גם אתה, ברנבוים?

המנצח המפורסם מתמסר באופן מוחלט לדעות השמאל האירופי

פועלים פלסטינים עוברים במחסום חשמונאים / צילום: רויטרס
פועלים פלסטינים עוברים במחסום חשמונאים / צילום: רויטרס

אומרים שדניאל ברנבוים הוא מנצח גדול. אני לא משתגע אחר הניצוח שלו, לדעתי יש טובים, ובעיקר מרתקים, ממנו. אבל אין ספק שהוא אחד מגדולי המוזיקאים בעולם בעשורים האחרונים. גם ברור כי בתור מוזיקאי גדול הוא מביא הרבה כבוד למדינת ישראל. אני גם משוכנע שברנבוים אוהב את המדינה וביטחונה חשוב לו מאוד. העובדה שהוא נוקט עמדות מוטעות, לעתים מקוממות, אסור שתגרע מהחיוב הרב המתגלם באישיותו ובפעולותיו - למען ישראל והאזור, ובכלל.

עובדות מזויפות

הבעיה של הפסנתרן והמנצח הישראלי היא התמסרותו המוחלטת לעמדות של השמאל האירופי, מבלי לבדוק מה, אם בכלל, מסתתר מאחוריהן. כמו אותם אינטלקטואלים אירופים הוא מרחם על הפלסטינים, ובכל הזדמנות הוא מבכה את מר גורלם. למרבה הצער, הוא מערב בתוך דעותיו עובדות מזויפות. כך למשל הוא טוען, וזה עומד במרכז מאמרו ב"הארץ" (11.6), שהנכבה היא תוצאה ישירה של השואה.

הסירוב הפלסטיני

כוונת הדברים היא שהשואה הייתה הקטליזטור לחיזוקה של התנועה הציונית, והקמת המדינה היא פועל יוצא מכך. מה האמת? בגלל רצח ששת המיליונים הגבירה התנועה הציונית את דרישתה להקמת בית לאומי בארץ ישראל. ארגון האו"ם החליט שיוקמו בפלסטינה שתי ישויות, מדינה ליהודים ומדינה שכנה לפלסטינים. היהודים לא אהבו את גבולות המדינה כפי ששורטטו על ידי האו"ם - אבל הסכימו להחלטה. הפלסטינים, יחד עם מדינות ערביות, יצאו למלחמה שמטרתה המוצהרת הייתה השמדת המדינה היהודית שעוד לא ממש קמה.

התייפייפות מטעה

אי-אפשר לדבר על הנכבה מבלי לציין עובדה זו - שהיא, ורק היא, גרמה למה שקרוי נכבה. מה שהכריע היה הסירוב של הפלסטינים לקבל את החלטת החלוקה של האו"ם. מי שמתעלם מכך חשוב כמי שמבקש להטעות. וזה מה שברנבוים מרבה לעשות, אם מתוך חוסר ידיעה, ואם מתוך התייפייפות בפני חבריו האינטקלטואלים האירופים. בכל מקרה, הוא מטעה ומזיק.

הקם להורגך השכם לכובשו

התעלמות דומה מגלה ברנבוים בקשר למלחמת ה"כיבוש". אף מילה ממנו על כך שזו הייתה מבחינת ישראל מלחמת הגנה מול מתקפה של צבאות ערב. ישראל פעלה על פי כלל לא כתוב אבל מובן מאליו: הקם להורגך, הקדם לכובשו. זה אלף-בית בתורת ההישרדות הלאומית. אם אפשר היה להתגונן עם כינורות ותופים בוודאי היה טוב יותר. אבל מה לעשות..

אני מניח שרבים וטובים ניסו להראות לברנבוים שהוא טועה; שהפלסטינים שהוא מרחם עליהם הביאו על עצמם, ובעצמם, את צרותיהם. אם היה מבין זאת, היה יכול להועיל יותר מאשר באמצעות השמעת בדיות ובדותות.