שיר פרידה

ההתנתקות מאורנג' עדיין מייפה את דוחות פרטנר

לוגו פרטנר
לוגו פרטנר

לפני כשבועיים פרסמה חברת התקשורת פרטנר   את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2017. המשקיעים הגיבו בחיוב לביצועי החברה והמניה הגיבה בעלייה דו-יומית של 7%. נציין כי עליות אלה התרחשו בניגוד גמור למגמה השלילית במניה, שאיבדה כ-21% בשלושת החודשים שקדמו לפרסום הדוח הרבעוני.

הסיפור המרכזי של הדוח הרבעוני הוא הקיטון בעלויות התפעוליות, מ-570 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2016 לרמה של 496 מיליון שקל כעת. חלק מהותי מן הקיטון האמור בהוצאות הוא תוצאה של הסכם שיתוף הרשתות עם הוט מובייל, שנכנס לתוקפו ברבעון השני של 2016.

כמו כן, חל קיטון בהוצאות כפועל יוצא של מיצוי המיתוג מחדש לאחר ההתנתקות מאורנג' העולמית. שיעור החיסכון בהוצאות התפעוליות מוטה מעלה ברבעון הראשון בשל העובדה כי ברבעון הקודם הוטו ההוצאות כלפי מעלה בשל הפרשה חד פעמית, לעומת קיטון חד פעמי בעלויות ברבעון הנוכחי.

החיסכון הגדול בהוצאות התפעוליות הביא את החברה להציג רווח תפעולי של 88 מיליון שקל בהשוואה ל-54 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, למרות השחיקה המתמשכת בהכנסות. נציין כי 54 מיליון שקל מתוך הרווח התפעולי של החברה ברבעון המדווח והמקביל מקורם בפיצוי בגין ההתנתקות מהמותג אורנג'. הסוכריה הרבעונית הענקית הזו "מייפה" את הדוחות והיא עתידה להסתיים ברבעון השלישי השנה, מה שיוביל לפגיעה מהותית בביצועי החברה במחצית השנייה של 2017.

העלייה ברווח התפעולי קיבלה ביטוי בצמיחת הרווח הנקי ברבעון ל-51 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 7 מיליון שקל ברבעון הרביעי ב-2016 ורווח של 14 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. נקודת אור נוספת בדוחות היא גידול של 18 אלף מנויי POST PAID, לרמה של 2.26 מיליון מנויים. מנגד נמשכת השחיקה במנויי ה-PRE PAID, ומספרם ירד ל-399 אלף לעומת 451 אלף ברבעון הקודם.

הקיטון המתמשך בהיקף החוב נטו של פרטנר הוא התפתחות חיובית, המשפרת את החוסן הפיננסי של החברה ומגבירה את הגמישות האסטרטגית שלה להתמודד עם אתגרים פיננסיים עתידיים. בסוף הרבעון הראשון הסתכם החוב נטו ב-1.41 מיליארד שקל - ירידה של 600 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

שיפור ניכר ברווחיות לא נראה בקרוב

בחינת ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח מלמדת כי המגמה השלילית נמשכת, וזו ירדה ברבעון הראשון ל-61 שקל, שקל אחד פחות לעומת ההכנסה החודשית הממוצעת ברבעון הרביעי אשתקד ו-4 שקל פחות מההכנסה הממוצעת מלקוח בשנת 2016 כולה.

המבצעים האחרונים בשוק הסלולר מלמדים כי אין ולא צפוי היפוך מגמה חד ב"נתון הזהב" של התעשייה הסלולרית בעתיד הנראה לעין - ההכנסה החודשית מלקוח. נציין כי עלייה חודשית של שקל אחד בנתון זה שווה לפרטנר תוספת הכנסות שנתית של כ-30 מיליון שקל (ולהיפך כמובן).

הקיטון בהכנסות מן המגזר הקווי נמשך, והוא מבטא את השחיקה בהכנסות משיחות בינלאומיות ו-ISP (אספקת אינטרנט). ההכנסות משירותים קוויים נשחקו ל-194 מיליון שקל, בהשוואה ל-205 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-222 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה עומדת בפני השקת הטלוויזיה הדיגיטלית בפלטפורמת אנדרואיד TV. הניסיון מלמד כי מאמץ שכזה צפוי לגבות משאבים כספיים רבים בטווח הקצר ולפגוע בתוצאות.

הפסקת התשלומים מאורנג' ברבעון השלישי השנה וההשקעות העתידיות בטלוויזיה, יפגעו בתוצאותיה של פרטנר בטווח הקצר, כשהתחרות בענף מוסיפה להיות חזקה ואנו לא מזהים שיפור באופק.

יתר על כן, בהינתן מבנה ההוצאות הנוכחיות של החברה, ניתן להניח כי פוטנציאל ההתייעלות שלה מוגבל מאוד, ולפיכך שיפור ניכר ברווחיותה יוכל להתרחש רק באמצעות גידול ניכר בהכנסות. זינוק שכזה בעת הנוכחית אינו נראה מעשי, ולפיכך העתיד הנראה לעין נותר מאתגר עבור המשקיעים במניה, ותלוי תלות מוחלטת בתמחור שלה ביחס למניות אחרות בענף.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.