אושרה הרחבת הסמכויות של החברה הממשלתית דירה להשכיר

מדובר בהחלטה המאפשרת לחברה הממשלתית בין היתר לקדם תכנון בקרקע פרטית מרובת בעלים, כאשר בעלים אחד יכול להחזיק 15% בקרקע לעומת 5% בעבר

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

סמכויותיה של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" יורחבו כך שתוכל לקדם תכנון גם על קרקע בבעלות פרטית עם בעלים מרובים בהיקפים גדולים יותר ממה שנקבע עד כה. הרחבת הסמכויות של דירה להשכיר, שאושרה היום (ב') על ידי קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון, מאפשרת ל"דירה להשכיר" להתחיל ולקדם תוכניות בהן הבעלות הפרטית בה מחזיק בעלים אחד בקרקע עומדת על 15%, וזאת לעומת 5% בלבד עד כה. עוד נקבע כי בניגוד למצב הקודם, בו תוכניות כאלו עם בעלות פרטית יקודמו רק במצב והן יכולות להניב היצע של 1000 דירות למגורים ומעלה, כעת מדובר בתוכניות שיכולות להניב 750 יחידות דיור ומעלה.

בנוסף, במסגרת ישיבת הקבינט נערך שינוי בנוסח הצעת ההחלטה המקורית כך שבמקרים מיוחדים תוכל דירה להשכיר גם לקדם תכנון על קרקע בה שיעור הבעלות הפרטית המוחזקת על ידי בעלים אחד יגיע עד ל-50%. עם זאת, מקרים כאלו יתאפשרו רק באישור מיוחד של מטה הדיור. נדגיש כי מדובר רק בקרקע פרטית מרובת בעלים.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה שאושרה היום נכתב כי הקביעה המקורית לאפשר תכנון בקרקע פרטית מרובת בעלים שרק 5% ממנה מוחזק על ידי בעלים אחד לא נתנה אפשרות אמיתית לקידום תוכניות: "פוטנציאל זה לא מומש בשל ריבוי בעלים, חוסר אינטרס של הרשות המקומית לבצע את התכנון וחוסר יכולת של אסופת הבעלים להתאגד כדי לאפשר תכנון בסדר גודל רחב".

עוד נכתב כי: "הרחבת האפשרות לקדם תוכניות במתחמים שתכנונם מתעכב בשל ריבוי בעלים מהווה אמצעי נוסף להגדלת מלאי יחידות הדיור המתוכננות במסגרת ההתמודדות הממשלתית עם משבר הדיור".

עוד סמכות שקיבלה חברת דירה להשכיר המנוהלת על ידי עוזי לוי, היא שלצד האפשרות של החברה לקדם את התכנון מול גורמי התכנון, היא גם מוסמכת לגבות על כך את התשלום מבעלי הקרקע. במקביל, העובדה שדירה להשכיר תהיה זו שתקדם תכנון על קרקעות אלו תאפשר לה גם לקבוע את תנאי התוכניות השונות, בין היתר להעמיד תנאי שיקבע כי במסגרת מתחם לבנייה ישולבו גם דירות להשכרה לטווח ארוך. מדובר באפשרות שעשויה להעניק רוח גבית למאמצים להגדיל את היקף הדירות להשכרה ארוכת טווח בישראל.

עוד אישר קבינט הדיור היום קידום תוכניות בוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל), בהיקף של כ-27.8 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ, 8,300 מתוכן ביישובי המגזר הערבי. מדובר בתוכניות ביישובים לוד, קרית עקרון, פתח תקווה (מתחם סירקין), אום אל פחם, בני עי"ש וכפר קאסם.

נציין כי תוכנית נוספת שהייתה אמורה לעלות לאישור, תוכנית המציעה תוספת של 4,800 יחידות דיור בעיר טייבה, לא אושרה בסופו של דבר להכרזה ולמעבר לקידום בותמ"ל.