ממחר (ב') תוכל כל מונית הרשומה כחוק בישראל לאסוף נוסעים מנתב"ג לאחר רישום ועמידה בתנאי הפיקוח הכללי של רש"ת. שירות לנוסעים יינתן גם באמצעות האפליקציות הרשומות בישראל ולאחר רישום על-פי כללי הסדר הנהוגים בנתב"ג. כלומר: גם נהגי Gett (גט טקסי) יוכלו לאסוף נוסעים מנתב"ג. 

אז מי אשם בבלגן?

רשות שדות התעופה נהנתה מהכספים שהועברו אליה ממוניות הדר במשך השנים, וגם היא לא ששה לוותר על התמלוגים מכל תחנת מוניות שתיבחר, ובכך מקשה אף היא על ההנחה לנוסעים ומאפשרת את התעריפים הגבוהים ששילמו הנוסעים במשך שנים. 

חברת Gett שומרת על שתיקה, אבל ראוי לציין כי הנחה של 31% שהיא הציעה הייתה מגולגלת בכל מקרה על חשבון הנהגים, שממילא חשופים לכללים ולהגבלות דרקוניים מול החברה. 

האם מוניות הדר - שכבר הגישה את הצעתה למכרז יחד עם Gett, ועל בסיסו היא זכתה, לאור הנחה מובטחת של 31% ממחירון משרד התחבורה - חשופה לסנקציות לאור האפשרות שהפרה את תנאי המכרז? מוקדם לדעת.

תנאי המכרז, שעל-פיו זכו השתיים, כללו כאמור תשלום של 5 שקלים מכל נהג מונית, בנוסף לתשלום של 5 שקלים כדמי יציאה משטחי נמל התעופה, המועבר למשרד התחבורה כקבוע כיום. כעת מודיעה רש"ת כי היא מבטל את תוספת ה-5 שקלים מכל נהג (שלפי תנאי המכרז אמור היה לשלם 10 שקלים על כל נסיעה בחישוב שני התשלומים יחד).

עוד מציינים ברש"ת כי ביום שישי האחרון כבר פעלו המוניות בנתב"ג תחת ניהול רשות שדות התעופה, וה"פיילוט" הזה עבר בהצלחה, תוך שהם מציינים את יתרונות הפיקוח על כל מוניות שיוצאת מנתב"ג (בכך שהיא נרשמת).

"חרפת רעב לנהגים"

בהודעה לתקשורת שפרסמה היום מוניות הדר-לוד, היא טוענת כי הפרישה שלה מהמכרז נובעת מ"חזרת חברת Gett מההסכמות המוקדמות בין הצדדים ולאור הפגיעה החמורה הצפויה בשכר הנהגים". מנכ"ל החברה, מנחם בר-חיים, אמר: "התמחור של Gett לא ריאלי. לא נסכים לעבוד במחירי הפסד שיובילו את הנהגים לחרפת רעב". 

אמש בדיון לילי מיוחד הכריעו בעלי המניות של התחנה נגד ההשתתפות במכרז החדש של רשות שדות התעופה, בעיקר בגלל ההנחה של 31% מתעריף הנסיעה שנקבע על-ידי משרד התחבורה - הורדה שלתפיסת הנהלת החברה תוביל לפגיעה חמורה ובלתי צודקת בשכרם ובתנאי העסקתם של הנהגים.

לדברי בר חיים, "אין שום סיבה שדווקא בנתב"ג יהיו את תעריפי הנסיעה הנמוכים במדינה, על חשבון הפרנסה של הנהגים בשדה. יש מקום לבחון הורדה מידתית של תעריפי הנסיעה מנתב"ג, אך לא נאפשר עבודה במחירי הפסד. צריך למצוא את נקודת האיזון בין הרצון והצורך הציבורי בהורדת יוקר המחיה לבין שמירה על תנאי שכר מינימליים לנהגי המוניות בישראל". 

מ-Gett לא נמסרה תגובה. 

מרשות שדות התעופה נמסר: "מחירי הנסיעה במונית מנתב"ג הם מחירים קבועים בצו פיקוח. בנוסף קיים תשלום בסך 5 שקלים כולל מע"מ כדמי אישור יציאה חד-פעמים המעוגן בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במוניות), והוא יישאר ללא שינוי. בתקופה האמורה לא תגבה רשות שדות התעופה דמי זיכיון בסך 5 שקלים מנהגי המוניות. בנוסף, רשות שדות התעופה תעמיד לרשות הציבור מערך אוטובוסים חינם בשעות העומס ומחסור במוניות".