נשיאת העליון לשקד: אי-מינוי מחליפתי פוגע במערכת המשפט

חזית חדשה בין נשיאת העליון ושרת המשפטים? השופטת מרים נאור פנתה לשרה איילת שקד ומחתה על כך שדחתה את ישיבת הוועדה לבחירת שופטים בנושא מינוי מחליפתה של נאור: "אין לכך סיבה עניינית נראית לעין"

איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי
איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי

חזית חדשה בין נשיאת העליון ושרת המשפטים? נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, פנתה היום (ב') לשרת המשפטים, איילת שקד, והביעה מחאה על כך ששקד דחתה את הישיבה בנושא מינוי מחליפתה של נאור, בטענה כי לא הושגו הסכמות על זהותם של שני שופטים חדשים.

לדברי נשיאת העליון, אין הצדקה למהלך, והיא אינה רואה סיבה עניינית לכך. כמו כן כתבה נאור כי הדבר מהווה "פגיעה שלא לצורך במערכת המשפט ובציבור". 

וכך כתבה נאור במכתבה לשקד: "ביום 18 ביולי אמורה להתכנס הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא לבית המשפט העליון ומשנה לנשיא. אזכיר כי לכתחילה ביקשתי לקבוע את בחירתם לישיבה הקרובה של ועדת המינויים הקבועה ל-12 ביוני. לכך לא הסכמת והחלטת כי המינויים ייעשו ב-18 ביולי. 

"חטיבת השופטים בהנהלת בתי המשפט הפיצה לחברי הוועדה בקשה להודיע על שמות מועמדים לשתי המשרות האמורות. אנוכי הייתי היחידה שעניתי לפנייה זו וביקשתי לצרף לרשימה את השופטת אסתר חיות כמועמדת לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון ואת השופט חנן מלצר כמועמד לתפקיד המשנה לנשיאה.

"לאחר פרסומים שונים שהיו בסוף השבוע, ולאחר שיחה בינינו, הודעת לי אתמול על כוונתך שלא לשלוח לפרסום ברשומות את שמות המועמדים למשרת נשיא בית המשפט העליון ומשנהו ולדחות את מועד ישיבת הוועדה שנקבעה כאמור ל-18 ביולי. 

"אין אני רואה הצדקה לדחיית ישיבת הוועדה שנועדה לבחירת הנשיא והמשנה לנשיא. כידוע, נושאי משרה אלה עתידים להיכנס לתפקידם בעוד חודשים ספורים, ויש חשיבות לבחירתם כעת. בפרט הכרחי לבחור את הנשיא, כדי לדאוג לחילופים תקינים, לסידורי אבטחה ולאיוש הסגל הבכיר המסייע לו בתפקידו. בין היתר נדרש להיערך לבחירת מנהל בתי המשפט, על-מנת להבטיח שמי שייבחר יעבור חפיפה ראויה מבעוד מועד עם מנהל בתי המשפט הנוכחי, השופט שפיצר (המסיים את תפקידו בסוף השנה), ויהיה ערוך לטיפול בסוגיות השונות וכבדות-המשקל המונחות על כתפיו. דחיית מועד ישיבת הוועדה מקימה חשש לשיבוש ההיערכות האמורה ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט ובציבור".

לדברי נשיאת העליון, "במיוחד אין אני רואה הצדקה לדחייה כשאין לכך סיבה עניינית נראית לעין, ונדמה כי הסיבה היחידה לשאיפה לדחות את ישיבת הוועדה היא שלא הצלחנו עד כה להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי בית המשפט העליון שייבחרו במקום השופטים דנציגר ושהם, הפורשים לגמלאות בחודשים מארס ואוגוסט בשנה הבאה. כמנהגנו נחתור להגיע להסכמות ולהבנות, אך אין מקום לכרוך בין סוגיית מינוי השופטים לבין סוגיית מינוי הנשיא ומשנהו.

"כיושבת-ראש הוועדה לבחירת שופטים הנך אמונה על קביעת מועדי כינוס הוועדה, אולם את סמכות יושב-הראש יש להפעיל רק מטעמים ענייניים, ולא אוסיף. פנייתי אלייך היא להשאיר את המועד על כנו ולבחור את הנשיא ומשנהו, כאשר השופטים ייבחרו במועד אחר.

"כדי למנוע תקלות הנחיתי את מזכיר הוועדה לבחירת שופטים להעביר לחתימתך את סדר היום של הוועדה לצורך פרסומו ברשומות. אני חוזרת ומבקשת שתעשי כן", לשון המכתב של נאור לשרת המשפטים. 

בתגובה למכתבה של נאור השיבה השרה שקד כי למכתב אין "כל נחיצות בעת הזאת", וכי הוא נעשה בטרם התקיים דיון מהותי בנושא. לדברי שרת המשפטים, זהות הנשיאה הבאה של בית המשפט העליון תיקבע בדיון עקרוני שייערך בהמשך.

עוד כתבה שקד לנאור: "בטוחני שכפי שבעבר הגענו להסכמות - כך נגיע גם הפעם".