קריסת תקרה בגני תקווה: 4 פועלים נפצעו, בהם אחד קשה

עפ"י מעקב "גלובס", מתחילת השנה נהרגו 12 פועלי בניין באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ, ועוד 92 פועלים נפצעו בינוני עד קשה

תאונת הבנייה בגני תקוה / צילום:  צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א
תאונת הבנייה בגני תקוה / צילום: צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א

תאונת עבודה באתר לבניית בית ספר בגני תקווה. היום (ה') בשעות הצהריים קרסה תקרה באתר הבנייה ברחוב דרך הים ביישוב. ממד"א נמסר כי במקום ארבעה פצועים, אחד מהם במצב קשה. הקבלן המבצע באתר הבנייה היא חברת אחים פתחי. 

ממד"א נמסר: "חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבתי חולים 4 פצועים, בהם: 1 בינוני עד קשה גבר כבן 24 עם חבלת גפיים ו-1 בינוני גבר כבן 30 עם חבלת בטן לבי"ח תל השומר, 2 פצועים נוספים במצב קל גברים בשנות ה-30 מפונים לבי"ח בלינסון". 

נציין כי זו התאונה השנייה שהתרחשה היום באתר בנייה. מוקדם יותר הבוקר דווח על פועל שנפל מגובה באתר בנייה בשדרות ירושלים בתל-אביב. על תאונה זו נמסר ממד"א כי "חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח וולפסון גבר כבן 50 במצב בינוני עם חבלה בגב". 

תאונות העבודה באתרי הבנייה הפכו מכת מדינה בשנים האחרונות. על-פי מעקב "גלובס", מאז תחילת השנה נהרגו 12 פועלי בניין באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ ועוד 92 פועלים נפצעו בינוני עד קשה. 

 

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), אמר היום על התאונה: "עוד תאונת בנייה קשה ומיותרת בגני תקווה. אעקוב אחר סגירת האתר ואי פתיחתו עד אשר יטופלו כל ליקויי הבטיחות בו. נמשיך במאמצים להוריד את כמות התאונות". 

המהנדס שאול שמיל, בעלי "שאול שמיל מהנדסים יועצים", התייחס לתאונה: "מזל שמדובר בבית ספר בבנייה, שכן אם היה מאוכלס וחלילה וחס והתקרה הייתה קורסת על עשרות תלמידים בעת שיעור, היה נגרם אסון כבד פי כמה וכמה.

"כמי שבמשך עשרות שנים ביצע עשרות פרויקטים גדולים ומוסדות ציבור, כולל בכנסת ובבנק ישראל, התרעתי בעבר קשות על העדר פיקוח מינימלי בחלק נכבד מהפרויקטים. לא במקרה היינו עדים רק השנה לעשרות מקרים כאלה, שהבולטים בהם קריסת החניון ברמת החייל, קריסת המנוף בבת ים וברמת-גן והדליקה במלון בטיילת תל-אביב. אני קורא למקבלי ההחלטות במשרד העבודה והשיכון לחזק לאלתר את הפיקוח, להכניס אך ורק גורמים מקצועיים מורשים לתכנון פרויקטים, קל וחומר פרויקטים גדולים ורגישים".

פראמדיק מד"א הראל חוט וחובש בכיר זהר אלי שטיפלו בפצועים סיפרו: "הגענו בכוחות גדולים של מד"א לאתר בנייה כשבמקום הייתה המולה רבה. יחד עם פועלים שהיו במקום ועם כוחות הכיבוי הפצועים חולצו מהמבנה כשהם בהכרה מלאה. פועל כבן 24 שסבל מפגיעת גפיים ופועל נוסף כבן 30 שסבל מחבלה בבטן טופלו בשטח ופונו לבית החולים תל השומר כשמצבם בינוני עד קשה ובינוני. 2 הפועלים הנוספים סבלו מחבלות בחזה, בראש ובגפיים טופלו אף הם על-ידי צוותי מד"א נוספים שהגיעו למקום ופונו לבית החולים כשמצבם קל". 

המהנדס ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, אמר היום לאחר הקריסה כי "בזמן יציקת השלמה מעל תקרות טרומית קרסה הקורה הנושאת. לפי התמונות שראיתי יש כשל במערכת התמיכות של הקורה הנושאת, בעיית ביצוע של הקבלן. ושוב רואים שלא ניתן לסמוך רק על רצונו הטוב של הקבלן. עד שלא יאמצו את דוח זיילר (דוח שנכתב לאחר אסון וורסאי) לחובת פיקוח באתרי הבנייה יהיו כל הזמן קריסות כאלו בזמן הבנייה ואחרי. כמה קריסות רוצים שיקרו כאן, וכמה אנשים צריכים להיהרג עד שיבינו שצריך לחייב מפקח כמו בכל מקום בעולם?". 

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, אמר לאחר קריסת התקרה בבית הספר שבבנייה בגני תקווה כי "האחריות הראשונית במקרה כזה מוטלת על קבלן הביצוע. אם תקרה כזו נופלת, סימן שלא ביצעו אותה טוב. אני שואל את עצמי אם בכלל היה שם מפקח? להערכתי, לא נכחה במקום הפונקציה הזו, מאחר שאילו היה מפקח, אין לי ספק שכזו תקלה הייתה יכולה להימנע. התקרה היא אחד הדברים הראשונים שמפקח מסתכל עליהם, והיא חייבת להיתמך כמו שצריך על-מנת להחזיק את היציקה.

"יש שני דברים שאנחנו באיגוד חוזרים ואומרים כל הזמן: חובה לוודא שלקבלן יש מערך הנדסי ראוי. רק לאחרונה מנכ"ל משרד השיכון חתם על תקנות שמאפשרות לקבלן להעסיק פחות מהנדסים ולקבלנים בסיווג הנמוך (ג'1 - ג'3) לא להעסיק כלל מהנדסים ברמת החברה. חייבים להבין - חברה קבלנית שאין לה מהנדס בשטח, היא חברה קבלנית שהיכולת שלה מופחתת, מוגבלת וחשופה לטעיות ותקלות.

"הדבר השני קשור ברמת הפיקוח - חייב להיות מפקח הממונה על-פי חוק, באופן קבוע באתר הבנייה. אילו היה ממונה כזה, הייתה לו על-פי חוק אחריות וסמכות, ובצורה זו האיכות והבטיחות היו משתפרים. היום קבלן בסיווג נמוך לא חייב להחזיק מהנדס, וזו לא פחות משערורייה. כשמגדלים דור של קבלנים שלא מחויבים להחזיק מהנדס, והם נפגשים בפונקציה הזו רק כשהם מגיעים לסיווג הגבוה - קורים אסונות". יש לציין שהתקנות האמורות טרם נכנסו לתוקף.

מהמועצה המקומית גני תקווה נמסר היום כי "בדצמבר 2016 החלה בניית הפרויקט המבוצע ומנוהל על-ידי החברה למשק וכלכלה, בפיקוח משותף עם המועצה. מדובר בקריסה של תקרה במבנה לא מאוכלס המצוי בשלבי הקמה, וכעת בוחנים גורמי הפיקוח והמשטרה את הסיבה לקריסת התקרה. המועצה, בשיתוף משרד החינוך וגורמי הפיקוח, תנקוט את כל הצעדים שידרשו על-מנת להבטיח את בטיחות המבנה ולוודא כי תקלות מסוג זה לא ישנו. לא נתפשר על בטיחות, גם אם המחיר יהיה עיכוב בלוחות זמנים.

"נבהיר כי לפני מספר חודשים החליטה המועצה לשכור את שירותיו של מהנדס בטיחות אשר תפקידו לבדוק רק את בטיחות המנופים באתרי הבנייה ביישוב ולוודא כי הם אינם מהווים סכנה לציבור, וזאת בעקבות אירועים של קריסות מנופים שהתרחשו ברחבי הארץ. אנחנו מאחלים החלמה מהירה לפצועים".