דעה: כחלון צריך שמחוסרי הדירה יחשבו שמחירי הדירות עולים

בהפוך על הפוך, מאוד נוח לכחלון להתעלם מהצהרותיו המפורשות ולומר שהוא כלל לא מתעסק בשינוי מחירי הדירות - כדי שנחשוב שיש אינטרסנטים רק בצד השני ■ דעה

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

"להוריד את מחירי הדיור ובכמה - זו בעיה של עיתונאים, אני לא מתעסק בזה. אתם רק רוצים כותרות" (שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון בראיון לחג). שר האוצר הולך כרגע על ביצים. בהפוך על הפוך, מאוד נוח לו להתעלם מהצהרותיו המפורשות (לפני הבחירות, במהלכן ומיד אחריהן) ולומר שהוא כלל לא מתעסק בשינוי המחירים בשוק הדיור - הכל כדי שנחשוב שיש אינטרסנטים רק בצד השני.

הקבלנים, השמאים, המתווכים, הכלכלנים, אומרים לכם שהיצע הדירות עדיין נמוך, שמחיר למשתכן לא מתרוממת בקצב מספק, שהריבית הנמוכה בשוק עדיין מעודדת השקעה בדירות, ושהמחירים עדיין לא ממש יורדים? נו, זה ברור. הם אינטרסנטים. אבל שר האוצר? האינטרסים ממנו והלאה. כלל לא אכפת לו אם המחירים יירדו או יעלו. זו בעיה של עיתונאים שמחפשים כותרות.

מעבר לכך, כחלון מבין שהוא נקלע למלכוד לא פשוט. אם הציבור אכן ישתכנע שמחירי הדירות סוף סוף יורדים (לציפיות יש משמעות גדולה בכלכלה - ולמרות שברור שבהיעדר עסקאות בשוק, הממתין ברובו על הגדר עד להתבהרות התמונה, קשה מאוד לייצר היום מסקנות חותכות), התמריץ של אותם אנשים להצטרף להגרלות חדשות בפרויקטים של מחיר למשתכן גם הוא עלול להצטמצם, ולכרות את העץ שעליו יושב כחלון.

אם אביגדור יצחקי, שהתחייב שאם מחירי הדירות לא יירדו ב-15% עד סוף 2017 הוא יילך הביתה, יצליח להגשים את נבואתו, פירושו של דבר שלא כל כך כדאי לזכות ולקנות דירת מחיר למשתכן מחר בבוקר, למרות שמדובר לכאורה בהנחה של 20% מול מחירי השוק.

עם כל הכבוד לפרויקטי מחיר למשתכן ולהשוואתם למחירי השוק, אף אחד אינו באמת חושב שמדובר אחד לאחד במוצר שניתן להשוותו לדירה "רגילה" (בגלל התכתיב איפה ומה בדיוק לקנות, בגלל הסטנדרט הקבוע, בגלל מיעוט השטחים המשותפים, בגלל האיסור למכור את הדירה במשך חמש שנים ועוד). ואם ממילא מחירי הדירות נמצאים בדרכם הבטוחה מטה, אז למה לקנות דירה במחיר למשתכן? פה טמון המלכוד: אם מחוסרי הדירות לא יקנו כל דירה מסובסדת של מחיר למשתכן, ואם הקבלנים לא ימהרו להסתער על כל מכרז קרקע שייצא לשוק, המשקולת העיקרית שאמורה ללחוץ על המחירים, זו שנועדה לייצר את הלחץ הכי משמעותי להיפוך המגמה, עלולה להתברר כמשקולת קלה ואוורירית.

ולכן, בשקט בשקט, כחלון בעצם צריך שמחוסרי הדירה יחשבו שמחירי הדירות ממשיכים כל העת לעלות. אז תפסיקו לסבך אותו בשאלה אם מחירי הדירות שינו כיוון.