בכירי הנמלים: חוששים לקלוט עובדים בגלל הקביעות

כנס של בכירי תעשיית הספנות שימש במה לשחרור קיטור על תחלואי הענף ■ איתי רון, מנכ"ל יבואנית התבואות צנציפר: "אין מבוגר אחראי, לא שר התחבורה ולא גורם אחר"

 איציק בלומנטל / צילום: איל יצהר
איציק בלומנטל / צילום: איל יצהר

בכירי נמל אשדוד ונמל חיפה מביעים חשש מקליטת עובדים חדשים, בשל דרישת ההסתדרות למתן הגנה לכל עובד שיצטרף לפני חתימה על הסכמים קיבוציים חדשים, המותאמים לעידן הנמלים הפרטיים. הדברים נאמרו בכנס יבוא התבואות ומוצרי הגרעינים שהתקיים הבוקר במלון הילטון בתל-אביב.

מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, אמר: "בשנתיים האחרונות פניתי לראשי ההסתדרות כדי לבנות מערכת יחסי עבודה שתייצר גמישות. לא ייתכן שאקלוט עובדים בני 24 שיישארו עובדי הנמל עד גיל 65. זה קריטי. בשנת 2020 או 2021 ייפתחו הנמלים החדשים, ואני לא יודע אם אזדקק אז לעוד כוח-אדם. מה אעשה, אשאר תקוע עם עובדים עודפים?".

דוד כהן, סמנכ"ל תפעול ומסופים בנמל חיפה, הוסיף: "יש עלינו מגבלות בחופש הפעולה. ההסתדרות מחייבת אותנו להעסיק עד גיל הפנסיה את העובדים הצעירים שאנו רוצים לגייס. קשה לנו מאוד מבחינת הסכמי העבודה, וגם כוחנו לא רב בבתי הדין לעבודה. התוצאה היא שאין לנו מספיק ידיים לפריקת אוניות, והמחסור בכוח-אדם תורם להגדלת התורים לפריקת האוניות ובכך באמת ליוקר המחיה".

בלומנטל התלונן גם על מחסור בשטחים בנמל, למאות שכמות המטענים הנפרקת בו צמחה מ-14 מיליון טון ב-2005 ל-24 מיליון טון. "הכול יותר צפוף", אמר, "למשל משאיות. יש גידול מאז 2005 מ-2500 משאיות ביממה ל-3,500 משאיות ביממה. מחר בבוקר, למשל, צפוי להיות דיון על הקמת שכונה של 3,500 דירות בסמוך לנמל אשדוד. חשבו על המכוניות ועל הפקקים הצפויים ליד הנמל".

המשך הדיון נסב על המתח בין יבואני התבואות ומוצרי הגרעינים לבין הנמלים. היבואנים טוענים כי הנמלים גורמים להם להמתין זמן רב מדי לפריקה ובכך גורמים להם נזק רב. בלומנטל הזכיר לחיוב את הודעת משרד התחבורה על קידום מכרז לבניית מסוע גרעינים באשדוד, שיאפשר לו להתחרות בתחום עם נמל חיפה, וחזר על טענתו ליבואנים על הגעת האוניות בסדר לא קבוע.

על כך השיב לו יוני איזקוב, מנכ"ל חברת קוראל שירותי ים, שציינה בכנס 40 שנים להקמתה: "כל שנה בעשור האחרון, קצב מופעי האוניות דומה: יותר בקיץ, פחות בחורף. אנחנו לא ממציאים כלום. האם אתה מצפה שהשוק יתנהל לפי צרכי הנמל ולא להפך? מדובר בתנאים של השוק העולמי...יש כאן בלבול, זה לא טיעון שתופס בעולם הרחב. בכל העולם הרציפים ממתינים לאוניות ולא להפך".

איתי רון, מנכ"ל חברת צנציפר ליבוא גרעינים ותבואות, אמר כי "הקטסטרופה הגדולה של השנה האחרונה, שהיא השנה הקשה אי-פעם מבחינת המתנות השווא של האוניות בנמלים, והנזקים הכלכליים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, נובעת מכך שאין מבוגר אחראי. לא שר התחבורה ולא גורם אחר, שישקלל את כלל הנתונים וימצא פתרון".

מנכ"ל נמל מספנות, ישראל צביקה שכטמן, אמר כי יש להסיר את המגבלה בה פועל הנמל, ליבוא של 5% בלבד מהיקף המטענים הכולל, כהגנה על הנמלים הממשלתיים. "המגבלה הזו כבר לא רלוונטית", אמר. "יש מחסור ברציפים בנמלים. יש 5 ק"מ רציפים בנמל אשדוד, 5 ק"מ רציפים בנמל חיפה ואצלנו כ 1.5 ק"מ רציף. זה לא מספיק. בכל העולם הרציפים ממתינים לאניות ולא להפך, אפילו במרוקו".