סקר במש' הביטחון: הציבור לא יודע מה לעשות ברעידת אדמה

61% מהנשאלים לא חושבים שהמדינה ערוכה לתרחיש של רעידת אדמה ■ בשבוע הבא ייערך תרגיל העורף הלאומי שידמה רעידת אדמה עם אלפי הרוגים, עשרות אלפי מבנים הרוסים ומאות אלפי עקורים

חיפוש אחר נעדרים ברעידת אדמה במרכז איטליה / צילום:רויטרס
חיפוש אחר נעדרים ברעידת אדמה במרכז איטליה / צילום:רויטרס

לקראת תרגיל העורף הלאומי שיערך בשבוע הבא, ובו יתורגלו משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וגופי ההצלה והחירום בתרחיש של רעידת אדמה פרסם היום (ג') משרד הביטחון סקר מקיף שעשה בציבור וממנו עולה כי 61% מהנשאלים לא חושבים שהמדינה ערוכה לתרחיש של רעידת אדמה. עוד עולה מהסקר כי 59% מהנשאלים לא יודעים מה לעשות בזמן רעידת אדמה ורק 0.8% מהנשאלים סבורים שרעידת אדמה היא איום שהמדינה צריכה להיערך לקראתו.

הסקר הוזמן בידי רשות החירום הלאומית (רח"ל) שבמשרד הביטחון ממכון כלים שלובים והקיף 500 נשאלים שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל.

עוד עולה מתוצאות הסקר כי: 51% מהנשאלים לא מאמינים שגורמי החירום ידאגו לכל צרכיהם בעת רעידת אדמה; 58% מבעלי הדירות הישנות שהוקמו לפני 1981 לא הביעו כוונה לחזק את מבנה המגורים שלהם לקראת תרחיש של רעידת אדמה.

התרגיל הלאומי, שידמה רעידת אדמה הרסנית, ייפתח ביום ראשון הקרוב בכרמיאל ויימשך ארבעה ימים. רשויות החירום צפויות לתרגל במסגרתו תרחיש של הרס ופגיעה קשה בתשתיות, אספקה של מזון ומים באמצעות כלי טייס, הקמה של בתי חולים שדה, פריסה של תשתיות תקשורת והקמת עשרות אוהלים שבהם יוגש טיפול למפונים ולניצולים.

התרחיש שיתורגל מדבר על אלפי הרוגים, על עשרות אלפי מבנים הרוסים ומאות אלפי עקורים: "רעידת אדמה היא תופעת טבע שהתרחשותה באזורנו היא בלתי נמנעת", אמר היום ראש רח"ל ויו"ר ועדת ההיגוי הבין משרדית להתמודדות עם רעידות אדמה, בצלאל טרייבר: "עלינו להתכונן ולפעול לצמצום הפגיעה והנזק ולהיערך למתן מענה לאומי בהתרחש אירוע הרסני".

לדברי ראש אגף המבצעים במשטרה ניצב אלון לבבי, "בעת אירוע כזה המשטרה תפקד ותשלוט על השטח, לרבות על כוחות החירום וההצלה וזאת בתיאום עם פיקוד העורף, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות".