חוב משקי הבית גדל ברבעון הראשון ב-1.3% ל-511 מיליארד ש'

יתרת החוב של משקי הבית לדיור עלתה ברבעון הראשון בכ-4 מיליארדי שקל (1.2%) ועומדת על כ-343 מיליארדים ■ יתרת החוב של המגזר העסקי קטנה ברבעון בכ-0.5% • מדריך משכנתא

על אילו חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשיטת רגל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
על אילו חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשיטת רגל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חובות משקי הבית בישראל ממשיכים לתפוח בקצב מהיר: מנתונים שמפרסם היום (ה') בנק ישראל עולה כי במהלך הרבעון הראשון של 2017 גדלה יתרת החוב של משקי הבית בכ-1.3% ועמדה בסוף חודש מארס על כ-511 מיליארדי שקל. מדובר בגידול של כ-7.5 מיליארד שקל, במספרים מוחלטים, שרובו (כ-6 מיליארד שקל) מיוחס לבנקים, והיתר (1.6 מיליארד) לגופים מוסדיים.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, התריעה לאחרונה על הגידול המהיר באשראי הצרכני ואמרה כי "אנחנו בנקודה שצריך להיזהר". בר הזהירה כי הפיקוח על הבנקים לא יעמוד מנגד אם התופעה תימשך, ואמרה כי "אם נחשוב שהבעיה נמשכת וגדלה - נתערב. יש לנו הרבה כלים ולא נהסס להשתמש בהם".   

מניתוח הנתונים שמפרסם היום בנק ישראל עולה כי האשראי הצרכני הרגיל, שלא למטרות דיור, גדל בקצב המהיר ביותר: בסוף מארס עמדה יתרת החוב של משקי הבית לבנקים בגין הלוואות שאינן לדיור על 137 מיליארד שקל, גידול של כ-2.5% - או למעלה מ-3 מיליארד שקל - לעומת הנתון לסוף 2016 (שעמד על כ-134 מיליארד שקל). גם האשראי לדיור (הכולל גם הלוואות שאינם למטרת רכישת דירה אך ניתנו כנגד משכון דירה) המשיך לגדול, ויתרת החוב עומדת נכון לסוף מארס על כ-325 מיליארד שקל (גידול של 3 מיליארד שקל).

 

גיוסי חוב בבורסה (באמצעות הנפקת אג"ח קונצרני) היו ההתפתחות הבולטת ביותר בתמונת אשראי המגזר העסקי ברבעון הראשון של השנה. על-פי בנק ישראל, המגזר העסקי הנפיק במהלך הרבעון אג"ח בשווי של כ-17 מיליארדי שקל, גבוה משמעותית מהגיוסים ברביע הקודם (כ-8.5 מיליארדים). חברות מענף הנדל"ן והבינוי בלטו בגיוסים ברביע זה (כ-46% מסך ההנפקות). על נתון זה יש להוסיף הנפקות אג"ח בשווי של כ-3.4 מיליארדי ש"ח, שבוצעו בחודש אפריל.

למרות הגידול בהיצע החוב הקונצרני, נמשך הצמצום במרווח בין תשואת מדד אג"ח החברות הצמוד, תל-בונד 60, לבין תשואת האג"ח הממשלתיות הצמודות - וזה הצטמצם בכ-0.35 נקודות האחוז בין החודשים נובמבר 2016-מארס 2017. בחודש אפריל 2017 חלה התרחבות קלה במרווח של כ-0.04 נקודת האחוז עד לרמה של כ-1.12 נקודות. 

החוב של משקי הבית
 החוב של משקי הבית