הארכת הקו האדום בי-ם: התפוצץ המו"מ בין המדינה וסיטיפס

המשא-ומתן התנהל בחודשיים וחצי האחרונים, בעקבות סיכום שהושג ערב פסח בתיווך שר התחבורה ישראל כץ

עבודות הרכבת הקלה / צילום: רויטרס
עבודות הרכבת הקלה / צילום: רויטרס

התפוצץ המשא-ומתן בין המדינה לחברת סיטיפס על ביצוע הארכות הקו האדום בירושלים וכן שלוחת הקו האדום מגשר המיתרים לגבעת רם. המשא-ומתן התנהל בחודשיים וחצי האחרונים, בעקבות סיכום שהושג ערב פסח בתיווך שר התחבורה ישראל כץ.

ביום ראשון השבוע הודיע משרד האוצר לסיטיפס כי הוא דוחה את הצעת החברה להאריך את המשא-ומתן עד תחילת יולי, ועומד על המחויבות להפסיק להידבר היום, 15 ביוני. בתוך האוצר עצמו היו חילוקי דעות בנושא, ודעתם של המתנגדים להגעה לסיכום סופי עם סיטיפס גברה.

במסגרת הסיכום מערב פסח הסכימה סיטיפס לוותר על פיצוי פוטנציאלי של 260-300 מיליון שקל שיגיעו לה על-פי טענתה, אם המדינה תממש את האופציה שיש לה לרכוש ממנה את זיכיון הקו האדום החל במארס 2019. במקום זאת סוכם על פיצוי של 80 מיליון שקל.

פשרה נוספת הושגה בנוגע לחלוקת ההכנסות בין המדינה לסיטיפס מעבר לרשת הביטחון שנותנת המדינה להכנסות מהנסיעות בקטעים החדשים, שבין הר הצופים להדסה בדרום-מערב ירושלים (6 ק"מ) ובין פסגת זאב לנוה יעקב בצפון-מזרח העיר (2.7 ק"מ). בעוד ההסכם נקב בחלוקת הכנסות של 58% למדינה ו-42% לסיטיפס, הוסכם על שינוי הנוסחה ל-70%-30%.

גורמים בסיטיפס אמרו כי "גורמים במשרד האוצר הטעו אותנו במשך תקופה ארוכה ויצרו במשך חודשים של משא-ומתן אשליה כשלהם מטרה אחת ויחידה, למנוע חתימה על ההסכם בכל דרך אפשרית. אלה אותם גורמים אשר ניסו לאורך כל הדרך  לטרפד את המגעים, על-ידי הצגה מכוונת של דרישות ותנאים חד-צדדיים בלתי מתקבלים על הדעת, הנוגדים את הסכם הזיכיון.

"את המחיר הכבד של התנהלות זו ישלם הציבור הירושלמי, בעובדה שהארכת הקווים והשלמת הפרויקט יידחו בכמה שנים וייקרו אותו במאות מיליוני שקל. מצער שהתנהלות זו תביא בסופו של יום לתרחיש שקרה ברכבת הקלה בתל-אביב להתממש גם בירושלים".