פרשת סימנס: 24-45 חודשי מאסר ל-5 בכירים לשעבר בחח"י

ביהמ"ש אישר את הסדרי הטיעון בפרשה שנחשפו ב"גלובס" ■ דוד קון, יונה שוויצר, יאשה חאין, חיים ברנר וצבי אייל הודו והורשעו בעבירות שוחד, מירמה, הפרת אמונים והלבנת הון שבוצעו בשנים 2001-2002

כ-15 שנה לאחר שהיו מעורבים במנגנון מושחת של מתן וקבלת שוחד, מעורבי פרשת סימנס-חברת החשמל בדרך לכלא: בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ג') את דינם של 5 בכירים לשעבר בחברת החשמל, לאחר שהודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים והלבנת הון, שבוצעו בשנים 2001-2002.

כתב האישום שהוגש במאי אשתקד נגד סימנס ישראל ונגד 6 בכירים לשעבר בחברת החשמל, צייר תמונה עגומה של שוחד במיליונים לבכירי חברת החשמל, שבזכותם זכתה לכאורה סימנס בחוזים עצומים של חברת החשמל לאספקת ציוד בהיקף של כ-3 מיליארד שקל.

הסדרי הטיעון בפרשה נחשפו לראשונה ב"גלובס" במארס השנה, ובמסגרתם סוכם כי הצדדים יעתרו לבית המשפט ויבקשו עונשי מאסר בפועל של 24-45 חודשים, קנסות בסך מאות אלפי שקלים וחילוט של מיליוני שקלים.

ההסדר שאושר הבוקר בבית המשפט אינו כולל את חברת סימנס ישראל, הנאשמת בפרשה, וכן את דוד אלמקיס, לשעבר סמנכ"ל תכנון פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל, שלא הודו בעבירות - ועניינם ימשיך להתנהל בבית המשפט.

בכתב האישום המתוקן - שהגישו עורכי הדין יהודית תירוש-גרוס, אבי ארוניס ואסף עיסוק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) - צוין כי "הפרשה עוסקת ב-9.5 מיליון דולר. סימנס היא זו שהעבירה את הכספים שיועדו לתשלומי השוחד, והיא אף זו שהתקשרה עם חברת החשמל במכרזים ובהתקשרויות. סימנס ישראל שימשה כזרוע המקומית של סימנס, נטלה חלק במסכת תשלומי השוחד וקיבלה תשלום בסך 480 אלף אירו בגין זכיית סימנס במכרזים".

בהתאם להסדר שאושר היום בבית המשפט, דוד קון, שכיהן כסמנכ"ל ייצור והולכה ומשנה למנכ"ל בחברת החשמל והורשע בלקיחת 500 אלף דולר מסימנס כשוחד שהופקדו בכספת במזומן באנגליה, וכן בדרישת תשלום שוחד נוסף - נידון ל-45 חודשי מאסר לריצוי בפועל, מאסר על-תנאי, חילוט בסך מיליון שקל וקנס נוסף בהיקף של 450 אלף שקל.

על יונה שוויצר, ששימש כמנהל האגף לתכנון הנדסי בחברת החשמל והורשע בלקיחת 200 אלף דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו, שהועברו לחשבון בשווייץ בשליטת חברו - נגזרו 29 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, חילוט בסך 200 אלף שקל וקנס של 80 אלף שקל.

על הנאשם חיים ברנר, ששימש כסגן מנהל באגף לתכנון הנדסי בחברת החשמל והורשע בלקיחת 430 אלף דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו, שהועברו לחשבונו בשווייץ, ובדרישת תשלומים נוספים - נגזר עונש של 33 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וחילוט בגובה 1.7 מיליון שקל.

על הנאשם, צבי אייל, ששימש כמנהל מחלקה באגף לתכנון הנדסי חברת החשמל והורשע בלקיחת 260 אלף דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו (שהועברו לחשבונו בשווייץ) - נגזר עונש של 28 חודש מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וחילוט בגובה כמיליון שקל.

בנוסף, הנאשם הנאשם יעקב (יאשה) חאין - שכיהן בשורה של תפקידים בחברת החשמל, בהם סמנכ"ל ומשנה למנכ"ל, והורשע בלקיחת 290 אלף דולר מסימנס כשוחד - ירצה עונש של 24 חודשי מאסר בפועל בלבד, וזאת לאור נסיבות אישיות חריגות. בנוסף, בית המשפט גזר על חאין עונש של מאסר על-תנאי וחילוט בהיקף 1.16 מיליון שקל. 

פרשת חברת החשמל-סימנס / צילומים: יוסי זליגר
 פרשת חברת החשמל-סימנס / צילומים: יוסי זליגר

השחתת השירות הציבורי

השופט בני שגיא, שאישר את העונשים שהתבקשו במסגרת הסדר הטיעון, ציין בגזר הדין כי "הפרשה שלפנינו חמורה כמעט בכל קנה-מידה ומלמדת על תרבות של שחיתות עמוקה אשר פשתה בחברת החשמל בדרגים הבכירים ביותר. החלטות הנוגעות למכרזים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים, אשר להן השלכות ציבוריות וחברתיות משמעותיות, התקבלו בצילם של תשלומי שוחד בסכומים גבוהים, אשר שילמה חברת סימנס באופן שיטתי לגורמים בכירים בחברת החשמל, אותה סימנה כבעלי השפעה".

עוד נכתב בגזר הדין כי "הציבור מצפה כי שלוחיו ועובדיו יתנהלו ביושר, בהגינות ומבלי שיעשו דבר וחצי דבר לטובת האינטרסים הפרטיים שלהם. העובדה שהנאשמים תרמו, כל אחד בנפרד, להשחתת השירות הציבורי בכלל, והשדרה הניהולית של חברת החשמל בפרט, על-מנת לשרת אינטרסים פרטיים של חברה מסחרית - היא חמורה ביותר".

בקשר להיקף הפרשה הוסיף השופט שגיא כי "בהיבט זה פרש כתב האישום מעין 'מפעל שוחד' שהפעילה סימנס במדינת ישראל, באמצעותו שילמה סכומי כסף משמעותיים לגורמים רבים, ובהם הנאשמים. יש להדגיש כי התנהלות סימנס לא מוצתה בכתב האישום שבפניי, אלא ניכרת גם בכתב האישום שהוגש נגד דן כהן". כהן, שופט מחוזי לשעבר, הורשע בקבלת שוחד מסימנס בהיותו דירקטור בחברת החשמל.

חשבונות-קש ומנגנון הסתרה

הפרשה כללה חקירה מורכבת של מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, ובמסגרתה בוצעו חיקורי דין ברחבי העולם. נוכח הצורך לחשוף את מנגנון הסתרת כספי השוחד באמצעות חשבונות-קש, הייתה מעורבת גם חברת סימנס העולמית, אך זו אינה נמנית עם הנאשמים בפרשה, לאחר שהגיעה להסדר עם המדינה, במסגרתו תשלם לה 160 מיליון שקל.

נספח נוסף של הפרשה הוא הרשעתו של דן כהן, שופט המחוזי לשעבר, בקבלת שוחד. כהן הורשע בספטמבר 2013 בשני אישומים שונים הנוגעים לתפקודו כדירקטור בחברת החשמל בשנות ה-90. הוא נשפט ל-6 שנות מאסר וריצה בפועל פחות מ-4 שנים, לאחר שהוחלט בספטמבר אשתקד לאשר את בקשתו לשחרור מוקדם.

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר כי "בית המשפט גזר היום את דינם של שורת מנהלים בכירים אשר היו מעורבים בפרשיית שוחד חמורה ונרחבת בחברת החשמל, במסגרתה קיבלו לידיהם סכומי כסף גבוהים בעבור השפעה על מכרזים בהיקף של כ- 2.5 מיליארד שקל. הנאשמים נקטו פעולות שונות בכדי להסוות את מעשיהם, בין היתר תוך שימוש בכספות וחשבונות-קש בבנקים זרים. לאחר חקירה מאומצת ומורכבת שהובילה להגשת כתבי אישום, הודו הנאשמים בעבירות במסגרת הסדר טיעון. גזר הדין שניתן היום מעיד כי העונש בצד עבירות שוחד ושחיתות המבוצעות בידי עובדי ציבור הוא מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, גם בחלוף שנים מביצוע העבירות". 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מברכת על מיצוי וסיום ההליכים הפליליים כנגד עובדי החברה לשעבר שסרחו. החברה יצאה זה מכבר לדרך חדשה, כשהפרשה האומללה, אשר אירעה לפני למעלה מעשור, מאחוריה. הנהלת החברה חרטה על דגלה לפעול ולהיות החברה המובילה ומודל לחיקוי להתנהלות ביושרה ובשקיפות. החברה תמשיך בהליך המשפטי האזרחי כנגד אותם עובדים לשעבר".