ביי ביי ארה"ב, זה הזמן לקנות מניות בבורסות אירופה

לאחר התאוששות מרשימה של מדד S&P 500 האמריקאי מאז המשבר של 2008, הגיע כעת תורן של ההזדמנויות במדינות המפותחות שמחוץ לארה"ב, ובמיוחד באירופה ■ המעבר הזה נתמך בין היתר בשיפור בנתוני המיקרו והמאקרו במדינות האירו, לצד תחילתה של מדיניות מרסנת בארה"ב

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

בשנה הבאה "נחגוג" עשור למשבר הפיננסי של 2008. זה זמן לא רע כדי להתחיל לבחון איפה היינו ולאן אנחנו הולכים. מדד המניות האמריקאי S&P 500 שילש את עצמו מאז המשבר, בעוד שמדדים רבים בשווקים מפותחים אחרים נותרו מאחור.

לדוגמה: מדד MSCI EAFE - מדד אשר מכיל חשיפה לכל המדינות המפותחות מחוץ לארה"ב וקנדה (אירופה, אוסטרליה והמזרח הרחוק). מדד זה נועד לאפיין את ההבדל בביצועים בין השוק האמריקאי לשוק הבינלאומי, ולאפשר למשקיעים בשוק הבינלאומי לבחון את ביצועיהם מול מדד יחס כלשהו.

בהסתכלות על השווקים המפותחים מסתמן כי ה-S&P 500 עלה פי שניים ממדד המדינות המפותחות (EAFE) ופי שלושה ממדד סטוק 50 האירופי. לאור כך, נשאלת השאלה, האם נקרית בדרכנו הזדמנות, או שמא מגמה זו צפויה להימשך?

אמריקה בעליות, אירופה בחובות

השנים שלאחר המשבר הכלכלי אופיינו בעולם פיננסי אשר מתאושש ומשתקם. נראה היה כי העולם נכנס לתלם. אך בשנת 2011, בעוד שארה"ב המשיכה להתאושש בקצבים מהירים - הן ברמת המאקרו והן ברמת תוצאות החברות - אירופה נכנסה לסחרור משברי חוב, אשר השלכותיו מורגשות עד היום.

זה התחיל עוד במשבר החובות היווני, במהלך 2012, המשיך לאירלנד ולפורטוגל, ואף פגע במדינות בולטות כמו ספרד ואיטליה. בתגובה, החל הבנק המרכזי האירופי, בדומה לעמיתו האמריקאי, בתוכנית הרחבה כמותית, שכללה תחילה רכישה מסיבית של אג"ח ממשלתיות, ובהמשך כללה גם רכישה של חובות בעייתיים באג"ח חברות. בסך-הכול היקף הרכישות שביצע הבנק המרכזי של אירופה עומד על יותר מטריליון אירו (נכון לסוף 2016), והיד עוד נטויה.

רואים אור בקצה המנהרה

מתחילת 2017 מפגינות מדינות גוש האירו שיפור משמעותי במדדים הכלכליים. הרבעון השני של 2017 בלט במיוחד בנתוני מאקרו. כך, שיעור האבטלה ירד מ-12% ב-2011 ל-9.5% נכון להיום, וקצב הצמיחה הואץ - וצפוי לעמוד על 2% בסוף השנה, בהשוואה ל-1.7% בארה"ב - לפי קרן המטבע הבינ"ל.

גם בשאר הפרמטרים הכלכליים - הבינלאומיים והאזוריים - אירופה נראית במומנטום החזק ביותר שלה מאז פרוץ המשבר. להבדיל מארה"ב, כפי שמעיד מדד ההפתעות של סיטי, הבוחן את נתוני המאקרו ביחס לצפי האנליסטים, אירופה ממשיכה לשהות ברמות שיא של חמש השנים האחרונות, לעומת ירידה בנתונים בארה"ב.

בגרף המצורף ניתן לראות מספר נתונים מאקרו-כלכליים אשר נמצאים במגמת עלייה, כגון מדד הסנטימנט הכלכלי של ZEW וסקר "הציפיות העסקיות" (IFO) בגרמניה, מדד מנהלי הרכש האירופי וסנטימנט הכלכלה בגוש האירו EC.

נוסף על כך, נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, אמר השבוע כי "מוקדם מדי לדבר על ריסון מוניטרי". נראה כי סביבת הריבית האפסית צפויה להישאר, ללא העלאה בטווח הנראה לעין.

לעומת זאת, הבנק המרכזי האמריקאי, ה"פד" נוקט לאחרונה מדיניות מוניטרית מרסנת. הוא החל להעלות ריבית ואף עשוי להגיע לפי תחזיות שונות לרמה של 1.25%-1.5% עד סוף השנה. מהלך זה צפוי לתמוך בגוש האירו דרך היחלשות המטבע האירופי, בדגש על מדינות מוטות יצוא באירופה.

גם ברמת המיקרו חל שיפור. על פי תחזיות החברות בגוש האירו, קצב הצמיחה הממוצע ברווחי החברות צפוי לעלות בין 18% ל-19% בשנה הקרובה, בהשוואה ל-10% צמיחה בלבד בקרב החברות הנסחרות במדד 500 S&P.

הכול עניין של הרכב

בניגוד למדד S&P 500, המבוסס בעיקר על מניות טכנולוגיה (מעל 22.7%) וחברות תרופות (14%), שני המדדים האחרים המופיעים בטבלת ההשוואה בנויים בעיקר על בנקים (13%-15%) וחברות צריכה ותעשייה עולמיות (24%). לשם השוואה, החברה הגדולה ב-S&P 500 היא חברת אפל האמריקאית, עם משקל של 3.95%, ואחריה אלפאבית (לשעבר גוגל) עם משקל של 2.72% ומיקרוסופט עם משקל 2.5%.

לעומת זאת, במדד סטוק 50, המניות בעלות המשקל הגבוה ביותר הן תאגיד האנרגיה הצרפתי טוטאל (4.79%) ותאגיד התעשייה והשירותים הגרמני סימנס (4.63%), חברות התרופות רוש פרמצבטיקה (1.4%), נוברטיס (1.29%) ותאגידי הבנק האירופיים בנק סנטנדר ו-BNP Paribas (3.2%) כל אחד. מדד סטוק 50 מורכב מהחברות הגדולות ביותר ממדינות גוש האירו (ללא בריטניה) והחברות מגרמניה ומצרפת מהוות 70%.

גוש האירו: בינתיים שלום בית

לאחר תקופה ממושכת של עננה שריחפה מעל שלמותו של גוש האירו, נראה כי לאחר הבחירות בצרפת ובהולנד תושבי הגוש בחרו בשלום בית - בשלמות הגוש ולא ללכת לפירוקו. עם זאת, האיומים הפוליטיים ביבשת עדיין קיימים. ביום חמישי הקרוב ילכו שוב אזרחי בריטניה לבחירות בזק, שצפויות להשפיע על יחסי גוש האירו ובריטניה.

ב-17 ביוני ייערכו הבחירות לפרלמנט הצרפתי, ובספטמבר ילכו אזרחי גרמניה לבחור קנצלר חדש או קנצלרית ישנה. ניתן לומר בזהירות, שהחשש מפירוק גוש האירו שכך. אך בפוליטיקה כמו בפוליטיקה - שום דבר לא נגמר עד שזה נגמר, ויש לקחת זאת בחשבון.

הדרך הנפוצה להיחשף למדינות אירופה והמדינות המפותחות (EAFE) היא דרך ETF, ותעודות סל הנסחרות בארץ - עם ובלי חשיפה למטבע. הדרך הנוספת היא באמצעות ETFs דולריות, והנפוצות הן: US FEZ (SPDR Euro Stoxx 50) העוקבת אחר מדד סטוק 50, HEDJ US (WisdomTree Europe Hedged Equity) העוקבת אחר מדינות גוש האירו בנטרול האירו ו-EFA US (iShares MSCI EAFE) הכוללת מניות של חברות במדינות המפותחות מחוץ לארה"ב וקנדה.

*** הכותב הוא אנליסט באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים,לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

התאוששות המדדים לאחר המשבר
 התאוששות המדדים לאחר המשבר

מדדים שונים
 מדדים שונים