ירידה במחירי הדירות ובעסקאות? החגיגות היו מוקדמות

דשדוש בשוק הדיור - כן. שינוי מגמה? עדיין לא ■ בניין הקלפים שנבנה כאן בחודש האחרון היה כנראה גבוה מדי - הנתונים מתבהרים ומדברים בעד עצמם ■ ניתוח שוק הדיור ■ מדד מחירי הדירות

משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי
משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי

קיפאון בשוק? ירידה במחירים? צניחה במשכנתאות? תעצרו. מסתבר שבניין הקלפים שנבנה כאן בחודש האחרון היה כנראה גבוה מדי ומוקדם מדי. עם כל הכבוד לוויכוח הקבוע מי מהאינטרסנטים (קבלנים בקצה הסקאלה, האוצר בקצה השני) מושך הכי חזק, פה ושם מתבהרים נתונים ומדברים בעד עצמם.

דשדוש - כן. שינוי מגמה? עדיין לא. תזכורת: ב-15 במאי 2017 החלו החגיגות באוצר. מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) הציג ירידה של 0.5% בפברואר, אחרי ירידה של 0.1% בינואר. שנתיים לכינון הממשלה, גם זה משהו.

זה הספיק לשר האוצר משה כחלון, ליו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ולאחרים כדי להכריז שמדובר סוף סוף בניצנים של מגמה. וכאשר מדדים אחרים (מכון גזית גלוב, מכון אלרוב) הציגו משהו אחר, נורא קל היה להגיד שהם אינטרסנטים. רק הם אינטרסנטיים. אז מה אם ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהלת מכון גזית גלוב לנדל"ן, לא חששה לשים את ראשה על מהימנות המדד שלה (להבדיל אגב מהלמ"ס, שמודה שוב ושוב שיש בעיה גדולה עם שיטת המדידה שלה, וכבר לפני כשני עשורים היא הוציאה את מחירי הדירות ממדד המחירים לצרכן וגם הקימה ועדה שמנסה מזה זמן רב לייצר מדד חלופי), ואמרה לנו לפני שלושה שבועות שגם הלמ"ס צפויה לעדכן לאחור את נתוניה.

אז ביום חמישי האחרון זה אכן קרה. הלמ"ס עדכנה שהירידה בינואר התאפסה (0%), הירידה של פברואר הפכה לעלייה של 0.4%, ובמארס נרשמה עלייה של עוד 0.5%. הפעם זו הלמ"ס שדיווחה על עלייה של 1% במחירי הדירות ברבעון הראשון של 2017. גם בכל הנוגע לקיפאון המפורסם בעסקאות, צריך להיכנס לפרופורציות. מוכרים וקונים עדיין לוחצים ידיים: לפי נתוני האוצר, ברבעון הראשון של 2017 נרכשו 27,467 דירות. ירידה של 8% מול הרבעון המקביל, אבל גם עלייה של 13% מול הרבעון הקודם.

ומה קורה עם המשכנתאות? סך נטילת המשכנתאות הסתכם ברבעון הראשון ב-13 מיליארד שקל, לעומת 12 מיליארד שקל ברבעון שלפניו ו-15 מיליארד שקל ברבעון המקביל. ככה לא נראה שוק קפוא, גם אם ברור לכל מי שחי פה שהוא אינו לוהט כמו שהיה עד לא מזמן. בשורה התחתונה: ענף הנדל"ן למגורים תקוע בחודשים האחרונים בצומת דרכים. בשנה האחרונה, לפי נתוני הלמ"ס המעודכנים, עלו מחירי הדיור ב-4.4%, קצב עלייה נמוך בהשוואה לנסיקה המהירה בעשור האחרון, אולם עדיין מדובר בעלייה. ובצומת הזה גם עומד עכשיו שר אוצר, שמקווה שאולי בכל זאת כעת ישתנה המומנטום - בעקבות מסיבת עיתונאים שבה הכריז על 15 אלף הגרלות לדירה על הנייר.