עם "עסק חי": פטרוכימיים מבקשת לגייס אג"ח ב-300 מ' ש'

האג"ח יובטחו בשיעבוד על מניות בזן, המשועבדות לבנק פועלים וקרן בראשית, וישוחררו מהשיעבוד לאחר פירעון החוב, שייעשה מתמורת ההנפקה

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

הפריחה של שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, לצד הצורך האקוטי שלה במזומנים, מובילה גם את חברת פטרוכימיים  החבולה, הנושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה, לפעול לגיוס חוב משמעותי - בהיקף מתוכנן של קרוב ל-300 מיליון שקל. הגיוס נועד למיחזור חובות שעל החברה לפרוע במהלך השנה הנוכחית.

פטרוכימיים, שהנכס היחיד שלה הוא החזקה של כ-16% ממניות חברת הזיקוק בזן (בשווי נוכחי של 865 מיליון שקל), מציעה אג"ח שיובטחו בשיעבוד על מניות בזן , המשועבדות כיום לטובת בנק הפועלים וקרן המנוף בראשית, וצפויות להשתחרר משיעבוד זה מיד לאחר פירעון החוב לגופים אלה - שייעשה מתמורת הנפקת האג"ח. מדובר בכמחצית מהחזקותיה של פטרוכימיים בבזן, בשווי נוכחי של כ-450 מיליון שקל - שווי הגבוה ב-150% מהיקף הגיוס שהיא מתכננת (285 מיליון שקל).

פטרוכימיים, הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, מציעה למשקיעים סדרת אג"ח (סדרה 2) שתיפרע בתשלום אחד (Bullet) בספטמבר 2021, ועד אז תשלם ריבית שנתית בסוף כל שנה ב-2018-2020, וכן יחד עם פירעון הקרן. בפטרוכימיים מציינים כי בהתאם להסדר החוב שביצעה ב-2015, בהיקף ענק של כ-2 מיליארד שקל, היא רשאית להנפיק סדרת אג"ח חדשה, בכפוף לתנאים מסוימים ובהם שיעור ריבית של עד 6% של הסדרה החדשה, אלא אם אישרו מחזיקי האג"ח אחרת.

עוד מציינים בפטרוכימיים כי בהנחת גיוס הסכום המלא, מלבד פירעון מלא של החוב לפועלים ולבראשית, הוא גם ישלים לה את הסכומים הדרושים למחזיקי האג"ח עד סוף השנה.

מדובר בחוב של כ-158 מיליון שקל לבנק לתשלום עד סוף החודש, כ-104 מיליון שקל לבראשית לתשלום עד סוף חודש יולי, וקרן וריבית אג"ח (ד') שנדחתה גם היא לסוף יולי, בסך של כ-8 מיליון שקל.

פטרוכימיים השלימה ב-2015 הסדר חוב ראשון, בו הפועלים, בראשית ומחזיקי האג"ח יכלו לבחור בין קבלת מניות בזן לפי תרחיש תיאורטי של פירוק החברה, לבין דחיית תשלומי החוב, מתוך ציפייה לשיפור בתוצאות הכספיות של בזן.

אז, רוב החוב למחזיקי האג"ח (שבחרו לחכות) נדחה לפירעון בסוף 2023 והדחייה לפועלים ובראשית הייתה קצרה יותר, כך שבתחילת השנה נאלצה פטרוכימיים לגבש הסדר פריסת חוב נוסף עם שני הגופים בהיקף של כ-470 מיליון שקל, במסגרתו מכרה כ-4% ממניות בזן.

בדוחות הרבעון הראשון של פטרוכימיים ל-2017, ציינו רואי החשבון שלה כי "החברה אינה יכולה להעריך את הסיכוי לקבלת דיבידנד נוסף מבזן, בעתיד הנראה לעין, או אפשרויות למיחזור החוב, שיאפשרו לה לפרוע את ההתחייבות הפיננסית".