תוארך הוראת השעה לגביית ארנונה כפולה על דירות רפאים

משרד הפנים: "המהלך יגדיל את היצע הדירות להשכרה ויביא להוזלה משמעותית במחירי השכירות הגבוהים"

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

הוראת השעה לגביית ארנונה כפולה על דירות רפאים תוארך, כך החליט שר הפנים אריה דרעי. נזכיר כי מדובר בהוראת שעה המאפשרת לעיריות לגבות תעריף כפול של ארנונה על דירות שאינן מאוכלסות חלק ניכר מהשנה, דירות שזכו לכינוי דירות רפאים. הוראת השעה אושרה בשנת 2014, וכעת נדרש להאריך את תוקפה. לאחר ששר הפנים קיבל את ההחלטה, הנושא יעבור לוועדת הכספים לאישור.

ממשרד הפנים נמסר היום (ה') כי ההחלטה על המשך הוראת השעה נובעת מהצורך להמשיך ולעודד בעלי דירות רפאים, להשכיר את דירותיהם אשר עומדות ריקות ברוב חודשי השנה. "המהלך יגדיל את היצע הדירות להשכרה ויביא להוזלה משמעותית במחירי השכירות הגבוהים. דירות רפאים רבות בבעלות תושבי חוץ, משמשות כדירות קיט ונופש, ונעשה בהן שימוש מועט במהלך השנה. רובן, אגב, נמצאות בעיקר בערים הגדולות. בכפוף לאישור ועדת השרים, תוכל רשות מקומית לגבות ממחזיק בנכס מגורים שאינה בשימוש, תעריף ארנונה כפול".

שר הפנים התייחס לנושא ואמר: "בשל מצוקת הדיור ומחירי השכירות הגבוהים, אנו חייבים לבצע מהלכים שונים כדי לסייע לציבור ולהביא לריסון המחירים. ארנונה גבוהה על דירות ריקות תהווה תמריץ עבור בעלי דירות, הסגורות רוב השנה, לפתוח אותן לשוק השכירות ולהגדיל את ההיצע".

אחת הערים הבולטות בהן אותרו מספר גדול של דירות רפאים היא העיר ירושלים. סגן ראש עיריית ירושלים, עופר ברקוביץ, בירך על ההחלטה להאריך את הוראת השעה ואמר היום כי: "ההחלטה תאפשר לרשויות המקומיות להמשיך להילחם בתופעה הפסולה. זוהי תופעה הפוגעת בחלשים ובחסרי הדיור במעמד הבינוני. המשך פעילות והחרפת הצעדים יביאו לעצירת התופעה ולדירות רבות יותר בשוק השכירות. בשנתיים האחרונות אנו רואים האטה משמעותית בשוק הדירות של תושבי חוץ כתוצאה מהצעדים שלנו, ועלינו להמשיך ולפעול בכל הכוח ואף להחריף את הסנקציות".

נציין כי ההחלטה להאריך את תוקף הוראת השעה התקבלה כבר על-ידי קבינט הדיור בשנה שעברה. עם זאת, עד כה המהלך לא יצא אל הפועל, וזאת משום ששר הפנים לא חתם על אישור ההחלטה. כעת עם החתימה, יוכלו הרשויות להמשיך ולגבות את הארנונה הכפולה בדירות שאינן בשימוש יותר מ-9 חודשים בשנה.