"המשימה של הראל לוקר בתע"א - שיקום יחסי העבודה"

שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האוצר משה כחלון סיכמו כילוקר יהיה היו"ר הבא של התעשייה האווירית

הראל לוקר / צילום: תמר מצפי
הראל לוקר / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ושר האוצר, משה כחלון, סיכמו כי היו"ר הבא של התעשייה האווירית יהיה הראל לוקר. עם אישור המינוי בוועדה לבחינת מינויים בחברות הממשלתיות, עתיד לוקר להתמנות כחבר דירקטוריון בתעשייה האווירית - שאמורה לבחור בו לתפקיד יו"ר החברה. לוקר, נזכיר, כיהן משנת 2011 ועד לפני כשנה בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

מאז הקיץ שעבר פועלת התעשייה האווירית בלי יושב ראש, זאת לאחר שהיו"ר הקודם של החברה, רפי מאור, סיים את כהונתו כשברקע מתיחות רבה בינו לבין מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, שדרש את סיום תפקידו.

מאז ועד לשבועות האחרונים, ליברמן התעקש על מינויו של יאיר שמיר לתפקיד יו"ר החברה, חרף הקשיים הרבים שליוו את ההליך ולמרות שהוועדה לבחינת מינויים בחברות הממשלתיות פסלה אותו בשל ניגודי עניינים. שמיר כיהן בעבר בתפקיד יו"ר התע"א ומאז כיהן גם כשר החקלאות מטעם מפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו. בשבועות האחרונים הודיע שמיר לליברמן כי הוא מוותר על מועמדותו לתפקיד ובכך סלל את הדרך למינויו של לוקר.

גורמים שמעורבים בפעילות התע"א העריכו היום כי אחת המשימות הראשונות של לוקר בתפקיד תהיה לשקם את יחסי העבודה בחברה, "תוך החזרת ועד העובדים למקומו הטבעי", כפי שטען אחד מהם. "ללוקר יש טיימינג טוב לשינויים בכל החזיתות אחרי שנים ארוכות של אי-שקט, דשדוש ותחושה שמישהו צריך לעשות כאן סדר חדש", אומר גורם המעורב במתרחש בתע"א.

יש לציין כי הדוחות האחרונים שפרסמה התע"א מצביעים על שיפור בביצועיה הכספיים - לא במנותק מיישום תוכנית ההבראה במהלך השנה האחרונה. גורמים המעורים בפעילות החברה סבורים כי לוקר נכנס אליה בתקופה של הזדמנויות: להיצמד אל תוכנית ההבראה, לשפר את היעילות ואת הרווחיות בחטיבות האזרחיות שלה - כלי טייס אזרחיים ובדק מטוסים - ובו-זמנית לשקם את מארג היחסים שבין ההנהלה לבין הוועד.

גורם אחר הוסיף כי "המינוי של לוקר מוסכם בין השרים כחלון וליברמן, כך שטבעי שהוא יקבל מהם גיבוי למהלכים הכרחיים שיבססו וימנפו את החברה. אם ירצה, הוא יוכל למצוא בדירקטוריון לפחות שתי שותפות אקטיביסטיות לדרך - ד"ר חנה מוריאל סטבון ועו"ד דבורה חן - שכבר תבעו באחרונה את השעייתם של חברי ועד העובדים בעקבות חקירתם בפרשת השחיתות בחברה".

ההסתדרות לא תשבית את החברה

נזכיר, כי בחודשים האחרונים נחקרים ביחידה להב 433 של המשטרה "חשדות לשחיתות עמוקה" בחברה. בחקירה חשודים רבים מבין חברי ועד העובדים שהושעו בשל כך על ידי ההנהלה, מה שהוביל את ההסתדרות הכללית לאיים כי תשבית את החברה.

היום (א') הודיעה התע"א לבורסה כי מתוקף הסכמות שהשיגה עם ההסתדרות הכללית הובטח כי האחרונה לא תשבית את החברה לפחות במהלך השבוע הקרוב, ומאידך לא יעשו מהלכים חד-צדדיים הנוגעים לפיטורי עובדים.

על רקע המשבר בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים, ששישה מחבריו כאמור מושעים מתפקידם, נבלמה תוכנית ההבראה שהונהגה בתע"א בשנה האחרונה. במסגרת תוכנית זו, החליטה החברה על קיצוץ של 800 עובדים מהמצבת שלה, אך כאמור בשל עצירת התוכנית מאות מהם עדיין עובדים בשורותיה.

צבר ההזמנות גדל

חרף האווירה העכורה בתע"א והעננה שמרחפת מעל דמויות מוכרות בחברה בשל החשדות לשחיתות, בחודשים האחרונים הייתה לה עדנה בזכות שורה של עסקאות רחבות היקף, ובמרכזן התקשרויות בהודו בהיקף כולל של כ-2.6 מיליארד דולר. בחודשים האחרונים - ובעיקר בזכות עסקאות אלה - הגדילה התע"א את צבר ההזמנות שלה באופן משמעותי וכיום יש לה את הצבר הגדול ביותר בתולדותיה - מעל 11 מיליארד דולר.

צבר ההזמנות של החברה עוד עשוי לגדול בשבועות הקרובים, כשעל הפרק עסקה להחכרת מל"טים לחיל האוויר הגרמני בהיקף של כ-600 מיליון אירו, שעתידה לקבל את אישור הפרלמנט בגרמניה בסוף החודש.