בג"ץ ימנע מערוץ 20 לשדר חדשות? הוציא צו ע"ת לבקשת RGE

הצו מורה למועצת הכבלים והלוויין לנמק את השינוי שבוצע ברישיונו של ערוץ 20, שהתיר לו להקדיש 25% מזמן השידור שלו לתכנים שאינם קשורים במורשת ■ יו"רית המועצה: בשבוע הבא יתקיים דיון כולל בעניין הערוצים הייעודיים

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

בג"ץ הוציא השבוע צו על-תנאי שבו הוא דורש ממועצת הכבלים והלוויין לנמק את השינוי שנעשה ברישיון של ערוץ 20 שמאפשר לו להקצות רק 75% מזמנו לנושאים הקשורים במורשת, בעוד 25% יוכלו להיות מוקדשים לנושאים אחרים. תיקון זה הוא שאפשר בהמשך למועצה לאשר לערוץ 20 לשדר מהדורת חדשות יומית, שאמורה לעלות בחודשים הקרובים. 

אף שהעתירה, שהוגשה על-ידי RGE, בעלת השליטה בערוץ 10, עסקה בתיקון באופן כללי והוגשה לפני כשנה, עוד לפני שהמועצה אישרה לערוץ 20 להתחיל בשידורי חדשות, השופטים התמקדו לא מעט בעניין החדשות, ונראה שהוא היה המהותי מבחינתם.

השופט מני מזוז התבטא בעניין זה מספר פעמים במהלך הדיון ואמר, בין היתר, כי יש הבדל אם ה-25% שאינם קשורים למורשת יוקדשו "למשל לתוכניות על טיולים בארץ או לפילוסופיה שאינה מורשת ישראל - לבין דבר מאוד דרמטי (כמו) חדשות. חדשות זה לא תפל זה משהו מהותי... בפועל הייתה רק מתמודדת אחת (במכרז על ערוץ המורשת), אולי אם היו יודעים כי גישתכם (היא שאפשר להראות גם תכנים) שיש להם אטרקטיביות (כמו) ספורט וחדשות, היו מתמודדים גם אחרים".

גם נשיאת העליון, השופטת מרים נאור, אמרה כי "כפי שאמר השופט מזוז, החשוב הוא שידור החדשות, אי-אפשר להתעלם מזה". 

במועצה הדגישו מנגד כי מדובר בבעיה רחבה יותר, הנוגעת לכל המודל של הערוצים הייעודיים. בעניין החדשות בערוץ 20 ציינו שם כי היתר זה מופיע כבר רישיון המקורי שניתן לערוץ, רק שזה דרש גם כי כל זמן השידור יוקדש לענייני מורשת, מה שלא מאפשר שידור בפועל של חדשות.

כיום פועלים בישראל 4 ערוצים: ערוץ 24 (ערוץ המוזיקה), ערוץ 9 (ערוץ בשפה הרוסית), הלא TV (ערוץ בשפה הערבית) וערוץ 20 (ערוץ המורשת). ערוצים אלה אמורים להתקיים מפרסומות, אך בשל תנאי השוק הקשים ובשל המודל הכלכלי שמגביל אותם לעיסוק בנושא אחד, הם סובלים לאורך שנים מהפסדים וזוכים להקלות שונות מהמועצה. מבחינה זאת ערוץ 20 לא נבדל משאר הערוצים הייעודיים, וכך, למשל, גם ערוץ 24 שבשליטת קשת קיבל במהלך השנים היתר לכך ש-25% מתכניו יעסקו בנושאים שאינם מוזיקה.  

יתרה מכך, במועצה טוענים כבר זמן רב כי שיטת הערוצים הייעודיים היא שיטה מיושנת שאבד עליה הכלח, מכיוון שאין כיום בעולם ערוצים שכל זמן השידור שלהם מוגבל לנושא אחד באופן בלעדי. לגישת המועצה, את הפתרון לכך צריך לתת המחוקק, ויו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, אמרה בהקשר זה במהלך הדיון כי הציעה שעד לתיקון כולל שיעשה בנושא, יוסדר עניין הערוצים הייעודיים באמצעות הוראת שעה.

בן-חי-שגב אף דיווחה במהלך הדיון כי ביום שני הקרוב (5 ביוני), עם כניסתו לתפקיד של שר התקשורת החדש, איוב קרא, ייערך במועצה דיון בנושא הערוצים הייעודיים, והוסיפה כי כיום כל ארבעת הערוצים הללו לא עומדים בתנאי הרישיון שלהם במלואם, וכי המועצה מודעת לכך.

לדבריה, מדובר ברגולציה מיושנת שנקבעה בסוף שנות ה-90, שברור שאינה תואמת עוד למציאות הקיימת כיום בשוק. "קיימנו חשיבה רחבה בכל הנוגע לערוצים הייעודיים, גם אני בכובעי כיו"ר המועצה וגם בכובעי המקצועי. לצערי, המציאות הפוליטית והפרלמנטרית במדינת ישראל ידועה". 

בן-חי-שגב כיוונה בדבריה למסקנות ועדת פילבר בהן נטלה חלק שפורסמו כבר לפני שנה, אך עד כה לא נעשה כמעט דבר כדי ליישמן (למעט מספר מצומצם של סעיפים שהוכנסו לחוק ההסדרים). בנושא הערוצים הייעודיים הוועדה הציעה כי אלה יבוטלו, ובמקומם יוענק לכל מי שמעוניין בכך "רישיון מסחרי", שיאפשר לו להקים ערוץ שימומן על-ידי פרסומות.

על-פי הצעת הוועדה, לפחות בשנים הראשונות לקיומם יזכו הערוצים הללו להקלות רגולטוריות משמעותיות, כך שבהיבט זה הם ייהנו מיתרון משמעותי על פני הערוצים המסחריים הוותיקים (קשת, רשת וערוץ 10) שמתנגדים בתוקף ליישום ההמלצות הללו.

בעלת ערוץ 10, RGE, היא זאת שהגישה כאמור גם את העתירה הנוכחית, ובמהלך הדיון באה לידי ביטוי היריבות בין הערוצים. עורך הדין יוסי עבאדי שמייצג את ערוץ 20 הגדיר את ערוץ 10: "ערוץ שמפר בסיטונות את רישיונו", בעוד שלדבריו ערוץ 20 ביצע רק שתי הפרות מאז שתוקן רישיונו, והוא "מתחת לממוצע (בהפרות) ביחס לאחרים". 

ערוץ 20 משדר כבר כמעט 3 שנים, והוא נמצא בבעלותם של יצחק מירילשוילי (בנו של איש העסקים מיכאל - השניים נחקרו ביום שני בפרשת דרעי), ושל אבי בר שמשמש גם כמנכ"ל הערוץ. לאחרונה אף זכה הערוץ במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת בעשר השנים הקרובות. RGE שבבעלות לן בלווטניק, אודי רקנאטי ואביב גלעדי מחזיקה גם בערוצי ספורט 5 ובערוץ הילדים.

בסיום הדיון ניתן כאמור צו על-תנאי שמורה למועצת הכבלים והלוויין להסביר בתוך 90 יום מדוע בוצע השינוי ברישיונו של ערוץ 20 המתיר לו לשדר תכנים שאינם קשורים במורשת. את RGE ייצגו בדיון עורכי הדין דרור שטרום ויורם בונן.