תשלומים למחבלים - זה חשוב?

גם אם יופסקו התשלומים למשפחות מחבלים, אז מה - יהיה שלום, יהיה הסדר?

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

"(הפלסטינים) שינו את המדיניות שלהם ובכוונתם להפסיק את התשלומים למשפחות של אלה שביצעו מעשי רצח או נקטו אלימות כלפי אחרים". רקס טילרסון, שר החוץ האמריקאי, אמר את הדברים במהלך שימוע בוועדת יחסי החוץ של הסנאט. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מיהר להגיב שזה בעצם לא נכון, הפלסטינים ממשיכים לממן משפחות של מחבלים. איפה האמת?

מורכבת ומוקדמת

התשובה קצת מורכבת והתגובה של ביבי קצת מוקדמת. טילרסון לא אמר שהפלסטינים הפסיקו לשלם, הוא אמר ש"בכוונתם" לעשות זאת. היה די ברור מדבריו שלא ידוע לו כי הדבר נעשה. אז בשביל מה להיכנס לעניין זה כל עוד לא ידוע על שינוי מגמה? כי חשוב לטילרסון להציג בפני האומה ובמיוחד לבוס שלו הנשיא דונלד טראמפ, כי הממשל הרפובליקאי עושה את מה שהמפלגה הרפובליקאית התחייבה לעשות. ושבאופן כללי "העסק עובד".

משחק רב שנים

כלומר, טילרסון לא יודע שהרשות הפסיקה לשלם וכנראה שנתניהו לא יודע בוודאות אחרת. מכל מקום, זו לא יותר מעוד אפיזודה במשחק רב השנים של מזמוטי שלום, שבהעדר התקדמות משחקים בסיסמאות והצהרות ויוזמות שאינן מתממשות. בסופו של יום מה שאמר טילרסון והדברים של נתניהו לא מעלים ולא מורידים. הרשויות הפלשתיניות ימשיכו לשלם למשפחות מחבלים כי הן אלה ששולחות את המחבלים למשימותיהם. לפעמים במישרין, לרוב בעקיפין. למה שיפסיקו לסייע למטרה שהם רוצים ביקרה?

יש להניח שאבו מאזן באמת אמר לטילרסון את מה שרצה לשמוע. אבו מאזן הוא כבר ותיק במשחק הזה. הוא יודע שאין טעם להביע התנגדות לשר החוץ האמריקאי. הרבה יותר פשוט ויעיל להגיד לו: יהיה בסדר. לאחר מכן ה"יהיה בסדר" אכן מתממש - מבחינתו של אבו מאזן.

מילה אינה מילה אחת

טילרסון בא מעולם העסקים בו מילא את התפקידים הבכירים ביותר. זה תחום שונה לחלוטין מהעולם הדיפלומטי, בוודאי מאותו חלק של העולם הנמצא במזרח התיכון. אם בעסקים הורגל טילרסון שמילה היא מילה, הרי שכאן מילה היא הרבה יותר מילים. בכל מקרה היא לא מילה. אני לא מנסה לומר שאנשי עסקים הם כבשים תמות - הם לא. אבל הם חונכו להתנהל על פי כללים שאם עוברים עליהם יש לכך מחיר.

סוג של "התקדמות"

בשורה התחתונה אין בעיה שישחקו הנערים לפנינו עם אמירות חסרות שחר. גם הם צריכים להתפרנס. אבל לנו כדאי להבין ואני חושב שרובנו אכן מבינים - ששום דבר יוצא דופן לא הולך לקרות. גם אם יופסקו התשלומים, אז מה - יהיה שלום, יהיה הסדר? מקסימום יודיעו על "התקדמות". אותו סוג של התקדמות שקיים כאן מקדמת דנא.