נדחתה בקשת המדינה לדחיית דיון אולמרט בוועדת השחרורים

(עדכון) - המשטרה פשטה הבוקר על הוצאת "ידיעות ספרים", במסגרת הבדיקה אם לפתוח בחקירת פלילית בעניין החומרים המסווגים שהוצאו מתא הכלא של רה"מ לשעבר, על רקע כתיבת האוטוביוגרפיה שלו שצפויה לצאת בהוצאת "ידיעות"

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן

המשטרה ערכה הבוקר (ה') חיפוש במשרדי הוצאת "ידיעות אחרונות ספרים" במסגרת חקירת החשד להדלפת חומרים מסווגים על-ידי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט

במקביל, המדינה הגישה היום בקשה לדחות את מועד הדיון בעניינו של אולמרט בוועדת השחרורים, הקבוע ליום ראשון הקרוב, לאור פתיחתה של בדיקה משטרתית בפרשה זו, בכדי שהדיון יתקיים במידת האפשר לאחר שייאספו נתונים נוספים. עם זאת, בשעות אחר-הצהריים בית המשפט דחה את בקשת המדינה בעניין. 

נזכיר כי בחודש שעבר עוכב אחד מעורכי דינו של אולמרט, חנינא ברנדס, ביציאה מביקור אצל אולמרט בכלא מעשיהו עם מסמכים שנתן לו אולמרט ואשר נחשדים כמסווגים או סודיים. מדובר במסמכים שאולמרט כתב או עשה בהם שימוש במסגרת כתיבת האוטוביוגרפיה שלו, שעליה הוא עמל בחודשים האחרונים.

לפני כחודש דווח ב"גלובס" כי אולמרט כבר כתב 1,400 עמודים בתא הכלא במעשיהו. כמה עשרות עמודים נפסלו על-ידי הצנזורה הביטחונית. מאחר שבכלא אין דואר אלקטרוני ואין אינטרנט בשימוש האסירים, הוצאו העמודים - על-פי הערכות - משערי הכלא בעיקר באמצעות עשרות עורכי הדין שמבקרים אותו באופן תדיר וגם בתיקו האישי של ראש הממשלה לשעבר בעת יציאותיו לחופשות סוף שבוע.

לאחר שנתפסו המסמכים במערכת אכיפת החוק, הוחלט להורות למשטרה להתחיל בבדיקה, שנועדה לקבוע האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית מלאה בנושא החומרים המסווגים שהוצאו מתאו של אולמרט. הבדיקה נעשית על רקע דיון קרוב בוועדת השחרורים בבקשת אולמרט לקצר בשליש את עונשו.

בעקבות התקרית שפורסמה לראשונה בחדשות 2, טען אולמרט כי "מעולם לא נאמר לי שאסור להעביר חומרים כתובים. עורכי הדין מלווים את כתיבתי, עוברים על החומר ומעורבים בכל הנושאים המופיעים בו".

עוד הוסיף אולמרט כי "בכל הדיונים עם הממונה על הביטחון במשרד הביטחון עסקנו באופן בלעדי באופן שימור החומר בעת שהוא כאן בבית הכלא. אין לשום גורם, כולל לא לשב"ס, סמכות ורשות לעיין, להתערב ולקבוע דבר בקשר לדברים שאסיר כותב בעניינים שלו, שהם מטבע הדברים אישיים".

העובדה שאולמרט עמל על כתיבת ספר נחשפה ב"גלובס". אולמרט כתב בכתב-ידו אלפי עמודים שהעביר ל"ידיעות ספרים", בהם הוא "מדבר על הכול" בדרכו הפוליטית, חושף אירועים, בכלל זה עמדתו לגבי אירועי המנהיגות הבעייתית שהתגלו במלחמת לבנון השנייה ונפרסו בדוח הקשה של ועדת וינוגרד.

לפי חשיפת "גלובס", ברשימת "הכוכבים" המרכזיים בספר יהיו בנימין נתניהו, בטח לא לחיוב, ולצידו אהוד ברק. לעומת זאת יש בספר הערכה רבה לאריאל שרון, האיש שהכניס אותו לממשלתו ופילס לו יחד עם בניו ואנשיו את הדרך לראשות הממשלה.

אולמרט מתייחס גם לסיכוי להסדר השלום שתכנן עם מחמוד עבאס אבו מאזן, שלעמדת אולמרט נגדע רק בגלל חקירת השחיתויות, שאולמרט ממעיט בחומרתן, והפיכתו לברווז צולע, למרות שבפועל היה זה ראש הרשות הפלסטינית שדחה את ההצעה.

"זה הולך להיות ספר שימרק אותו", אומר גורם שמכיר את האיש ואת תוכניותיו. אבל, הוא מוסיף, יהיו בו הרבה סיפורים, גילויים וכותרות שירגיזו אנשים, יעוררו עימותים גם בישראל וגם בעולם הערבי והאמריקאי, "כי אחרת זה לא יהיה רב-מכר - והוא רוצה רב-מכר, גם בגלל ההיסטוריה וגם בגלל ההכנסה מהארץ ומחו"ל".

כמה כסף אולמרט כבר קיבל? לדברי גורם בכיר בתחום, "לקבוצת 'ידיעות' יש 'בנפיט' שהספר יוצא אצלה, גם להוצאה וגם לעיתון עצמו. בכל זאת, העיתון מגיע ל-200 אלף משפחות, כמיליון איש, ומבחינת נוני מוזס זו עוד דרך לנגח את ביבי. מבחינת נוני, אפשר להקריב ספר לטובת העיתון. כלומר, לפרסם פרקים בהמשכים בעיתון, אפילו 10 פרקים שיעוררו וירכזו את המחלוקת הפוליטית, הביטחונית ובעיקר האישית. לנוני קודם כל חשוב העיתון, ומי שמשלם את הכסף לאולמרט אחרי הכול זה העיתון, לפחות את רוב הכסף".