איילת שקד תכריע היום מי יהיה השמאי הממשלתי הבא

המועמדים הם אוהד עיני וגילי בלולו

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

שרת המשפטים איילת שקד אמורה להחליט בשעות אחר הצהריים מי יהיה השמאי הממשלתי החדש, שיחליף את השמאי היוצא טל אלדרוטי. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לשלב הגמר הגיעו שמאי המקרקעין אוהד עיני וגילי בלולו. עיני נהנה מתמיכת מקורבים לשרה, ביניהם בנצי ליברמן שהיה מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (וכיום עומד לדין משמעתי על פעולות בניגוד עניינים), וכן מתמיכת יו"ר ועדת האיתור, מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור. במגעים עם ועדת האיתור והמועמדים היה מעורב גם עוזר השרה, הרצל יחזקאל.

עיני, תושב אלעזר ביו"ש, עבד בעבר שנים אחדות בעיריית ירושלים, מאוחר יותר עבד כשנה בתפקיד שמאי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ואחר כך כיהן כחצי שנה כמנהל מחוז ירושלים ברמ"י וסיים את תפקידו על רקע מה שהוגדר "קשיים ניהוליים". בלולו, תושב בית חגי ביו"ש, עובד באגף השמאי הממשלתי הראשי בעיקר במחוז ירושלים אותו הוא מנהל כרגע, ובעבר עבד בשוק הפרטי.

על מהלך בחירת המועמדים העיבו מספר עניינים. משרד המשפטים קיבל לאחרונה דו"ח ביקורת פנימית שנעשה ברמ"י ב-2014, ובו ביקורת על תפקודו של עיני בעיסקה גדולה בקרקעות ביו"ש. לחברי ועדת האיתור נודע רק בדיעבד על כך שהיה דו"ח ביקורת בעניין שבו היה מעורב עיני, אולם הדו"ח לא הוצג בפני חברי הוועדה. יצויין, כי חברי הוועדה כלל לא ביקשו ולא קיבלו חוות דעת על המועמדים מהמגזר הציבורי שהופיעו בפניהם, והממונים על המועמדים לא התבקשו לחוות את דעתם, כולל במישור של אתיקה מקצועית.

אוהד עיני מסר בתגובה: "הנושא לא עלה בוועדת האיתור. מדובר באירוע שהיה לפני מספר שנים ולכן אינני זוכר את כל פרטיו. בעקבות הדו"ח היתה ועדה שדנה בו ומסקנותיה היו שונות בתכלית".

משרד המשפטים מסר בתגובה: "ועדת האיתור פועלת על פי נהלי נציבות שירות המדינה. העובדות המתוארות בפנייתך אינן מוכרות לוועדה ולא נדונו במסגרת ישיבותיה. ככל שקיים בידי גורם כלשהו מידע העשוי להיות רלוונטי לעבודת ועדת האיתור, מצופה כי יעביר אותו, כמקובל ובאופן רשמי, אל חברי הוועדה."

במקביל, במשרד המשפטים הושמעו טענות על מעורבות של עוזר השרה הרצל יחזקאל במגעים עם חלק מהמתמודדים על התפקיד. יחזקאל, כך נמסר ממספר מקורות, פעיל במקביל גם למען בחירתו של שמאי המקרקעין דוד דדון לתפקיד שמאי מכריע.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "ועדת האיתור המליצה לשרת המשפטים למנות לתפקיד אחד מבין שניים - גילי בלולו ואוהד עיני. הטענות העולות מפנייתך אינן מוכרות, ולא ידוע לוועדה על קשר כלשהו בין יועץ השרה לבין מי מהמועמדים שעל מינויים לתפקיד המליצה הוועדה".

השמאי היוצא אלדרוטי אמר היום ל"גלובס": "אני סומך על כך שהבחירה של השרה תהיה נכונה ומי שייבחר יוביל את האגף לשיאים חדשים".