רה"מ נתניהו בוחן הצעה שתגביל את הזכות לעתור לבג"ץ

רה"מ אמר כי הוא שוקל לקדם את הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר, שנועדה בעיקרה להגביל עתירות של עמותות בשמם של פלסטינים ■ בנט ושקד: "נתמוך, אך החוק לא יעיל" ■ כחלון לא התנגד ■ מנדלבליט: "פגיעה בביהמ"ש ובאוכלוסיות מוחלשות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (א') במהלך ישיבת ראשי הקואליציה כי הוא מעוניין לבחון את ההצעה להגבלת זכות העמידה בפני בג"ץ. 

ראשי המפלגות דנו בהצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), שנועדה לצמצם באופן ניכר את הזכות לעתור לבג"ץ, ותאפשר רק לארגונים או לאנשים שיש להם קשר ישיר לנשוא העתירה לעשות זאת.

הצעתו של ח"כ זוהר הונחה על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה בחודש שעבר, והדיון לגביה נדחה. עם זאת, לדברי גורמים שנכחו בישיבה, נתניהו הביע עניין בקידום החוק, שנועד בעיקרו להגביל עתירות של ארגוני שמאל וארגוני זכויות אדם בשמם של אזרחים פלסטינים, שמובילות להריסות של מאחזים ושל בנייה יהודית בלתי חוקית בגדה המערבית. 

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת כמעט מכל סיעות הקואליציה, בהם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), וחברי הכנסת מוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). מדובר ביוזמה משותפת של זוהר ושל יו"ר צעירי הליכוד, דוד שאין.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כבר הביע את התנגדותו לחקיקה בחודש שעבר, ובכנס לשכת עורכי הדין באילת אמר כי "ההצעה האמורה - יש בה משום פגיעה בבית המשפט העליון ובהגנה על שלטון החוק, במיוחד במקרים הקשים ובנוגע לאוכלוסיות מוחלשות".

שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד אמרו כי יתמכו בחוק, אולם שקד טענה כי מדובר בחוק "לא אפקטיבי", שכן רק 8% מהעתירות לבג"ץ מוגשות על-ידי עמותות. היא הוסיפה כי שופטי העליון כבר הבהירו כי אם החוק יעבור, ותצומצם זכות העמידה, הם פשוט ירחיבו את פרשנותם לגבי סוגיית הקשר האישי לנשוא העתירה. 

שר התיירות, יריב לוין, העיר כי "מה שהכי חשוב זה מינוי השופטים, חייבים לשנות את השיטה". שקד הסכימה עמו וקראה: "אז בואו נבטל את חוק גדעון סער", שקובע כי מינוי שופטים לבית המשפט העליון דורש רוב מיוחס בוועדה למינוי שופטים. יו"ר הקואליציה ביטן אמר לשקד כי ניתן לנסח את החקיקה "בצורה אפקטיבית", כך שלא תהיה אפשרות להרחיב את הפרשנות, ונתניהו ביקש כמה ימים לבדוק את החוק. שר האוצר, משה כחלון, לא הביע התנגדות לחקיקה.

נתניהו אמר בישיבה גם כי הוא מעוניין לקדם חוק שיאסור לחלוטין תרומות של מדינות זרות לעמותות ישראליות. במהלך הישיבה טען נתניהו כי חוק השקיפות, שנחקק בשנה שעברה, הוא חלש מדי. נתניהו ביקש משר התיירות לוין לגבש ולנסח את החקיקה. 

צעירי הליכוד בירכו על כוונת נתניהו לבחון את הצעת החוק ואמרו כי "אנו שמחים לראות שהעבודה המאומצת שעשינו מול ראש הממשלה נושאת פירות, וקוראים לו לתמוך בהצעת החוק שיזמנו - כעת נותר רק להעביר את שלבי החקיקה לתיקון זכות העמידה".

עוד נמסר כי "ארגוני השמאל פוגעים ללא הצדקה ממשית בזכויות המתיישבים ביהודה ושומרון, בתואנה להגנה על זכויות אדם של אנשים שבכלל לא קיימים. הגיע הזמן לשים לזה סוף".