שקד החליטה: אוהד עיני ימונה לשמאי הממשלתי הראשי

בתום הליך איתור במשרד המשפטים, נבחר אוהד עיני לתפקיד הבכיר ■ המשרד קיבל דוח ביקורת מ-2014 שעסק בין השאר בהתנהלותו של עיני, שהיה אז השמאי הראשי ברמ"י

אוהד עיני / צילום: תמר מצפי
אוהד עיני / צילום: תמר מצפי

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, החליטה הערב למנות את אוהד עיני לתפקיד השמאי הממשלתי הראשי.

עיני שימש, בין היתר, כשמאי העירוני וכממונה על המחלקה להיטלי השבחה בעיריית ירושלים, כמנהל אגף בכיר לשמאות ומקרקעין ברשות מקרקעי ישראל, וכמנהל מרחב עסקי ירושלים ברשות. בעת האחרונה היה בעל משרד עצמאי לשמאות מקרקעין וייעוץ בתחום הנדל"ן.

החלטתה של שרת המשפטים מגיעה לאחר שוועדת האיתור בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, המליצה לשרה למנות אחד משני מועמדים שהופיעו בפניה - מר אוהד עיני ומר גיל בלולו, המכהן בימים אלה בתפקיד מנהל מחוז ירושלים והדרום באגף שומת מקרקעין במשרד המשפטים.

שקד: "אני מברכת את אוהד עיני לקראת כניסתו לתפקיד השמאי הממשלתי הראשי, ומאחלת לו הצלחה בתפקידו החדש והמשמעותי. גיל בלולו, שימשיך לנהל את מחוז ירושלים והדרום באגף, הרשים גם הוא מאוד, ואין לי כל ספק כי ימשיך לבלוט במקצועיותו וביכולותיו הניהוליות באופן שיוביל אותו לתפקידים בכירים בשירות הציבורי בהמשך דרכו המקצועית."

מוועדת האיתור: עסקת מקרקעין בעייתית ומגורים מעבר לקו הירוק

במסגרת דיוני ועדת האיתור עלו שני נושאים הקשורים לעיני. האחד, עיני כיהן תקופה קצרה מאוד כמנהל מחוז ירושלים ברמ"י, ואחרי חודשים אחדים בתפקיד ביקש לעזוב את תפקידו, בעקבות מה שהוגדר "קשיים ניהוליים" בעבודתו מול בכירי המחוז. במשרד המשפטים התעוררה שאלה על יחסי העבודה העתידיים בין עיני, אם ייבחר לתפקיד השמאי הממשלתי, לבין מחוז ירושלים ברמ"י, האחראי גם על הבנייה בשכונות שסופחו לירושלים.

הנושא השני היה כאמור עסקת מקרקעין באחד היישובים מעבר לקו הירוק, בתקופה בה בראש רמ"י עמד בנצי ליברמן (שהיה פעיל מרכזי בתחום הבנייה ביו"ש וכיום עומד לדין משמעתי באישומים של ניגוד עניינים). בדוח ביקורת פנימי ברמ"י נמתחה ביקורת על התנהלותו של עיני במהלך העסקה. יצוין כי ליברמן הוא התומך העיקרי של עיני לתפקיד השמאי הממשלתי הראשי.

בין חברי ועדת האיתור עלתה הטענה כי ההמלצה על שני המועמדים הושפעה גם מכך שהם מתגוררים ביישובים מעבר לקו הירוק - עיני בהתנחלות אלעזר וגלילי בבית חגי. במשרד המשפטים מדווחים על פניות רבות של אנשי הבית היהודי בימים האחרונים לשרת המשפטים, לתמיכה באחד משני המועמדים, בין השאר גם הח"כית לשעבר אורית סטרוק. גורמים בענף השמאות טוענים בנוסף, כי לא הייתה הקפדה על עמידתם של חלק מהמועמדים בתנאי הסף של ניסיון מקצועי וניהולי.

השמאי הממשלתי הראשי אחראי מבחינה מקצועית גם על פעולותיהם של השמאים ב יהודה ושומרון . מדובר בשומות מקרקעין בעסקאות גדולות, במכרזי קרקע כולל קביעת מחירי מינימום - נושאים המשפיעים על המחירים הסופיים של הדירות ביו"ש. כמו כן מדובר בהערכות שווי של קרקעות יחסית למיקומן ביישוב, בתוך הקו הכחול החוקי או מחוץ לו, בקביעת דמי השימוש הנדרשים בגין שימושים חורגים בקרקע, וכן בסמכות להכריע בחילוקי דעות על שווי קרקעות לצורכי פיצוי.

לחברי ועדת האיתור נודע על כך שהיה דו"ח ביקורת בעניין שבו היה מעורב עיני, אולם הדוח לא הוצג בפני חברי הוועדה. יצוין, כי חברי הוועדה לא ביקשו ולא קיבלו חוות-דעת על המועמדים מהמגזר הציבורי שהופיעו בפניהם, והממונים על המועמדים לא התבקשו לחוות את דעתם. ל"גלובס" נודע, כי חברים בוועדה המליצו על כך, שאם עיני ייבחר תיערך בדיקה של המידע הכלול בדו"ח הביקורת הפנימי ברמ"י.

אוהד עיני מסר בתגובה: "הנושא לא עלה בוועדת האיתור. מדובר באירוע שהיה לפני מספר שנים ולכן אינני זוכר את כל פרטיו. בעקבות הדו"ח הייתה ועדה שדנה בו ומסקנותיה היו שונות בתכלית".