"הבנקים חייבים להשתנות, אין להם ברירה, כולם מבינים את זה"

בפאנל "פיננסים הדור הבא" במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס", ניסו המשתתפים לשרטט את עתידם של מערכות הבנקאות והביטוח ■ "אין מצב שהבנקים לא יהיו בעולם הזה, זה יכול להביא לשירות טוב יותר"

משתתפי המושב / צילום: שלומי יוסף
משתתפי המושב / צילום: שלומי יוסף

עולם הפינטק, ובעיקר סטארט-אפים הפועלים בתחום הפיננסים, משנה במהירות את תחום הבנקאות, ולאחרונה גם את תחום הביטוח. בעתיד הלא רחוק נוכל כך נראה לבצע הרבה מאוד פעולות בקצב מהיר הרבה יותר מהיום, כולן כמעט מהטלפון הנייד שלנו.

לאן הולך ענף הפינטק ומה ההתפתחויות הצפויות בו בעתיד הקרוב והרחוק יותר, בארץ ובעולם? אילו מגמות מובילות את התחום, ומה עתידה של מערכת הבנקאות? על שאלות אלה ואחרות ביקשו לענות המשתתפים בפאנל "פיננסים הדור הבא" שנערך בוועידת שוק ההון של "גלובס" שהתקיימה בשבוע שעבר.

בפאנל השתתפו עידן בן נאים, סמנכ"ל מנהל חדשנות בפסגות; ד"ר גיתית גור גרשגורן, הכלכלנית הראשית ברשות לניירות ערך; מיכל קיסוס הרצוג, ראש אגף חדשנות ודיגיטל בבנק לאומי; רון שפרינצק, סמנכ"ל חטיבת אנטרפרייז במיקרוסופט ישראל; ורו"ח איתן ים, שותף פינטק ב-BDO זיו האפט. הנחתה את הפאנל עירית אבישר, כתבת הבנקאות ב"גלובס".

מנהל חטיבת פינאקל בחברת אינפוסיס, המפתחת תוכנות למערכת הבנקאית, סאנאט ראו (Sanat Rao), פתח את הפאנל במצגת וציין כי "הבנקים חייבים להשתנות, פשוט אין להם ברירה. מי שלא יתקדם ויאמץ טכנולוגיות חדשות, יישאר מאחור. החדשות הטובות הן שכולם מבינים את זה ופועלים בכיוון.

"הדבר הקל ביותר זה לדחות ולעכב השקעות, אבל אין להם ברירה ועדיף לפעול מוקדם יותר. בעבר הבנקים חשבו שהתחרות מגיעה מהבנקים האחרים, אבל כיום זה כבר לא כך. היום, ויותר מכך בעתיד, התחרות תגיע מהרבה מקומות אחרים", הוסיף ראו.

- מה מצב הפינטק בישראל?

איתן ים: "בישראל יש היום כ-500 חברות בתחום הפינטק, והפעילות ענפה מאוד. גם כאן, ישראל, בדומה לתחומים אחרים בהיי-טק, שומרת על מובילות".

- איך מתייחסים לתחום ברשות ני"ע?

גור גרשגורן: "יש כאן אתגר ללא ספק, כי זה תחום דינמי ומתפתח במהירות. צריך לייצר תשתית שתאפשר את הקידמה, אבל צריך גם לדאוג למזעור הסיכונים".

- מהם הטרנדים כיום בתחום?

רון שפרינצק: "אנחנו במיקרוסופט רואים מספר מגמות - הראשונה היא שיותר ויותר ארגונים בתחום הפיננסים משקיעים בדיגיטל. מגמה נוספת היא שהיום מבינים בבנקים הגדולים שהתחרות כבר לא מגיעה רק מבנקים אחרים אלא גם מגופים חוץ בנקאיים. המגמה השלישית נוגעת למידע, וכאן יש כמה אלמנטים: רגולציה, התפוצצות המידע והיכולת להסיק מסקנות על הלקוח, עולמות הביג דאטה".

"הבנקאות תשרוד, הרובוטים ייעצו"

- יש כאלה שאומרים שהבנקים ייעלמו בתוך 10-20 שנה. אתם חוששים מתרחיש כזה?

מיכל קיסוס הרצוג מלאומי: "אנחנו בהחלט מבינים שהעולם משתנה ולא רק בתחום הפינטק. אם הבנקאות המסורתית לא תשתנה, לא נהיה רלוונטיים. מעניין את האנשים חוויית משתמש, ערך מוסף, מהירות ועוד... האחריות שלנו היא לענות על הצרכים של הלקוחות. אז כל עוד ניתן ללקוח הצעת ערך טובה מהמקום שלו, הבנקאות תשרוד".

עידן בן נאים מפסגות נשאל כיצד הם פועלים בתחום, והשיב כי "יש לנו בעיות דומות לאלו של הבנקים, כשאצלנו הפוקוס קצת שונה. לא מדובר בדרך כלל על פעולות יומיומיות, אלא מפגשים של פעמיים בשנה למשל. אנחנו כמובן פתוחים לכל הצעה של חברת פינטק, שיכולה להציע לנו שיפור או שכלול בחוויית לקוח".

- אתה רואה מצב שרובוטים יחליפו מנהלי השקעות?

בן נאים: "ברור שאיפה שהחלטת ההשקעה מבוססת הרבה מאוד דאטה, הרובוט יעשה את זה בצורה מאוד יעילה. אבל כיום אנחנו עדיין במצב שהרובוטים הם תומכי החלטה בלבד, וקשה לי לראות את זה משתנה בקרוב. עם זאת, אני רואה את המגמה הזאת מתחזקת, והרובוטים ימשיכו למלא תפקיד מרכזי יותר ויותר בייעוץ ההשקעות".

- יש בנקים שכבר פועלים בתחום?

קיסוס הרצוג: "אנחנו בודקים את התחום. זה כבר כאן וקורה בעוד הרבה תחומים, לא רק בהשקעות. אין מצב שהבנקים לא יהיו בעולם הזה, זה יכול לגרום לשירות טוב יותר. כנראה שבסופו של דבר ייווצר מודל היברידי. הסניף והאדם לא ייעלמו, אבל הם ישתלבו במתן השירותים ללקוחות ביחד עם הרובוטים".

שפרינצק: "כבר היום מיקרוסופט מספקת סייעת אישית רובוטית. התחום הזה מתפתח חזק ומהר מאוד".

ים: "כל הרגולטורים מכוונים לטכנולוגיה, אבל היא רצה קדימה והם לא תמיד יכולים להיערך לשינויים במהירות. כמובן שצריך להאיץ תהליכים כי זמן שווה כסף, ולפעמים בתוך כמה חודשים אתה לא רלוונטי".

לאזן בין פרטיות לשימוש במידע

שפרינצק נשאל: איך אתם רואים את ישראל לעומת העולם בתחום הרגולציה? ולדבריו, "מנקודת הראות שלנו במיקרוסופט, האיחוד האירופי מגדיר את הכללים. יש התקדמות בארץ אבל אנחנו לא לגמרי שם - באירופה ובארה"ב הרגולציה מתקדמת יותר, ומאפשרת דברים שכאן עדיין לא מתאפשרים".

- יש חסמים לבתי השקעות?

בן נאים: "צריך להבין שהרגולטורים שלנו, של בתי ההשקעות, שונים מאלה של הבנקים. משרד האוצר פרסם לפני מספר חודשים את החזון הדיגיטלי, אבל זה עדיין רק חזון. יש עוד דרך ארוכה לעבור. הבשלות קיימת ללא ספק".

ים: "הבנקים בעצם התחילו ומובילים את מהפכת הדיגיטל, כי זה צורך יומיומי וגם חוסך להם בהוצאות בטווח הארוך. הממשקים של הבנקים מול הלקוח הם הרבה יותר אינטנסיביים לעומת חברות ביטוח למשל, שם נוצר מגע עם הלקוח בדרך כלל פעם בכמה חודשים או אף פעם בשנה".

- ים נשאל מה אומרת למעשה חדשנות דיגיטלית בביטוח, והשיב כי: "חברות הביטוח הולכות בעקבות הבנקים ומאמצות את תחום הפינטק, כמו למשל שימוש בביג דאטה כדי לתפור חליפת ביטוח אישית ומתאימה לנהג מסוים. הרי הסיכון היום הוא בעיקר בנהג ולא ברכב. זה תהליך שנמצא בראשיתו. בגלל המורכבות של המוצרים, יכול להיות שצריך מנגנון משולב, כלומר שילוב של היכולות של היזמים עם הצרכים של חברות הביטוח".

קיסוס הרצוג: "אנחנו רואים שלקוחות דיגיטליים נאמנים יותר, מרוצים יותר והרבה יותר פעילים. וזה חוצה מגזרים וגילאים. בניגוד לדעה הרווחת, גם מבוגרים, אפילו בגילאי 70 פלוס, פעילים ושמחים לעבור לדיגיטל".

שפרינצק: "היום כבר ידוע שהסגמנטציה צריכה להיות הרבה יותר מדויקת. פילוח חדש על בסיס ביג דאטה".

- באירופה ייכנסו בשנה הבאה תקנות חדשות שצפויות להגביל מאוד את תחום הביג דאטה. זה לא יעכב את ההתפתחות?

שפרינצק: "לדעתי לא. יש כאן ניסיון לעשות איזון בין שמירה על פרטיות לבין שימוש בנתונים שיש לנו על הלקוח".

וגתית גור גרשגורן סיכמה כי "כולנו נמצאים על איזשהו עקום למידה, ומנסים לאזן בין השמירה על הלקוחות והצרכים שלהם לבין מתן חבל לחברות הפיננסים, הקטנות והגדולות, להתקדם ולהציע שירותים חדשים".

פאנל

"פיננסים הדור הבא"

משתתפים: עידן בן נאים, סמנכ"ל מנהל חדשנות בפסגות

ד"ר גיתית גור גרשגורן, כלכלנית ראשית ברשות ניירות ערך

מיכל קיסוס הרצוג, ראש אגף חדשנות ודיגיטל בבנק לאומי

רון שפרינצק, סמנכ"ל חטיבת אנטרפרייז במיקרוסופט ישראל

רו"ח איתן ים, שותף פינטק, BDO זיו האפט

מנחה: עירית אבישר, כתבת בנקאות ב"גלובס"